De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

John Hupse, NGG1 High-End High End, of waarom versterkers klinken Door John Hupse Nederlands Grammofoon Genootschap Website:

Verwante presentaties


Presentatie over: "John Hupse, NGG1 High-End High End, of waarom versterkers klinken Door John Hupse Nederlands Grammofoon Genootschap Website:"— Transcript van de presentatie:

1 John Hupse, NGG1 High-End High End, of waarom versterkers klinken Door John Hupse Nederlands Grammofoon Genootschap Website:

2 John Hupse, NGG2 High-End afbakening High End staat voor een betere, meer "muzikale" muziekbeleving van het gereproduceerde geluid. Het domein omvat bronnen zoals DVD en CD spelers, versterkers en luidsprekers. Maar ook toebehoren zoals verbindingskabels.

3 John Hupse, NGG3 Consequenties Er moet iets worden toegevoegd aan het geluid, anders kan er geen sprake zijn van “beter” en “muzikaler” Dat “iets” leidt al snel tot het “klinken” van bepaalde hardware. Dus buis A “klinkt” (beter, sneller, minder dynamisch) dan buis B, enz.

4 John Hupse, NGG4 Wat wordt er toegevoegd Voornamelijk boventonen Even harmonischen zijn het meest welluidend (2, 4, 8 en 16) Grote terts (5, 10 en 20) Grote drieklank (4, 5 en 6) De toetsen 11, 13, 14, 17 en 19 passen niet in de Westerse toonladder (“klinkt” dus niet)

5 John Hupse, NGG5 Hoe wordt dit toegevoegd Actieve elementen (buis, transistor) leveren de gewenste z.g. niet-lineaire vervorming Tegenkoppeling vermindert deze vervorming Ook b.v. luidsprekers dragen bij aan de niet-lineaire vervorming

6 John Hupse, NGG6 Gevolgen voor versterkers Balansversterkers kunnen onder bepaalde omstandigheden overneemvervorming veroorzaken. Dit is ongewenst, want dit past niet in de Westerse toonladder Tegenkoppeling vermindert vooral de tweede harmonischen. Tegenkoppeling is dus ongewenst in High-End Pentodes en transistoren vormen, naast tweede harmonischen ook derde harmonischen. Deze onderdelen zijn dus ongewenst bij High-End versterkers

7 John Hupse, NGG7 Klassieke uitgangspunten Reproductie van geluid dient niets toe te voegen aan de opname Versterkers en luidsprekers “klinken” niet, ze versterken hoogstens Vervorming dient minimaal te zijn Deze uitgangspunten staan feitelijk haaks op de High-End uitgangspunten

8 John Hupse, NGG8 Conclusies High-End voegt meestal iets toe aan de geluidsweergave Dat “iets” zijn vrijwel altijd boventonen Daarnaast is het uiterlijk van belang, hierdoor wordt de “beleving” van het geluid eveneens beïnvloedt

9 John Hupse, NGG9 Een praktisch voorbeeld Het opzettelijk toevoegen van vervorming lijkt ongewenst We kunnen toch nog wel wat leren van High-End Balansversterkers zijn in de huiskamer lang niet altijd nodig Triodes zijn niet erg efficient, maar zijn op zich nog wel bruikbaar

10 John Hupse, NGG10 De EAR 859 Tim de Paravicini 13 Watt per kanaal Enkele PL519 eindtriode per kanaal Geschikt voor zelfbouw High-End, maar “klinkt” niet

11 John Hupse, NGG11

12 John Hupse, NGG12 Verzamelen Grammofoons opknappen Maar ook plaatjes draaien…

13 John Hupse, NGG13 Meer informatie Boek « Swingen met Vinyl »


Download ppt "John Hupse, NGG1 High-End High End, of waarom versterkers klinken Door John Hupse Nederlands Grammofoon Genootschap Website:"

Verwante presentaties


Ads door Google