De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“U spreekt met de Keuringsdienst van Waarde” Rudi Niemeijer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“U spreekt met de Keuringsdienst van Waarde” Rudi Niemeijer."— Transcript van de presentatie:

1 “U spreekt met de Keuringsdienst van Waarde” Rudi Niemeijer

2 Waar u Testconsultancy Groep van kent Gemeente Groningen KPN UMCG Gemeente Assen Fortis Icare Philips Ministerie van LNV Atos Origin Univé Friesland Bank Achmea Postkantoren BV Inzet & Instroom Tempo-Team IT Flex Ardyn StarTel Mount Everest Aegon UOCG Stadsbeheer BV VPZ assuradeuren Code Noord Prover Principal Blue Pentascope Gemeente Leeuwarden

3 Ter ingeleide Over de spreker, de presentatie, het vakgebied testen, het televisieprogramma en de rest

4 Ter ingeleide  Rudi Niemeijer Tester sinds 1994, informaticus sinds 1993, elektronicus sinds 1988. ISEB Practitioner, docent, testadviseur  Vakgebied testen Hoe cool is dat! Maar desalniettemin gaat het niet hard meer. TMap, ISTQB, maar ook: James Bach, Agile..  Deze presentatie Op zoek naar wijsheid bij andere disciplines. Die communities zijn veel groter!  De Keuringsdienst van Waarde Kent u het? Niet hetzelfde als de VWA!

5 Teun (sr mdw) Roland (mdw) Maurice (pl) Wouter (adv) Het team van de Keuringsdienst van Waarde

6 KvW Casus ‘Ambachtelijk’ Waarin Teun zich afvraagt wat ‘ambachtelijk’ nu eigenlijk betekent en wij ons afvragen wie ons iets op de mouw probeert te spelden

7 KvW aflevering ‘Ambachtelijk’ Kunt u me iets vertellen over ‘gemaakt in een houtoven’? Bertolli, een echt ambachtelijk Italiaans merk? Wat betekent dat eigenlijk, ‘Ambachtelijke eisalade’?

8 Highlights KvW aflevering ‘Ambachtelijk’ De Bertolli sauzenfabriek uit de reclame bestaat niet De ambachtelijke bakker. 24.000 kadetjes per bakker per uur

9  Hee, wat betekent dat eigenlijk, dat woord dat ik iedere dag voor lief neem en waarvan ik altijd dacht dat ik wel wist wat het betekende?  Nu ik erover nadenk, hier heb ik er nog een. En nog een. En..  Word ik nou voor de gek gehouden, of..  Gelukkig is het bij ons allemaal te overzien.  Niemand probeert mij voor de gek te houden.  Tenminste, niet bewust. Of..?

10 Hou me niet voor de gek! ‘When the only tool you have is a hammer, it is tempting to treat everything as if it were a nail.’ - Abraham Maslow

11 Gelukkig niet zwart-wit, maar..  Spraakverwarring  Geen gemeenschappelijke vocabulaire  Verkooppraat  Oplossingen voor de verkeerde problemen  De standaard testaanpak  Hoe voorkomen we dat we voor de gek gehouden worden?

12 Test! ok.. dag 1 Een bekend voorbeeld van spraakverwarring.. Jippie! Error dag 1 klopperdeklop… klikkerdeklik… Opdrachtgever

13 opdracht productrisico’s dag 1 intake en studie review en inspecties dag 3 ?? !! dag 13 Intake testobject en infrastructuur dag 1 dag 8 dag 9 dag 10 testspecificaties Jippie! Error dag 17 klopperdeklop… klikkerdeklik… 1 2 3 4 strategiebepaling A B dag 5.. waar de werkelijkheid toch anders is ??

14 Onze eigen marketingafdelingen Agile Exploratory Context driven Waterfall Model Based Automated CMMi Testing ISTQB

15 Hier gaat het bij ons vaak mis ‘ICT oplossingen’:  Geen ongekleurde selectie van het probleem, maar ‘dit klinkt als een oplossing’  Geen benutting van de ‘teamgeest’: niet iedereen kan de oplossing volgen  Onduidelijk of de ‘beste’ oplossing is gekozen of zelfs dat het probleem wordt opgelost  Oorzaken worden niet weggenomen  Honorering van het team vaak matig  Klant tevredenheid vaak minimaal Probleem erkenning Kies een oplossing Pas de oplossing toe Orde van de dag Bespreek oplossing

16 Probleem erkenning Stel een team samen Beschrijf het probleem Implementeer noodoplossingen D1 D2 D3 Bepaal mogelijke oorzaken Kies waarschijn- lijke oorzaak Kern oorzaak? Bepaal mogelijke oplossingen JA NEE D4 Pas de oplossing toe Voorkom herhaling Feliciteer het team Kies een oplossing D5 D6 D7 D8 8D Teamgeörienteerd probleemoplossen

17 KvW Casus ‘Gehakt’ Waarin Wouter zich afvraagt wat we nu eigenlijk over onze gehaktbal weten en wij iets leren over interviewen

18 KvW aflevering ‘Gehakt’ Ik vroeg me af of u me iets over dit gehakt kunt vertellen? Duitsland zegt u? Botswana zegt u? Zuid Afrika? Ook het gehakt van Albert Heijn? En hoe vers is dit dan? Oh, dus niet ingevroren geweest? Bultrug koeien uit Botswana hebben erg mooi gekleurd vlees I’d like to speak with your management please Wat vindt u van vlees uit Botswana?

19 Highlights KvW aflevering ‘Gehakt’ Nederlands gehakt. Al meer dan 20 jaar uit Botswana Scharrelkoeien. Men kent in Botswana niet anders Onverwachte antwoorden op eenvoudige vragen Vers gehakt. Diepgevroren en maximaal 2 jaar oud

20  Eenvoudige vraag, ‘kunt u me iets over mijn gehakt vertellen’  Blijkbaar toch moeilijker dan gedacht, gezien de reacties  Doorvragen en niet opgeven  Dan toch eindelijk feiten, meer vragen en dan.. antwoorden!  Dat interviewen is best handig, eigenlijk!  Hee, nog niet zo gek, dat interviewen  Het zal toch niet dat we daar iets mee kunnen?

21 Interviewen in het testvak ‘Een kwestie van doordrammen, klemzetten en afdwingen’ - Michelle van Waveren

22 Interviewen  Kennis van een informant vergaren over één of meerdere onderwerpen  De eerste vragen zijn meestal voorbereid, de vervolgvragen hangen af van de verkregen antwoorden  Succesvol interviewen betekent dat ook door de informant ‘achtergehouden’ informatie wordt bovengehaald  Interviewen is iets anders dan een enquête houden

23 Interviewtechnieken  Opbouw Chronologisch of bijvoorbeeld van probleem, via oorzaken en gevolgen tot oplossingen  Vraagsoorten Open, gesloten, zakelijk, persoonlijk, prikkelend..  Omgaan met antwoorden Bruikbaar? Volledig? Relevant? Duidelijk?  Aanmoedigen Vraag om verdieping van het antwoord of schakel in de vraagsoorten, vraag bijvoorbeeld om een mening  Bijsturen Herhaal of verduidelijk de vraag, vat ‘gekleurd’ samen

24 Software interviewen?  De eerste testgevallen (opstarten, inloggen) zijn van te voren bekend  De vervolgtesten hangen af van wat de tester tegenkomt  Open vragen: wat zou dit systeem eigenlijk doen?  Gesloten vragen: zou het bewaren wel werken?  Prikkelende vragen: hier kan het vast niet tegen  Hardnekkige onzichtbare functies afleiden.. Waarom houden we normaliter ‘enquêtes’ met vaststaande antwoorden?  ‘Testing is an act of questioning a product in order to evaluate it’ (James Bach)..

25 KvW Casus ‘Sinaasappelsap’ Waarin het voltallige team zich stort op het geheim van sinaasappelsap en wij ons bezighouden met ketenperceptie

26 KvW aflevering ‘Sinaasappelsap’ Wat is het verschil tussen een versgeperste sinaasappel en sap uit concentraat? Ik had wat vragen over sinaasappelsap uit vruchtenconcentraat Waar kopen jullie je sinaasappels eigenlijk? Er is ook nog zoiets als ‘het geheim van Tropicana’ 100% puur sap Vers geperst sap Direct geperst sap Mild sap Sap met vruchtvlees Gisteren geperst sap Eerlijk sap Biologisch sap Puur sap Light sap Diksap en dunsap Zongerijpt sap En die fabriek staat ook in Brazilië? In de buurt van die plantages? Het lijkt een staatsgeheim hoe een glaasje sap wordt gemaakt.

27 Reportage ‘Citrosuco Brasil’ Oogsten sinaasappels PersingScheiden Puur sap Vruchtvlees Water verdampen Invriezen Opslag tot 3 jaar Transport Ontdooien Pasteuriseren Water toevoegen Vers geperst sap!

28  Ons beeld van de werkelijkheid is zo anders dan aan het begin, maar het resultaat is zo slecht nog niet  Hoe ging dat nou? Stelling, onduidelijkheid, spraakverwarring Interviews Onduidelijk beeld van de werkelijkheid Meerdere beelden Nu helder beeld van de werkelijkheid  Is dit het dan? Of zijn er nog alternatieve ‘werkelijkheden’?  Pff, straks zitten we allemaal in een Virtuele Wereld!  Kom, we zijn testers. Wij kunnen dit.

29 Ketenperceptie in het testvak ‘Do not try to bend the spoon, that’s impossible. Instead try to realize the truth.. there is no spoon.’ - The Matrix

30 Van perceptie naar product Product Perceptie SPECIFICATIE Specificatie verifieerbaar Valideerbaar interpretatie klant ontwerper bouwer

31 Interpretatie  Het overbrengen van een perceptie vereist een heldere geest van de klant en een gezonde interviewtechniek van de ontwerper  Het sluitend schrijven van specificaties vereist een vaardige ontwerper, een begrepen ontwerptechniek en een degelijke inspectietechniek  Het lezen van specificaties vereist van de bouwer bekendheid met de ontwerptechniek en de vaardigheid om van tekst en tabellen ‘iets moois te maken’  Systeemtest: is het product van de specificaties gemaakt?  Acceptatietest: is het product van de perceptie gemaakt?

32 Rol van de tester Product Perceptie SPECIFICATIE Specificatie klant ontwerper bouwer tester Van Perceptie tot Product Interview met klant Interview met ontwerper Review specificaties Testspecificatietechnieken Interview met bouwer Uitvoering systeemtest

33 ISO 9126 en de rol van de tester Interne- en externe kwaliteit Functionaliteit Betrouwbaarheid Bruikbaarheid Efficiëntie Onderhoudbaarheid Portabiliteit Proces- kwaliteit beïnvloedt hangt af van Effectiviteit Productiviteit Veiligheid Bevrediging tester Gebruiks- kwaliteits beïnvloedt hangt af van gebruiks- context Geschiktheid Juistheid en volledigheid Koppelbaarheid Beveiligbaarheid Bedrijfszekerheid Foutbestendigheid Herstelbaarheid Duidelijkheid Leerbaarheid Bedieningsgemak Aantrekkelijkheid Tijdsbeslag Middelenbeslag Analyseerbaarheid Wijzigbaarheid Stabiliteit Testbaarheid Aanpasbaarheid Installeerbaarheid Samenwerkbaarheid Vervangbaarheid 6 21

34 Ter afsluiting Samenvatting en handige informatie om zelf mee verder te gaan, referenties en links

35 Samenvatting van de testonderwerpen  Zorgvuldig omgaan met het oplossen van testproblemen levert al snel een efficiencyverbetering op  Ga ervan uit dat belangrijke test- en ontwikkeltermen geen gemeenschappelijk gedragen betekenis hebben  Er is niet zoiets als een universele testaanpak  Een team heeft meer kennis dan een individu. Interviewen is een geijkte methode om kennis te verwerven. Probeer het eens bij een ontwerper, bouwer of gebruiker!  Het uit/in het hoofd krijgen van een perceptie is heel lastig. Ga er gerust van uit dat het niet in één keer lukt  Houd er rekening mee dat testen steeds meer een ‘communicatieding’ aan het worden is

36 Ter leering ende vermaeck (1)  De Keuringsdienst van Waarde is vanaf 8 oktober iedere donderdag om 20.25 uur met nieuwe afleveringen op Nederland 3. Zie ook http://www.dahl.nlhttp://www.dahl.nl  Boekrecensies op de website van Testconsultancy Groep: http://www.testconsultancy.nl/index.php/boekrecensies http://www.testconsultancy.nl/index.php/boekrecensies  Testconsultancy Groep’s Nederlandse Testforum: http://www.testforum.nl http://www.testforum.nl  James Bach over certificering: http://www.satifice.com/presentations/certified.pdf http://www.satifice.com/presentations/certified.pdf  Interviewen volgens de Rijksuniversiteit Groningen: http://www.rug.nl/noordster/mondelingevaardigheden/v oorstudenten/interviewen/journalistiek_interviewen http://www.rug.nl/noordster/mondelingevaardigheden/v oorstudenten/interviewen/journalistiek_interviewen

37 Ter leering ende vermaeck (2)  8D probleemoplosmethode: http://nl.wikipedia.orgg/8D_probleemoplosmethode http://nl.wikipedia.orgg/8D_probleemoplosmethode  ISO 9126 toegelicht: http://www.testconsultancy- groep.nl/index.php/downloads http://www.testconsultancy- groep.nl/index.php/downloads

38 Dank voor uw aandacht! “U spreekt met de Keuringsdienst van Waarde” Rudi Niemeijer (niemeijer@testconsultancy.nl)niemeijer@testconsultancy.nl De presentatie vindt u hier: www.testconsultancy.nl/index.php/downloads


Download ppt "“U spreekt met de Keuringsdienst van Waarde” Rudi Niemeijer."

Verwante presentaties


Ads door Google