De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten."— Transcript van de presentatie:

1 Stoebel Daphne.

2  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten 4. Gevoelens  Achtergronden en mogelijke oorzaken  Leertheorieën  Diagnose  Behandeling  Sociale-vaardigheidstrainingen voor kinderen  Samenvatting en conclusie

3 KORTE TERMIJN  Gepest  Depressie  Uitbreiding fobische klachten LANGE TERMIJN  Agorafobie  Alcoholmisbruik  Zelfmoordgedachten en- pogingen

4  Van der Molen (1985)  Definitie: Sprake van verlegenheid als bij navraag en/of gedragsobservatie blijkt dat hij in bepaalde typen sociale situaties gewoonlijk te kampen heeft met:  Gevoelens van spanning  Gedragsproblemen  Negatieve gedachten

5 SITUATIES  Bepaalde situaties  beoordelingssituatie competentie beoordeeld  Opvalsituaties of karakteriseren: uiterlijk beoordeeld GEDRAG  Gedragskenmerken:  Oogcontact vermijden  Zachtjes of binnensmonds praten  Vertonen weinig initiatief  Psychologisch vakjargon: Vermijdingsgedrag

6 GEDACHTEN  Soort gedachten:  Voorafgaand de situatie  Tijdens de situatie  Na-gedachten  Negatieve ervaringen  denkpatronen = Irrationeel  Onderscheid gedachten  Eigen functioneren  Verwachte reacties van anderen GEVOELENS  Negatieve verwachtingen   negatieve evaluatie   negatieve gevoelens   manifesteren in lichamelijke uiting: bv: blozen, zweten, buikpijn,…   Autonome zenuwstelsel

7  Factoren ONTSTAAN  Complex proces  Veel factoren belangrijk  Menselijk gedrag meervoudig gedetermineerd  leertheorieën

8  Vicieuze cirkel

9 LEERTHEORIEËN Verlgenheid in sociale situaties Vaardigheidstekort of remming/angst Negatieve zelfevaluatie Negatief gevoel: Spanning lichamelijke verschijnselen Negatief gevoel: Spanning lichamelijke verschijnselen Vermijding van sociale situaties Weinig oefening berkrachtiging van vaardigheden Weinig oefening berkrachtiging van vaardigheden Anticipatieangst Ontstaan door Perceptie van spanning

10  Gesprekken  Situatie  Gedragingen  Gedachten  Gevoelens  Meetinstrumenten  ‘De sociale Angst Schaal voor kinderen’ (cohen-kettenis & Dekking. 1980)  ‘De Netagtieve Zelf Evaluatie Schaal’ (Citroen, Franzen & Wijnen. 1977)  ‘De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag’ (Arrindell, De Groot & Walburg. 1984)  ‘De Sociale Cognitielijst’ (Van Kamp & Klip. 1981)

11  Hulpverlenende diensten  “Vanzelf” overgaan  Stimulerende opvang  Uitgaande van het leer theoretisch ontstaansmodel komt een gestructureerde sociale- vaardigheidstraining het meest in aanmerking

12  Ringrose en Nijenhuis  3 fasen  Opbouwfase  Middenfase  Consolidatie- of afbouwfase

13  Kindertijd & adolescentie  Prognose onduidelijk  Groeien eroverheen  Blijven verlegen  Factoren onbekend

14 Bedankt voor jullie aandacht


Download ppt "Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten."

Verwante presentaties


Ads door Google