De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Effectief leesonderwijs: Ik lees dus ik leer Kerngroepengels.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Effectief leesonderwijs: Ik lees dus ik leer Kerngroepengels.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Effectief leesonderwijs: Ik lees dus ik leer Kerngroepengels.nl

2 1.Belang van leesvaardigheid 2.Wat is een goede lezer? 1.Woordenschat en leesvaardigheid 2.Decoderen en automatiseren 3.Positieve leesattitude 4.Leesstrategieën 3.Leerlijn leesvaardigheid Programma

3 1. Belang van leesvaardigheid (1) Lezen is basis van schoolsucces Beter lezen is meer leren Vormt input voor verdere taalverwerving Kunnen lezen geeft zelfvertrouwen Leesvaardigheid versterkt maatschappelijke positie

4 1. Belang van leesvaardigheid (2) Realiteit in Nederland Kinderen VS en Ned. meest negatieve instelling t.o.v. lezen 42% kinderen leest thuis nooit (t.o.v. 32% internationaal) Enthousiasme voor lezen blijft achteruitgaan Ward (2007): Duidelijke ONTLEZING in Ned. en VS Aanzienlijk deel problematiek te wijten aan kwaliteitsproblemen op het gebied van leesinstructie (K. Vernooij)

5 2. Wat is een goede lezer? (1) 1.Vlot teksten kunnen lezen  Decoderen en automatiseren Vlot kunnen lezen blijkt van sterke invloed op de woordenschat 2.Positieve leesattitude 3.Beschikken over goede woordenschat “…there [was] a high correlation between the learners' vocabulary knowledge on the one hand and proficiency and reading comprehension ability on the other hand.” Golkar & Yamini, 2007 4.Kunnen toepassen van leesstrategieën Begrijpend lezen = [(woordenschat x vlot lezen) x begrijpend leesstrategieën] Zie bijlage 1

6 2.1 Decoderen en automatiseren (1) Vlot lezen: Vaardigheid om tekst gemakkelijk en snel + nauwkeurig, automatisch te lezen. (Zonder problemen met woordherkenning) Decoderen: letters omzetten naar een woord (letter-to-sound decoding) Automatiseren: betekenis koppelen aan het woord

7 2.1 Decoderen en automatiseren (2) Spelling in Engels verandert niet, uitspraak wel – 26 letters maar 44 klanken Complexiteit van de taal speelt daarin een rol Basisspellingen, regelspellingen, inprentspellingen en opbouwspellingen

8 2.1 Decoderen en automatiseren (3) Hoe weet je of dat een probleem is bij leerlingen? “checking how quickly and accurately students can read a word list provides a useful diagnostic tool” Hoe verbeter je dat? Fluency practice Extensief lezen Werken aan woordenschat

9 Decoderen Hoe? Audio-ondersteund lezen en leren Hardop lezen “Reading aloud has multiple effects on literacy development” (Phan, 2006) Welk materiaal? Methodemateriaal (tekst + geluidsfragment) Boekje met CD WRTS met geluid  Let op: beeld leidt hierbij juist af

10 Automatiseren - Fluency Practice Word-reading fluency and passage-reading fluency Hoe? Herhaling ‘beat-the-clock’ practice Timed reading activities Uitleggen, voordoen en begeleiding bij het toepassen Hardop lezen Welk materiaal gebruik je? Flashcards Woordenlijst van eerder geleerde woorden Herlees teksten Example: Dr. Seuss Zie bijlage 2

11 2.2 Positieve leesattitude Wees een voorbeeld Biedt keuzemogelijkheid Liever makkelijk en veel dan weinig en moeilijk Successful reading makes successful readers (Nuttall, 2000) Laat het een plezier op zich zijn Werk samen met andere vakgroepen SAVE (Short, Appealing, Varied, Easy)

12 2.2 Positieve leesattitude “There is no evidence that light reading is to be avoided. It can serve as a conduit to heavier reading” (Krashen, 1999) ”There is ample evidence that COMICS are linguistically appropriate, not detrimental to reading development & conduits to book reading” (Krashen, 1999) “vrijetijds lezen speelt een grote rol bij het technische leesniveau van lezers” (Mol & Bus, 2011)

13 2.3 Woordenschat en leesvaardigheid Begrip van een tekst hangt af van het aantal gekende en herkende woorden Een lezer moet 80 % van de woorden kennen om te kunnen zien wat het thema van de tekst is. Voor geheel begrijpen is dat 98%, maar bij versimpelde teksten zoals in tekstboeken is het ongeveer 95%. (Hu and Nation)

14

15

16 2.3 Woordenschat en leesvaardigheid A way to manage the learning of huge amounts of vocab is through indirect or incidental learning. An example [….] is through extensive listening and reading (Nation & Waring, 1997)

17 2.4 Leesstrategieën (1) Enkele noties vooraf: Leerlingen moeten sowieso basis in L2 hebben (threshold level) on reeds bekende strategieën in L2 toe te kunnen passen (Alderson, 1984) Leesstrategieën zijn GEEN examenstrategieën. Houdt mesten en meten van leesvaardigheid uit elkaar! Voor groei in leesvaardigheid levert mesten het meeste op (Westhoff, 2012)

18 2.4 Leesstrategieën (2) Zie bijlage 3 – leerlijn leesstrategieën

19 3. Leerlijn leesvaardigheid Aim for a reading development programme: To enable students to enjoy (or at least feel comfortable with) reading in the foreign language, and to read without help unfamiliar authentic texts, at appropriate speed, silently and with adequate understanding. (Nuttall, 2000)

20 Lange termijn ‘Students who read a lot will not become fluent overnight, and it may take a year or two before you notice an improvement in their speaking and writing; but then it often comes as a breakthrough. They will progress at increasing speed and far outstrip classmates who have not developed the reading habit’. (Nuttall, 2000)

21 Thanks for your attention! ‘The best way to improve your knowledge of a foreign language is to go and live among its speakers. The next best way is to read extensively in it.’ (Nuttall, 2000)


Download ppt "Effectief leesonderwijs: Ik lees dus ik leer Kerngroepengels.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google