De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studiedag De Onderwijsspecialisten en SOTOG Barchem - 16 maart 2016 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studiedag De Onderwijsspecialisten en SOTOG Barchem - 16 maart 2016 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap."— Transcript van de presentatie:

1 studiedag De Onderwijsspecialisten en SOTOG Barchem - 16 maart 2016 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap

2 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs alles is niet wat het lijkt zie alles, negeer veel, corrigeer weinig begrijp om begrepen te worden

3 wat zien we? 2016 Oòk 2016

4 Maar... succeservaring leerfrustratie HAVO - VWO PrO - VMBO

5 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs toename compliciteit door: 1.effecten digitale revolutie 2.conflict-vermijdende opvoedingsstijl 3.individualisering samenleving

6 Brutaal in de klas Najib Amhali Reëel? Welke ouder kom jij tegen?

7 Het puberbrein 2 hersengebieden ontwikkelen zich cruciaal: de emotionele hersengebieden: controle van emoties uiten van emoties gevoeligheid voor beloningen de rationele hersengebieden: planning organisatie controle over je gedrag Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

8 Het puberbrein de rationele hersengebieden tijdelijk niet sterk genoeg (executieve functies staan in de stijgers) emotionele hersengebieden de puber is hypergevoelig voor beloning (risicovol experimenteren) beide hersengebieden zijn goed uit balans

9 Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans

10 Het puberbrein niet voor niets! ze moeten zichzelf ontdekken ze moeten leren wie ze zijn ze moeten zich losmaken van de ouders functie van het pubergedrag: wie ben ik? waar sta ik voor? hoe ga ik om met complexe sociale situaties? Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn hersengebieden zijn uit balans

11 Het puberbrein wat zie we?  de puber staat niet open voor advies maar hoort de tips echt wel en slaat deze zelfs op!  de gevoeligheid voor beloningen horende bij de leeftijdsgroep is te sterk de emoties winnen het van de ratio (bij jongens nog sterker dan bij meisjes)eisjes) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn hersengebieden zijn uit balans

12 Het puberbrein wat werkt niet? preken van straffen een gedragsverandering verwachten (wel om een grens te stellen) wat werkt wel? liefde, begrip, humor structuur en veiligheid bieden in deze cruciale ontwikkelingsfase balans vinden tussen in vertrouwen los laten en gedoseerd blijven ondersteunen Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn hersengebieden zijn uit balans

13 Het puberbrein jongens zijn sterker rechts dominant daardoor: uitstellers slechte planners risicovol experimenteren (risk taking) motivatie is gericht op het hier en nu, niet op de toekomst gevoelig voor korte termijn verleidingen oorzaak: testosterontoename van 800 % en een smalle hersenbrug (thalamus) t.o.v. meisjes) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn hersengebieden zijn uit balans

14 Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven

15 Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven

16 paars: leiden blauw:helpen lichtblauw: begrijpen groen:ruimte geven licht groen:niet zeker voelen geel:niet tevreden voelen rood:gedrag corrigeren roze:streng zijn orde handhaven

17 Roos an Leary (1920 – 1996)

18 Roos van Leary Wat herken je hiervan in? 1.eten in de klas 2.mobiel weg! (Peter Hoefnagels is docent Nederlands)

19 Waarop drijft gedrag?

20 behoeftepyramide Abraham Maslow ( )

21 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960)

22 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960) zekerheid ieder mens wil stabiliteit ervaren

23 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960) onzekerheid ieder mens heeft behoefte aan verandering en beweging

24 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960) significantie ieder mens wil zichzelf speciaal voelen

25 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960) connectie ieder mens wil zich verbonden voelen met iemand of iets

26 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960) groei ieder mens heeft de behoefte om zichzelf te ontplooien

27 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960) contributie ieder mens heeft de behoefte om deel uit te maken van

28 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960) op GEZONDE behoeften en VERVORMDE behoeften (door tekort, teleurstelling, frustratie, schade…)

29 Waarop drijft gedrag? behoefte gezond vervormd zekerheid werk neurose onzekerheid uitdaging risk taking significantie jezelf zijn vandalisme connectie samenwerken clownesk groei nieuwsgierig apathie contributie deelname isolatie

30 Kernwaarden Jouw kernwaarden in: je persoonlijk leiderschap (behoefte aan autonomie) je professionele houding naar de leerling en collega ‘s (behoefte aan relatie) je in je vakgericht competenties (behoefte aan competentie)

31 Aanwezigheid Actief zijn (doen) Assertiviteit Autonomie Avontuur Begrip Beleefdheid Bescheidenheid Betrouwbaarheid Bewustzijn Charisma Concentratie Controle Creativiteit Deskundigheid Dienstbaarheid Doorzettings- vermogen Duidelijkheid Eerlijkheid Eenvoud Enthousiasme Erkenning Evenwicht Expressiviteit Fantasie Flexibiliteit Geduld Gehoorzaamheid Gelijkwaardigheid Geluk Genegenheid Geweten Gezelligheid Gezondheid Groei Gulheid Handigheid Hartstocht Humor IJver Initiatiefrijk Innerlijke rust Integriteit Inzicht Kameraadschap Kennis Kwaliteit Leiderschap Leren Lesgeven Liefde Loyaliteit Luisteren Moed Mededogen Nauwkeurigheid Onafhankelijkheid Onbaatzuchtigheid Onpartijdigheid Openheid Orde Passie Perfectionisme Plezier Prestatiegericht Pro-activiteit Professionaliteit Punctualiteit Rechtvaardigheid Redelijkheid Respect Rust Saamhorigheid Samenwerking Solidariteit Speelsheid Spiritualiteit Spontaniteit Stabiliteit Standvastigheid Stilte Structuur Tevredenheid Toegankelijkheid Toewijding Tolerantie Transparantie Trouw Uitdaging Uniciteit Vakmanschap Variatie Vastberadenheid Vasthoudendheid Veiligheid Verantwoordelijk Verbinding Verrassend Vlijt Voldoening Volharding Vooruitgang Vrede Vriendschap Vrijheid Waarheid Wijsheid Winnen Zachtheid Zekerheid Zelfbeheersing Zelfredzaamheid Zelfstandigheid Zorgzaamheid Zorgvuldigheid Kernwaarden

32 Kernwaarden een persoonlijk onderzoek persoonlijk leiderschap (autonomie) professionele houding (relatie) vakgerichte competentie (competentie) enthousiasmeIIIdienstbaarheid kwaliteitI gelijkwaardigheid plezierIIinzichtIII humorIIveiligheidIkennis begripIuitdagingIbewustwordingI

33 Kernwaarden in dit team persoonlijk leiderschap (autonomie) professionele houding (relatie) vakgerichte competentie (competentie)

34

35 Samen op het doel af! voel - leid - volg - begrijp de groepsspin

36 Dank voor jullie aandacht Marcel Lucassen 16 maart 2016


Download ppt "Studiedag De Onderwijsspecialisten en SOTOG Barchem - 16 maart 2016 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap."

Verwante presentaties


Ads door Google