De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016."— Transcript van de presentatie:

1 ‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016

2 Programma voorjaar 2016 NLP cursusprogramma ‘Je Ongekende Vermogens’ 10 lessen van 3 uur op dinsdagavonden week 1: Doelen, Wat is NLP? Introductie, Vooronderstellingen week 2: Zintuiglijke scherpzinnigheid week 3: NLP-communicatiemodel, Neurologische Niveaus week 4: Rapport week 5: Representatiesystemen week 6: Ankeren week 7: Taal 1 chunken week 8: Taal 2 Metamodel, (Metaforen) week 9: Taal 3 Miltonmodel, (Geweldloze Communicatie) week 10: Herkaderen, Doelen, Presentatie, Evaluatie, Certificering, Afsluiting Bij verhindering of te laat komen graag even afzeggen omdoen mogelijk bij Sytse: tel , mob.

3 Voorstellen, luisteren, presenteren Voorstellen 2 x 5 min, Je stelt de ander voor (0,5min) K+ Boekentafel Intervisiegroepjes lokaal uit.

4 Structuur van de NLP cursussen NLP Practitioner 130 uur NLP Masterpractitioner 130 uur NLP Trainersopleiding 130 uur Assisteren bij NLP Practitioner 130 uur NLP Trainersexamen 26 uur Volksuniversiteit cursussen van 10 avonden van 3 uur NLP Basiscursus 30 uur 3 Vervolgcursussen 3 x 30 = 90 uur NLP Practitionerexamen 10 uur Samen NLP Practitioner 130 uur

5 De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren 5 Focussen Wijzer worden Doen Respecteren Ankeren Betekenis geven Interne voorstelling veranderen Kiezen voor de hoogste neurologische niveaus Versterkende overtuigingen opbouwen Hulpbronnen aanboren Uitgaan van voor- onderstellingen Herkaderen Loslaten Accepteren De structuur leren veranderen Rapport maken 3 waarnemingsposities Wat zijn de NLP gereedschappen?

6 Anthony Robins

7 De drie levensvragen 1.Waar focus je op? 2.Welke betekenis geef je er aan? 3.Wat doe je?

8 Mindfulness oefening van de Boedhistische monnik Thich Nhat Hahn. Ik adem in en ik weet dat ik inadem, Ik adem uit en ik weet dat ik uitadem. Terwijl mijn inademing dieper wordt, wordt mijn uitademing langzamer. Ik adem in en kalmeer mijn lichaam, Ik adem uit en voel me ontspannen. Ik adem in en ik glimlach, Ik adem uit en ik laat los. Thuis in het huidige moment, Weet ik dat dit een heerlijk moment is. Je kunt dit inkorten tot de volgende woorden, één woord of zinsdeel per ademhaling: Ik adem in, Ik adem uit. Ik adem diep, Ik adem langzaam uit. In adem kalm in,Ik adem uit en ontspan. Ik adem in en glimlach, Ik adem uit en laat los. Ik adem in dit moment, Ik adem uit in dit heerlijke moment.

9 O = oordelen M = meningen A = adviezen “Laat Oma thuis!”

10 G = het Goede in iedereen’ I = Inspiratie D = Dom en Dankbaar S = Samen Neem je ‘GIDS’ mee!

11 Wat is NLP? Neurologisch: Alles wat we meemaken wordt via onze zintuigen en onze zenuwen (neuronen) naar het centrale zenuwstelsel getransporteerd en opgeslagen in ons geheugen. Linguïstisch: Communiceren doen we door middel van gesproken taal (lingua = tong of taal). Het lichaam heeft ook zijn taal dit zijn houdingen, gebaren, toonhoogtes, gezichtsuitdrukking en ander non- verbaal gedrag. Programmeren: Terwijl we communiceren kunnen we anderen, of anderen ons, iets bijleren, afleren of veranderen. We hebben invloed op ons eigen gedrag en dus ook op dat van anderen. 100 miljard zenuwcellen

12 3. Wie is wie in NLP? Dr Richard Bandler Prof. Dr John Grinder

13 3. Wie zijn de voorlopers? Fritz Perls, de ‘vader’ van de Gestalt therapie Virginia Satir, beroemde familietherapeute Milton Erickson, succesvol psychiater, hypnotherapeut Gregory Bateson, bioloog psychiater, anthropoloog en cyberniticus Alfred Korzibsky, Professor in linguistiek en semantiek Ivan Petrovich Pavlov, grondlegger van het idee van de reflex

14 14 Gedrag Interne Voorstelling Stemming Fysiologie Hoe Communiceer je?

15 Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Hoe zou je willen leren om nog nauwkeuriger te kijken, horen, voelen wat er in iemand omgaat?

16 Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Oefening: Wat laten onze zintuigen weg? Kijk het lokaal rond en let op alles wat rood is. Doe je ogen nu dicht. Maak een innerlijk beeld van het lokaal en ga na wat je in dit beeld voor een blauwe dingen kunt ontdekken.

17 Wat laten we weg?

18 Hoe neemt het oog waar?

19 Licht/kleur Lens buigt stralen naar elkaar en vormt een omgekeerd beeld Beeld Chemische stofjes Elektrisch impulsen Hersenen Intern beeld

20 Weglaten, door onze zintuigen Blinde vlek van onze ogen De blinde vlek is een deel van het netvlies achter in het oog waar de oogzenuw het oog verlaat. Hier zitten geen zintuigcellen. Met andere woorden; op deze plaats is ieder mens blind. Dit verklaart de naam ook. + o Blinde vlek Oefening om je blinde vlek te ontdekken: Sluit je linker oog Focus nu op het + Beweeg naar het scherm toe en er weer vanaf, wees je er van bewust wat er met het o gebeurd.

21 Weglaten en vervormen De blinde vlek wordt normaal niet waargenomen. De hersenen vullen het ontbrekende deel van het beeld aan met de kleuren van de omringende staafjes en kegeltjes zodat de structuren die een mens ziet niet onderbroken lijken.

22 22 Weglaten, vervormen, generaliseren FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS OR FALSE OFFENDERS OF FOUR BEAUTIFUL PEOPLE. Hoeveel keer staat de letter F in de volgende tekst?

23 23 De Hoofdenboom

24 24 Hoe Zintuiglijk Scherpzinnig ben je? Nog beter observeren!

25 25 Wat heb je gezien? Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Merk op hoeveel verschillende waarnemingen er gedaan worden! Hoeveel?

26 26 Heb je ook gezien dat het allemaal staatslieden uit India waren? Heel Zintuiglijk Scherpzinnig! Het antwoord is 10 hoofden Wil je nog even checken?

27 27 Mahatma Gandhi Nehru Indira Gandhi Rajiv Gandhi

28 Wat hebben we nodig om een compleet beeld te krijgen? Aandacht Letten op detail Letten op overzicht Kennis van wat te verwachten valt Interesse ………

29 Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

30 Wat zie je als je deze foto rechtopzet (180 o draait)? Welke emoties meen je te zien bij deze persoon? Misleiding?

31 Zo was de oorspronkelijke foto

32 Wat valt je op? Wat is het verschil?

33 Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het onderste deel bedekt?

34 Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het bovenste deel bedekt?

35 Detail of……..

36 Detail of overzicht?

37 Wat valt je het eerste op? Wat daarna?

38 Waar gaat je aandacht naar toe?

39

40 Ontdek Mr. Bean Wat is de functie van een zoekbeeld?

41 Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

42 Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

43 Welke kenmerken veranderen? 1.Kleur van de huid: Licht …………………………………………………….. Donker 2. Spanning van de huid: Glimmend …………………………………………Niet glimmend Symmetrisch ……………………………………..Asymmetrisch 3. Ademhaling Snel ………………………………………….………Langzaam Hoog …………………………………………….……Laag 4. Grootte van de onderlip, stand van de mondhoek Lijnen ……………………………………………..Geen lijnen Mondhoek omhoog …………………Mondhoek omlaag 5. Ogen Focus scherp …………………………………………Niet scherp Pupil verwijd …………………………………….…Niet verwijd

44 Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

45 Communicatie in stripvorm “Ik heb een hond gekocht” “Oh ja? Een grote hond?” “Nee niet zo groot” “Nee met kort haar”“Met lang haar?” “Welke kleur?” “Gevlekt zwart en wit” “Wat een leuke hond!” “Ja inderdaad het is een hele leuke hond!”


Download ppt "‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google