Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulius Willems Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Broodje ontwikkelcentrum1 Terugkoppeling HO-link Hans Westerik
2
Agenda: Terugblik HO-link 2014 Duo presentatie: Erik/Hans Eerst terugblik drie sessies (Hans); o Flip van Haaren TUD: Toekomstperspectieven DLWO, SIS, CMS; o Willem Valkenburg TUD: Online onderwijs; o Robbert Serné CACI: visie op interface OSIRIS Hierna terugblik sessie HZ (Erik); o Jacco Jasperse (HZ): Onze ICT boeit studenten niet, I-strategie in de 21e eeuw Wil je meer over HO-link weten: even googlen en via de SURF-site zijn sheets te downloaden, filmpjes van plenaire sessies te bekijken en een verslag te lezen. Broodje ontwikkelcentrum 2
3
Vooraf Drie presentaties HO-LINK 2014 die ruim binnen een half uur verteld moeten worden. Dus niet meer dan een sfeerimpressie: Algemeen: je krijgt geen conferentie map meer. Zelf sheets achteraf downloaden; Daardoor ook geen pen en papier, niemand schrijft iets op; Alles wordt hierdoor ‘vluchtiger’ Ik heb de sheets gedownloaded van presentaties, maar soms lastig reconstrueren. Broodje ontwikkelcentrum 3
4
Flip van Haaren TUD: Toekomstperspectieven DLWO, SIS, CMS; Stand van zaken Opkomst online leren Intensivering ‘Blended’ leren Steeds meer wensen en hogere eisen Nu is onze kans om ‘toekomst te creëren’ Broodje ontwikkelcentrum 4
5
Onderwijs over tien jaar… Broodje ontwikkelcentrum 5 Combinatie van ‘regulier’ onderwijs, ‘shoppende’ studenten en 100% online onderwijs Curriculair en non-curriculair naast elkaar
6
Campus over 10 jaar… Broodje ontwikkelcentrum 6 Fysieke campus: netwerken, coachen, samenwerken met bedrijven, inspireren. Virtuele campus sterk verbonden met fysieke campus, met alle voordelen van online Gevolgen Beleid: Mega-instellingen vs. Specialisaties, Logistieke chaos? Kwaliteitsdip/-stijging?, Meer gebruik van clouddiensten, Groei samenwerking op tal van zaken Techniek/Producttechnisch: Meer APIs, Meer zorgen over de data, Betere experience!
7
Scenario’s (hier wordt het achteraf wat onduidelijk) Broodje ontwikkelcentrum 7 ‘Walled Garden’: Systemen in sterke mate los van elkaar, voor verschillende doeleinden; App store (per Instelling): LMS en SIS worden gewoon ‘een’ App in de Edu app, Store en Portal ‘LMS + SIS’ wordt framework (LMS = Learning Management System) LMS+ SIS worden de infrastructurele werken Voorbeeld: Canvas (en Moodle?) Virtuele campus Á la Second life Oculus rift (Facebook) Edmodo in het Hoger onderwijs? (Edmodo is tbv LO).
8
2 e presentatie Willem Valkenburg TUD Broodje ontwikkelcentrum 8 Online onderwijs heeft prioriteit bij TUD; Er is geld vrij gemaakt om dit goed te doen. Speciaal op het online onderwijs gericht: ca 20 medewerkers.
9
Groei Broodje ontwikkelcentrum 9
10
Consequentie Broodje ontwikkelcentrum 10
11
Andere verwachtingen Broodje ontwikkelcentrum 11
12
Maar de praktijk…. Broodje ontwikkelcentrum 12
13
TUD bijzonder actief Broodje ontwikkelcentrum 13
14
MOOC Broodje ontwikkelcentrum 14
15
Workshop: waar loop je tegenaan met online onderwijs Boodschap: online onderwijs vraag voorbereiding en organisatie Broodje ontwikkelcentrum 15 We hadden in no time aandachtspunten: Ontwikkelen is één, maar actualiseren/vernieuwing van MOOC Copyright; Identificatie; Inschrijven en studievolg administratie; Collegegeld (hoe te innen, differentiatie tarieven, etc); OER (onderwijs en examenreglement), maar ook toetsen/examinering; Beschikbaarheid docenten/begeleiding; Certificering (wat is een gevolgde MOOC waard?); BYOD; Practica?; Studenten activeren; Hoe hou je contact met ex-studenten?
16
Los van HO-link: 10 grootse universiteiten (maart 2013) University of Pune, Pune, India – 496,531 studenten Tribhuvan University, Kitipur, Nepal – 500,000 studenten Ramkhamhaeng University, Bangkok, Thailand – 525,000 studenten Universitas Terbuka, Jakarta, Indonesië – 646,467 studenten Payame Noor University, Teheran, Iran – 818,150 studenten Bangladesh National University, Gazipur, Bangladesh – 1,000,000 studenten Allama Iqbal Open University, Islamabad, Pakistan – 1,806,214 studenten Islamic Azad University, Teheran, Iran – 1,900,000 studenten Anadolu University, Eskisehir, Turkije – 1,974,343 studenten Indira Gandhi National Open University, New Delhi, India – 3,500,000 studenten Indira Gandhi National Open University Broodje ontwikkelcentrum 16
17
3 e Presentatie Robbert Serné, CACI (OSIRIS) Broodje ontwikkelcentrum 17 Robbert heeft de gedachte achter de nieuwe user interface verteld. Kan interessant zijn voor UT tbv eigen ontwikkelingen.
18
OSIRIS BASIS (OSIRIS 6) Compleet vernieuwd Moderne techniek (HTML5, AJAX) Moderne gebruikersinterface Meertalig Sinds oktober 2013 volledig beschikbaar 20 instellingen zijn 'Live‘ 'Desktop-first' design 'Power user' interface Gericht op dagelijks intensief gebruik Gericht op efficiency Broodje ontwikkelcentrum 18
19
Voorbeeld Broodje ontwikkelcentrum 19
20
OSIRIS SELFSERVICE 'Tablet-first' design; ook geschikt voor de desktop 'Simplified' user interface 10:90:90 10% van de totale OSIRIS functionaliteit 90% van de gebruikers 90% procent van hun tijd gebruiken OSIRIS Docent & OSIRIS Begeleider Overige 90%, van de totale OSIRIS-functionaliteit, is beschikbaar via doorsteek naar OSIRIS Basis Deels selfservice, deels Basis Broodje ontwikkelcentrum 20
21
OSIRIS STUDENT APP functionaliteit Personalia & Adressen In- en uitschrijven op onderwijs & tentamens In- en uitschrijven op minors Rooster Resultaten Onderwijscatalogus Studievoortgang Communicatie met de begeleider Persoonlijke berichten / mededelingen (push notificatie) Wijzigen pasfoto (camera integratie) Contactinformatie bij een buitenlandverblijf Broodje ontwikkelcentrum 21
22
Design principles 1. One Size Does Not Fit all 2. 10:90:90 / Simplified UI 3. Glance, Scan, Commit 4. Task & Process oriented 5. Visualization 6. Gamification Broodje ontwikkelcentrum 22
23
1 - ONE SIZE DOES NOT FIT ALL 2 -10:90:90 / Simplified UI Geen 'one size fits all' oplossing, waarbij alle gebruikers worden bediend met 1 applicatie /gebruikersinterface Gebruikersinterface moet gericht zijn op het afhandelen van een specifieke taak 10:90:90 10% van de totale OSIRIS functionaliteit 90% van de gebruikers 90% procent van hun tijd gebruiken Focus je op de 10% die het meest gebruikt wordt Optimaliseer voor deze 10% de gebruikersinterface Broodje ontwikkelcentrum 23
24
3 - GLANCE, SCAN, COMMIT 4 - TASK & PROCESS ORIENTED Gebruikersinterface moet gericht zijn op het afhandelen van een specifieke taak Geen algemene CRUD-interface (create/update/delete) gericht op het afhandelen van alle taken Broodje ontwikkelcentrum 24 GLANCESCANCOMMIT Oppervlakkig & snel Is er iets wat mijn aandacht nodig heeft? Meer in detail Moet ik actie ondernemen? Alle details Onderneem actie
25
5 - VISUALIZATION Presenteer informatie zodanig, dat de gebruiker zijn werk efficient, effectief en op een prettige manier kan uitvoeren Traditioneel wordt informatie in applicaties in tabelvorm gepresenteerd Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden Broodje ontwikkelcentrum 25
26
Voorbeelden visualization Broodje ontwikkelcentrum 26
27
6 - GAMIFICATION Veel mensen houden van spelletjes 'Gamification' past spel-elementen toe in een 'zakelijke‘ applicatie 'Gamification' zet mensen aan tot gewenst gedrag door een spel- element te introduceren Broodje ontwikkelcentrum 27
28
6 - GAMIFICATION OSIRIS Docent Resultaat verwerking Aanleveren cursusgegevens Motiveer de docent tot het tijdig verwerken van resultaten en aanleveren van cursusgegevens Broodje ontwikkelcentrum 28
29
Mooi, en wanneer is het er dan? OSIRIS Student App Eerste versie dit kalenderjaar OSIRIS Selfservice Grote ontwikkelingen in nieuwe opzet (ACO) ACO komt eind november 2014 beschikbaar Komt verder stapsgewijs beschikbaar vanaf 2015 Broodje ontwikkelcentrum 29
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.