De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8 De nieuwe kerndoelen Natuur en Techniek: De leerlingen leren onderzoek te doen aan materialen en natuurkundige.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8 De nieuwe kerndoelen Natuur en Techniek: De leerlingen leren onderzoek te doen aan materialen en natuurkundige."— Transcript van de presentatie:

1 TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8 De nieuwe kerndoelen Natuur en Techniek: De leerlingen leren onderzoek te doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals: licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind. De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren. Klarie Kolkena en Annette Kosse

2 Techniek

3 Onze visie op techniek Leerlijn Drijven en Zinken

4 Voor vrijwel al ons handelen zijn wij van techniek afhankelijk: wonen, werken, communiceren, leren... Visie op techniek: Techniek is toegankelijk voor alle groepen en voor alle leerlingen. De kinderen werken samen, ontdekken, leren van elkaar en kunnen verslag doen van hetgeen ze gedaan hebben. Er wordt op vaste tijden aan techniek gewerkt maar daarnaast is het ook mogelijk om zelf momenten in te plannen. De kinderen worden gestimuleerd om verwachtingen uit te spreken, zelf te redeneren en te denken. De leerkracht heeft een begeleidende en, zo nodig, licht sturende rol.

5 Leerlingen Veel kinderen hebben een praktisch gerichte belangstelling. Onze onderwijsmethoden spelen hier op in door veel doe- en onderzoeksactiviteiten aan te bieden. Techniek komt zo tot leven en al doende wordt de basis gelegd voor een onderzoekende leerhouding. Bovendien ontwikkelen leerlingen die met theorie niet goed uit de voeten kunnen een sterker zelfvertrouwen. Techniek kan ook gebruikt worden als extra stof voor hoogbegaafde- en/of technisch getalenteerde leerlingen. Daarnaast leidt Techniek tot een grotere woordenschat.

6 De leerkrachten De leerkrachten zijn enthousiast over het vak techniek. Dit bereiken we door het maken van goede afspraken over en de zorg voor: materialen, onderwerpen, manier van werken. We maken gebruik van verschillende leerlijnen waar iedereen op hetzelfde moment mee bezig is. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om de kinderen zelfstandig te laten werken met techniekboeken en zogenaamde techniekkaarten. Ook zullen we openstaan voor ideeën van kinderen en onderwerpen die op dat moment in de belevingswereld aan de orde zijn. Er is voor de leerkrachten een map aanwezig met informatie over bijv. STIPPS, het Zevenstappenmodel en handige sites.

7 Doelen  Techniek structureel op nemen in ons onderwijs  Een techniekgroep samenstellen die verantwoordelijk is voor: Het techniekplan Enthousiasmeren van de leerkrachten Maken/verzamelen van lessen, materialen, onderwerpen, boeken, techniekkaarten Controleren van materialen (is er nog voldoende, moeten er dingen bij komen of vervangen worden etc.)  Zorgen voor een doorgaande lijn  Inrichten techniekruimte  Gebruik maken van het aanwezige aanbod van buiten Excursies Gastspreker Internet Andere scholen

8 Leerlijn Drijven en Zinken

9 Onderbouw Ontdekkist Filmpje kijken: Flip de Beer, drijven en zinken Bootjes maken van verschillende materialen

10 Ontdekkist

11 Middenbouw Lessenserie Drijven en Zinken Excursie scheepswerf Proefjes circuit

12 VULKAAN Vulkanen komen het meeste voor in landen aan de rand van de Stille Oceaan. Dit komt omdat in deze gebieden de platen sneller over elkaar schuiven en de aardkost dunner is dan elders. In de hele wereld zijn er op elk willekeurig moment 20 vulkanen actief. Wetenschappers zijn tegenwoordig redelijk goed in staat een uitbarsting te voorspellen. Met dit proefje ga je een vulkaanuitbarsting nabootsen. Materialen Stoffen plastic flesje of potje zuiveringszout schaal rode kleurstof Trechter afwasmiddel theelepeltje azijn pipet maatcilinder Dit moet je doen: 1. Zet het flesje of potje midden op de schaal. 2. Doe een volle theelepel zuiveringszout in het flesje; gebruik hiervoor de trechter. 3. Voeg met behulp van de pipet enkele druppels kleurstof toe. 4. Voeg enkele druppels afwasmiddel toe. 5. Meet in de maatcilinder 10 ml azijn af. 6. Schenk de azijn voorzichtig in het flesje en kijk wat er gebeurt. © Stichting C3

13

14 munten in water In een glas past heel veel water. Heb je wel eens goed gekeken naar hoeveel water er eigenlijk in een glas past? nodig borrelglaasje munten water 10 minuten stappen 1. spoel het glaasje en de munten goed om 2. vul het glaasje tot de rand met water 3. doe voorzichtig een munt in het midden van het glas 4. herhaal dit met meer munten en let goed op vraag 1: Wat gebeurt er vlak voordat het glaasje overstroomt? vraag 2: Hoeveel munten kunnen er in het glas, voordat het overstroomt?

15

16 glas met lava Met zout kun je de smaak van je eten veranderen. Maar met zoutkorrels kun je ook proefjes doen. Wat gebeurt er als je zout in een glas met water en olie strooit? nodig drinkglas water olie zout 10 minuten stappen 1. doe een laag water in het glas van ongeveer 4 cm 2. doe een laag olie erbij van ongeveer 1 cm 3.wacht totdat de olie een mooie laag is vraag 1: Wat denk je dat er gebeurt als je zout in het glas strooit? 4. strooi langzaam zout in het glas vraag 2: Wat gebeurt er? vraag 3: Hoe denk je dat dit komt?

17

18 Bovenbouw Archimedes achterna Proefjes circuit Techniekkaarten / techniekboeken

19 Foto’s Archimedes

20 Conclusie Techniek is een leuk vak om te geven en te krijgen! Het vraagt wel wat voorbereiding en je moet er rekening mee houden dat het niet altijd zo gaat als je verwacht. Maar.. ook dat is weer leuk want zo blijf je nadenken, ontwikkelen en onderzoeken.

21 Gebruikte bronnen: Internet: Boeken: Het grote experimenteerboek voor kinderen VTB: Onderzoekend en Ontwerpend leren Met dank aan de kinderen van de OBS Abt Emo in Westeremden!

22


Download ppt "TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8 De nieuwe kerndoelen Natuur en Techniek: De leerlingen leren onderzoek te doen aan materialen en natuurkundige."

Verwante presentaties


Ads door Google