De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 4 GELUID.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 4 GELUID."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 4 GELUID

2 Inhoud Functies van geluid en muziek Soorten geluid Dynamiek
Geluidsapparatuur Opname Geluid continuïteit Geluid achteraf Geluidsmontage en nabewerking Samenvatting

3 Functies van geluid en muziek
Geluidsweergave Simpelste functie van filmgeluid Sfeersuggestie Bv tikkende klok in een oud huis. Emotionele suggestie Romantische muziek in een romantische scène Suggestie gebeurtenissen buiten beeld Bv boos iemand loopt weg, een breekt dingen  buiten beeld Continuïteitssuggestie Losse beelden na elkaar zetten met een muziekje zodat het een vlot geheel wordt.

4 Soorten geluid Direct geluid Sfeer- en locatiegeluid Effectengeluid
Het geluid dat tegelijk met het beeld wordt opgenomen. Dialoog, voornamelijk. Sfeer- en locatiegeluid Geluid dat de sfeer van de scene of locatie bepaald. Effectengeluid Bv. Deur die dichtslaat. Muziek Filmmuziek muziek die onlosmakelijk bij een scene hoort Sfeermuziek die bij de scène hoort

5 Dynamiek De variatie tussen hard en zacht

6 Geluidsapparatuur Microfoons Rondom gevoelige microfoon
Cardioïde microfoon Hypercardioïde

7 Geluidsapparatuur Dasspeldmicrofoons Koptelefoon Mixer

8 Opname Geluid apart opnemen? Microfoonkeuze bij fictiefilms
Vergt nodige administratie Microfoonkeuze bij fictiefilms Welke microfoon je gebruikt voor het opnemen van een scène Meestal wordt er gebruik gemaakt van een ‘hengel microfoon’ In andere gevallen  dasspeldmicrofoon Altijd Mono  Stereo achteraf in de mixage ‘gemaakt’

9 Opname Positionering van de microfoon Hengelen en geluidskwaliteit
Dertig centimeter tot een meter vanaf de mond Hengelen en geluidskwaliteit Meestal boven gehengeld. De microfoon hangt dan boven de te filmen mensen. Andere mogelijkheden: onder en zijkanten In tweegesprek, microfoon richten naar mond van de spreker. Boom check Zorgen dat de hengel niet in beeld komt. Ruis Goed verwijderen via PC Geluidsniveau Moet zo hoog mogelijk zijn: maar niet in het rood.

10 Geluidscontinuïteit Ongewenste bij geluiden Gewenste bijgeluiden
 Meestal shot opnieuw over doen Gewenste bijgeluiden  Los van het beeld opnemen en achteraf in scène monteren Akoestische continuïteit  Microfoon veraf houden

11 Geluid achteraf Wilds Nasynchronisatie (ADR) Foley Geluidseffecten
 Wel op de set gedaan Nasynchronisatie (ADR)  altijd na de montage gedaan Foley Maakt alle slechte geluiden, goed Geluidseffecten Kun je kopen voor minder geld dan het huren van een Foley

12 Geluid achteraf Muziek  eerste de film gemonteerd en dan de muziek.

13 Geluidsmontage en nabewerking
Professionele geluidsnabewerking Directe geluid in stukken knippen De opgenomen set noise toevoegen op een apart spoor Andere geluidssporen gebruiken voor oneven scènes dan voor even scènes Vaste geluidssporen aanhouden voor muziek en voice-overs ADR

14 Geluidsmontage en nabewerking
Ruimtelijkheid Stereogeluid hoeft niet het beeld te volgen (bv linkerpersoon, linkerbox)  irriteert


Download ppt "Hoofdstuk 4 GELUID."

Verwante presentaties


Ads door Google