De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BSN nederland De Action Learning MBA

Verwante presentaties


Presentatie over: "BSN nederland De Action Learning MBA"— Transcript van de presentatie:

1 BSN nederland De Action Learning MBA

2 Start Up dag 13 september 2005 Set 54-B 20 setleden 14 uit amp
1 uit BCB 5 vrijstelling 1e fase

3 Doel Start Up dag Nader kennismaken met:
BSN Nederland, set, sub-setleden en set adviser Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser Samenstelling en 1e verdieping kennismaking leden subsets Presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf 1e bijeenkomst Ontvangst studiemateriaal Eerste huiswerkopdracht Afsluiting met diner

4 Organisatie : Wordt uitgedeeld
Recent programma-overzicht Leerstijlenboek (volgt in koffer) Studiegids; later meer hierover Hotelinformatie Personalia-check formulier graag nu controleren

5 Organisatie. Inleveren van:
Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst Formulier ondersteuning werkgever EML 1 voor hen die vrijstelling amp hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen

6 Organisatie Later vandaag volgt: Voorstel indeling sub sets
Leerstijlenoverzicht; groep en individueel Studiemateriaal OM, HRM en MM Definitieve (evt. gecorrigeerde) setdeelnemerslijst Organisatieverslagen aan elkaar uitdelen

7 Structuur bijeenkomsten in Buren

8 Structuur bijeenkomsten
startup A o o o o o o o o o L m m m m m m m m m P a a a a a a en om om mm hrm hrm mm om hrm mm 3 weken 3 weken 5 weken 5 weken 5-15 weken

9 Voorafgaand en tussendoor
1e subset bijeen- komst (in Buren?) 30 september 09.30 – uur Veranderkunde 15 november (met andere sets) 09.30 – uur o o m alp (RFC) uitleg 10 jan. 19.00 – uur samen met andere sets Subset-bijeenkomsten; zelf plannen a ?

10 Majors: Veranderkunde / Leidinggeven
Voor allen: De Caluwe: kleurentheorie MAJOR: Na alle core courses: nov. 2005 2 dagen Verzwaart programma niet; geen alp SM Afronden met essay / paper over: PEP: persoonlijk effectiviteitsplan 5 tot 10 blz.

11 Smart reading : Facultatief; 350 euro 54a: 4 nov. 54b: 25 nov. o
54c: 27 okt. JUMP 7: 7 nov. Steeds – uur; 10 max. o m 1 dag: Schouten en Nelissen Facultatief; 350 euro

12 Rol set adviser

13 Rol set adviser 1 Verbinding / coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: BSⁿ als organisatie (planning, regelzaken) Docenten Ervaringen; kwaliteit / dynamiek / aansluiting Voortgang van je studie Niveau, tempo (- risering), kwaliteit / aanwezigheid set en subsets; Sparringpartner / maatwerk (op aangeven van jou) Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden)

14 Rol set adviser 2 Start up en intervisies (bege-)leiden
Beoordelaar van: 1e organisatie-analyse (OA) en EML1 OA aan het eind van je studie EML 2 Fase 3 : dissertation “Sparren” op onderwerpen goedkeuring proposal dissertation keuze internal en external examiner

15 Rol set adviser 3 Coördinatie examen Voorzitter viva voce
Wanneer / hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou Na 2,5 jaar s.a.-wisseling mogelijk

16 Wil Uylenbroek Sinds 1992 (freelance) docent:
Sinds ook parttime set adviser; 10 sets; readers, salesmaster 1 dag zelfstandig adviseur / trainer People-, team-management / change; coaching topsport / flexibiliteit en reflectief / coachen ritme en pieken regio en internationaal opleiding en ervaring

17 Bereikbaarheid Wil Uylenbroek wuylenbroek@bsnnederland.nl
Via receptie BSN: 0344 –

18 Kennismaken

19 Kennismaken Interview in tweetal 10 minuten per persoon
Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten

20 Inhoud: Vertel iets van waaruit je drive blijkt
Waar was je de laatste maand trots op Vertel iets over je hobby’s Vertel iets nieuws Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang)

21 Action learning

22 Leren is onderdeel van werk
Leren impliceert doen Leren wordt versterkt door het nemen van risico’s Leren is zaak van vrijwilligheid en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces

23 Leren veronderstelt formulering van de juiste leervragen
Leren doe je van en met elkaar Leren impliceert zelfreflectie en feedback

24 Action learning Kennis opdoen is onvoldoende L = P + Q
Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset

25 Action learning 2 Tijdens studie werken aan echte problemen
Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

26 Action learning 3 Tijdens studie werken aan echte problemen
Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

27 Sub sets indeling werkwijze

28 Indeling subsets: gewoonlijk
Profit en non profit; Concurrerend? Collega’s: niet in 1 sub set Vooraf aangegeven voorkeur door amp-set Subset INSURANCE “Vrijgestelden” 4 t/m 6 per sub set man / vrouw geografisch

29 Subset 1 : (5 personen) Henk Wessels; Avéro Achmea
Kampen / Capelle a/d IJssel Wim Roelofs Vrijst. AVR afvalverwerking Ewijk / Duiven Anton de Boer; Polem Urk / Lemmer Marcel van Breugel Wolters & Dros H.I. Ambacht / Rotterdam Erik Hartman vrijst. Rabobank Amersfoort / Lunteren

30 Subset 2 : (6 personen) Leonie Balthussen Fontys; paramed.
Nijmegen / Eindhoven Corrie de Goede Wijkgezondheidszorg Utrecht / Utrecht Leo van Eekeren Johnson & Johnson Soesterberg / Amersfoort Pieter Wijnmaalen Oranjewoud Veenendaal / Amere-stad Arjen van Nuland CSV Helvoirt / Veghel Fons Witjens VRIJST. Rabobank Apeldoorn / Arnhem

31 Subset 3 : (5 personen) John Nijs vrijst. VWA / RVV
Oss / Arnhem Raymond Fokkens AMP SDB Salaris Voorhout / Leidschendam Jan Wouter van den Doel AMP DeltaBouman Delfgauw / Portugaal Henk van Iterson; AMP Schuitema N.V. Meteren / Amersfoort Yann Bos BCB Thuiszorg Maastricht / Maastricht

32 Subset 4 : (4 personen; insurance)
Kees Boer AMP Lukassen & Boer Papendrecht / Papendrecht Hans van der Meer AMP Rabobank Noordwijk / Den Haag Marcel Sippekamp AMP De Hypothekers Utrecht / Rotterdam Robert de Wit vrijst. Amersfoortse verz. Rotterdam / Amersfoort

33 Snuffel en beoordeel samenstelling subset
Evt. wijzigingsvoorstellen later

34 Logboek Leerstijlen Studiewijzer Infomap

35 Logboek: Action Learning
Reflectiedocument Wat wil je leren Wat heb je geleerd Obstakels Hoe daarmee omgegaan Hoe te veranderen

36 Leerstijlen Activist: Opdoen van nieuwe ervaringen
Observator: Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus: Onderzoek en conclusies Pragmatist: Geleerde in de praktijk brengen

37 Studiewijzers Visie: Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp Instrumenten: Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken Integratie: Onderwerp niet langer als geisoleerd beschouwen.In samenhang brengen met andere onderwerpen

38 ALP’en Een begrip

39 7 x Action Learning Projecten
OM: concept + definitief MM HRM IM FM SM Internationaal mgt.

40 ALP Voorstel Is het onderwerp niet te breed?
Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geimplementeerd gaat worden  voorstel is geen plan van aanpak

41 Inhoud ALP Plan van aanpak Onderzoek en analyse
Genereren en beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie

42 ALP- procedure Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat per naar set adviser EN administratie BSN ALP’en eveneens per sturen naar: BSN RFC adressering: baak231156OM Beoordelingsresultaat komt van RFC via BSN; binnen 3 weken bij BSN

43 ALP voorbereiding Vandaag erg algemeen
Tijdens OM; zeker bij dag 2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM: ruimte (maken) Projectrapportage W.Egberink RFC (na blok 2) ALP intervisie set 54-B:

44 Kennismaken in sub set Hulp vragen Plenair presentaties bedrijven en typering sub set

45 Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten
Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen)

46 Bedrijfspresentaties 1
Voorbereiden in subset: 10 minuten per persoon Groepspresentatie: tijd per subset: 10 minuten algemeen beeld; drives; karakteristieken; commitment Vragen stellen/discussie na presentatie

47 Bedrijfspresentaties 2a
Inhoud individuele presentatie: Verschillen/overeenkomsten Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Opbouw organisatie Eigen plek/eigen rol Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Knelpunten Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Actuele thema’s Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP-en Wat haal en breng je als de student en als collega-student naar je (sub)setleden.

48 Bedrijfspresentaties 2b
Inhoud subset presentatie: Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler Voorbereiding: Informeer de subsetleden over A. het bedrijf, de historie, de actuele zaken, missie/visie, beleid, strategie, cultuur, processen, knelpunten, ontwikkelingen in de markt, externe/interne invloeden, etc. B. je rol, mogelijkheden en onmogelijkheden, uitdagingen, wat kom je halen en wat kom je brengen en je commitment naar subset Belangrijkste elementen van de hele subset terug laten komen in de presentatie KIES!!!

49 4 subsets

50 Sites www.bsnnederland.nl Inloggen: mbaBSNnl; wachtwoord:VoorStudenten
ebsco (hrm)

51 Verdere producties Internationaal Management
Opdracht met sub set: alp-voorstel 2 weken VOOR 1e lesdag Int.M Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) Welke bedrijfstak 3. Welk product, goed of dienst 4. Wat dominante functionaliteit is (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en sub set-alp. Organisatieverslag; fase 3 cultuur, structuur, hrm EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 Dissertation; fase 3 literatuuronderzoek en masters project

52 Volgende keer / huiswerk
30 september: 1e subsetbijeenkomst (check!!) Waar? 12 oktober: 1e set core course OM (Boy van der Wiel)

53 “Huiswerk” Lees site door
Belangrijk artikel: “What is IMC’s philosophy?” * Lees reader over leerstijlen Voorbereiding Operational Management (visie): huisactiviteiten en subset activiteiten 1e x sub set: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten daarna mailen naar docent, set advisor en set KWALITEIT VRAGEN!!!! Week van te voren

54 Evaluatie start up dag Evaluatieformulieren: Elke lesdag; nu niet
Wat heb je nog gemist?

55 Bij vragen Wil Uylenbroek, set adviser BSN Nederland “de Raadskamer”
Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 0344 – //

56 BSN nederland De Action Learning MBA


Download ppt "BSN nederland De Action Learning MBA"

Verwante presentaties


Ads door Google