Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Joris Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
DE EFFECTEN VAN GAMES ONDERZOCHT
2
INLEIDING Voorbeeld Robert steinhauser
3
CIJFERS Verschil tussen jongens en meisjes? Favoriete ‘consoles’ Cyberpesten Alleen geweldadige en agressieve gamers?
4
EFFECTENONDERZOEK, EEN OVERZICHT Geweldsdiscussie: - - invloeden van geweld in de media en cultuur? - Verschil in studies? - Active media perspectives - 1. Stimulatietheorieën: virtueel geweld leidt tot reëel geweld - 2. Reductietheorieën en ‘geen verband’ studies: virtueel geweld leidt NIET tot reëel geweld
5
Active media perspectives Media heeft een voorspelbaar effect op de mediagebruikers Geen rekening met (inter)subjectiviteit en individuele interpretaties.
6
1. Stimulatietheorieën: virtueel geweld leidt tot reëel geweld ‘onaanvaardbaar’ geweldaddig karakter Morale paniek in het land
7
SOORTEN THEORIEËN Activatietheorie Imitatie of rolmodeltheorie Sociale leertheorie (bandura) Cognitieve associatietheorie Affectieve agressiemodel ‘Algemene arousal’ theorie ‘general aggression affects model’ Cultivatietheorie desensitisation theorie
8
2. Reductietheorieën en ‘geen verband’ studies: virtueel geweld leidt NIET tot reëel geweld
9
STIMULATIEMETHEORIEËN Blootstelling aan gewelddaige beelden en vritueel geweld leidt een vermindering van agressie en rëel geweld
10
1. virtueel geweld leidt tot rëel geweld (p..-34)
11
EINDE Dank u wel om te luisteren en je aandacht hieraan te besteden. (Bron: De effecten van games onderzocht: In De pauw, E., Pleysier, S., Van Looy, J., & Soetaert, R. (2008). Jongeren en Gaming(pp.21-35). Leuven, België: Acco.)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.