Download de presentatie
1
‘Waar gehakt wordt, vallen spaanders’ Klachten en claims in de gezondheidszorg
Rianne Ronden, Huisarts Désirée Klemann, AIOS gynaecologie, gezondheidsrechtjurist
2
Disclosure belangen sprekers
Belangenverstrengeling (potentiële) Geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven: - Sponsoring of onderzoeksgeld n.v.t. - Honorarium of andere (financiële) vergoeding n.v.t. - Aandeelhouder n.v.t. - Andere relatie, namelijk… n.v.t.
3
Inhoud Quiz Casus Rechtswegen voor een ontevreden patiënt
- Klachtenfunctionaris en klachtencommissie - Tuchtrecht - Schadeclaim Nieuwe ‘eis’-tijd? Klachtrecht in de toekomst
4
Quizzzz…..
5
Quizzzz….. Artsen werkzaam in een ziekenhuis werden in 2014 vaker tuchtrechtelijk aangeklaagd in vergelijking met artsen die niet werkzaam zijn in een ziekenhuis
6
Quizzzz….. Artsen werkzaam in een ziekenhuis werden in 2014 vaker tuchtrechtelijk aangeklaagd in vergelijking met artsen die niet werkzaam zijn in een ziekenhuis NEE
7
Quizzzz….. Iedere zorginstelling moet aangesloten zijn bij een klachtencommissie, of deze in huis hebben 7
8
Quizzzz….. Iedere zorginstelling moet aangesloten zijn bij een klachtencommissie, of deze in huis hebben JA
9
Quizzzz….. Het toegekende bedrag per schadeclaim blijft in Nederland de laatste vijf jaren (nagenoeg) gelijk 9
10
Quizzzz….. Het toegekende bedrag per schadeclaim blijft in Nederland de laatste vijf jaren (nagenoeg) gelijk NEE 10
11
Casus Gravida 2, Para 1 Amenorroeduur 38w+4d
Obstetrische voorgeschiedenis: Secundaire Sectio Diabetes gravidarum Poliklinisch besproken en genoteerd: “Inleiding bij AD 39+0, indien binnen 3 uur geen goede ontsluiting, overgaan tot electieve sectio”.
12
Casus
13
Casus
14
Vervolg casus Raad v. Bestuur meldt calamiteit bij IGZ
IGZ dient tuchtklacht in jegens verloskundige en gynaecoloog Ouders doen aangifte jegens gynaecoloog OM start strafrechtelijke procedure wegens ‘dood en ‘zwaar lichamelijk letsel door schuld’ Ouders dienen een schadeclaim in IGZ= Inspectie voor de gezondheidszorg
15
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt
Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Kwaliteit van zorg Schade- vergoeding Straffen Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure 15
16
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt
Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- functionaris Klachten- commissie Klachten- commissie Schade claim Tucht- procedure Straf- procedure
17
Informele klachtrecht ziekenhuiszorg
Klachtenfunctionaris - Bemiddelen - Nu geen wettelijke basis → Wkkgz Klachtencommissie - Wet Klachtrecht cliënten zorgsector - Kaderwet met minimumeisen - Beoordeelt gegrondheid klacht en zoekt oplossing - Indien structurele fout: contact met zorgaanbieder
18
Informele klachtrecht huisartsen
Stichting klachtenregeling huisartsenzorg Zuid-NL - Spijtoptantenregeling - Onpartijdige behandeling van klachten - Uitspraak over gegrondheid van klachten - 2 trajecten: klachtenbemiddeling en/of klachtencommissie
19
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt
Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Kwaliteit van zorg Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure
21
Tuchtrecht maatregelen
Waarschuwing Berisping Geldboete (max. € 4500,-) Schorsing van de inschrijving van het register voor maximaal één jaar Gedeeltelijke ontzegging van de bevoegdheid bepaalde handelingen uit te oefenen Doorhaling van de inschrijving in het register
22
Tuchtrecht “de knelpunten”
23
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt
Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Schade- vergoeding Straffen Schade- claim Straf- procedure Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure
24
Klachtwegen samengevat
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Kwaliteit van zorg Schade- vergoeding Straffen Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure
25
Nieuwe ‘eis’-tijd? Klachten via klachtwegen
5,7% zkh patiënten lijdt onbedoelde schade 2,3% zkh patiënten lijdt vermijdbare schade
26
Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal ingediende klachten eerste lijn
27
Nieuwe ‘eis’-tijd Klachten eerste lijn (2014)
28
Nieuwe ‘eis’-tijd Onderwerp van klachten in eerste lijn (2014)
29
Nieuwe ‘eis’-tijd Medisch professioneel handelen (2014)
30
Nieuwe ‘eis’-tijd Afhandeling van de klachten
- 36% tevreden na telefonisch/schriftelijke bemiddeling - 14% trekt klacht in - 10% naar klachtencommissie 8% maakt enkel melding 32% ‘overig’
31
Nieuwe ‘eis’-tijd???
32
Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal klachten in de tweede lijn
33
Nieuwe ‘eis’-tijd
34
Nieuwe ‘eis’-tijd Onderwerp klachten bij klachtencommissie (2014)
35
Nieuwe ‘eis’-tijd Afhandeling door klachtencommissie -26% gegrond
- 57% ongegrond - 9% deels gegrond - 5% niet ontvankelijk/ geen uitspraak nodig - 3% ingetrokken
36
Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal ingediende tuchtklachten m.b.t. artsen/jaar
37
Nieuwe ‘eis’-tijd Verdeling tuchtklachten per beroepsgroep %
38
Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk
39
Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk
40
Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk
41
Nieuwe ‘eis’-tijd???
42
Bronnen Gerechtshof Amsterdam, 17-6-2014, GJ 2014/133.
Jaarverslag Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg en het college van Medisch Toezicht 2014 via F.C.B. van Wijmen, H. Kerkkamp, ‘Nieuwe klachtopvang in ziekenhuizen’, medisch contact. J. Legemaate. Nieuwe wetgeving over het klachtrecht: winst of verlies? TvGR 2013, nr F.C.B. van Wijmen. Simpeler en beter. Over vereenvoudiging en verbetering van wetgeving betreffende patiëntenrechten. Nederlands Juristenblad 2009, 1780, afl. 36, p Semi-arts onderzoek D. Klemann in Orbis MC naar locale klacht- en claimprocedures Jaarverslag MediRisk 2014 via H.J.J. Leenen, J.C.J. Dute, J. Legemaate, E.J.C. de Jong, M.E. Gelpke, J.K.M. Gevers en G.R.J. de Groot, Handboek Gezondheidsrecht, 2014.
43
Klachtrecht in de toekomst
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Wkkgz is aangenomen door 1ste kamer Onderscheid tussen klachten en geschillen Investeren in bemiddeling bij klachten - Klachtenfunctionaris krijgt wettelijke basis - Klachtencommissie niet langer verplicht, wel mogelijk
44
Klachtrecht in de toekomst
Oprichting externe onafhankelijke geschilleninstantie - Kan bindende uitspraken doen over klachten; - Kan schadevergoeding toekennen tot Huisartsen krijgen één jaar om hier invulling aan te geven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.