Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDiana de Smet Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info: h.j.pol@utwente.nl
2
Deel 1 Reflecteren op praktisch werk Overzicht van deel 1 1.Waarom doen we praktisch werk? 2.Een aantal proeven en/of ontwerpopdrachten doorlichten 3.Reflecteren op een of meer proeven en/of ontwerpopdrachten
3
IJsbreker
4
Praktisch werk in de ogen van docenten Natuurwetenschappelijk onderwijs moet plaatsvinden in een lab; daarover is gelukkig geen controverse Joan Solomon, 1980 Natuurwetenschap is een praktisch onderwerp … einde verhaal, denk ik Docent, aangehaald door Jim Donnelly, 1995 Natuurwetenschap zonder praktisch werk is als zwemmen zonder water Head of science, aangehaald in SCORE rapport, 2008
5
Docentenkijk op praktisch werk 2 Veel praktisch werk is ineffectief en onwetenschappelijk; het schrikt dan leerlingen af om door te gaan in een bètarichting. Naar Woolnough, 1995 Praktisch werk is redelijk effectief wat betreft de uitvoering ervan, maar slaagt er minder om leerlingen daarbij te laten nadenken. Naar Abrahams and Millar, 2008 Wanneer het goed is gepland en effectief wordt uitgevoerd, is praktisch werk stimulerend en leidt het tot leren. Het daagt leerlingen zowel mentaal als fysiek uit op een unieke manier, die met andere werkvormen niet is te realiseren. Naar SCORE report, 2008
6
Waarom doen we praktisch werk? Het doel van praktisch werk is om leerlingen te ondersteunen bij het leggen van verbanden tussen twee kennisdomeinen: domein van objecten en waarneembare verschijnselen domein van begrippen en ideeën praktisch werk 'hands-on, minds-on' “We moeten de 'minds on' aspecten van praktisch werk meer aandacht geven, als we praktisch werk effectiever willen maken” Millar and Abrahams, 2009
7
Waarom laten we praktisch werk doen? Activiteit 1 1.Kies twee of drie opdrachten uit en denk erover na waarom je die in een les zou willen laten doen. 2.Schrijf op een ‘post-it’ bonnetje de voornaamste redenen om een opdracht te laten doen – één reden per bonnetje. 3.Kleef de bonnetjes aan de opdracht. 4.Ga nu samenwerken in groepjes van twee of drie. Verzamel jullie bonnetjes. Orden ze in groepen.
8
Waarom doen we praktisch werk? Feedback Hoe hebben jullie de bonnetjes ingedeeld, in welke groepen? Lijken de indelingen van de verschillende groepjes op elkaar? De vakliteratuur verdeelt de redenen om praktisch werk te doen doorgaans in drie groepen: A.Kennis en begrip. B.Praktische vaardigheden. C.Leren onderzoeken en ontwerpen (procesvaardigheden) In welk opzicht komt jullie indeling hiermee overeen? knowledge and understanding of science practical skills scientific enquiry and process
9
Waarom laten we praktisch werk doen? Hadden jullie post-its die niet in deze drie categoriën pasten? Mist er een categorie? knowledge and understanding of science practical skills scientific enquiry and process
10
A. Doelen van de docent wat de leerlingen ervan moeten leren B. Gegeven opdracht wat de bedoeling is dat leerlingen doen D. Leer- resultaten wat de leerlingen er werkelijk van leren effectiviteit 1 Reflecteren op praktisch werk C. Uitvoering van de opdracht wat de leerlingen werkelijk doen 2 Effectiviteit op niveau 1 Deden leerlingen wat de bedoeling was te doen en zagen ze wat de bedoeling was te zien? Effectiviteit op niveau 2 Leerden de leerlingen wat ze moesten leren en kunnen ze zich dat later herinneren?
11
Vervolgtraject Getting Practical in NL: nu Plannen…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.