Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathilda Mulder Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel controle over IT-infrastructuur informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input gegevens over Configuratie Items (CI’s) relaties tussen CI’s Output / resultaat Configuration Management DataBase (CMDB) rapportages naar andere processen/management Configuration Management
2
Fontys Centrum ITITIL F2 Definitie Een compoment als deel van of gerelateerd aan de IT- infrastructuur. ( fysiek, logisch, samengesteld) Voorbeelden Computer, harde schijf, printer, applicatie, netwerksegment, organigram, document Attributen Ident. code, serienr, status, model, bron/leverancier leverdatum, eigenaar, etc…. Configuration Management De items (CI)
3
Fontys Centrum ITITIL F3 Relaties tussen CI’s relatie benoemen: is onderdeel van, is gekoppeld aan, is kopie van, maakt gebruik van, etc. zorg voor relatie tussen CI en incidenten, problemen, wijzigingsvoorstel, etc. Configuration Management Relaties van een CI
4
Fontys Centrum ITITIL F4 Definitie Database waarin de CI’s en hun relaties vastgelegd zijn. Maar ook: informatie over of gerelateerd aan: Incidenten, problemen, onderkende fouten wijzigingen en releases Configuration Management Database (CMDB)
5
Fontys Centrum ITITIL F5 Bereik = breedte: welke CI’s verantwoordelijkheid van de IT-organisatie? verantwoordelijk voor lifecycle? welke informatie heeft IT-organisatie nodig? Richtlijn: Uitgangspunt : doelstelling van configuration management Zeker: alles waarover contracten (SLA’s) bestaan Configuration Management Bereik en detailleringsniveau (breedte en diepte) CMDB
6
Fontys Centrum ITITIL F6 Detailleringsniveau = diepte CI is opgebouwd uit meerdere CI’s v.b. 1: Applicatie 1 bestaat uit meerdere modules v.b. 2: Server X bevat meerdere HD’s en aantal NIC’s Richtlijn wat IT-organisatie zelf wijzigt moet identificeerbaar zijn, dwz moet als CI in de CMDB staan. Configuration Management Bereik en detailleringsniveau (breedte en diepte) CMDB
7
Fontys Centrum ITITIL F7 1plannen van CM 2identificeren CI’s 3beheren CMDB 4bewaken status CI’s 5verifiëren CMDB 6informeren Configuration Management Activiteiten
8
Fontys Centrum ITITIL F8 Missie, strategie, doelstellingen CM bepalen bereik CM verantwoordelijkheden procedures en regels hoe implementeren CM evalueren CM en bijstellen Configuration Management 1. Plannen
9
Fontys Centrum ITITIL F9 Bepalen detailleringsniveau identificeren = etiketteren fysieke CI’s sticker op hw CI’s en document CI’s commentaarregel in sw CI’s eerste keer veel tijd/mankracht na elke wijziging nieuwe CI’s identificeren = toevoegen! Configuration Management 2. Identificeren CI’s
10
Fontys Centrum ITITIL F10 Alleen (door wijzigingsbeheer) geautoriseerde CI’s opnemen Standaardisering ? Definiëren en registreren basisconfiguratie Configuration Management 3. Beheren CMDB
11
Fontys Centrum ITITIL F11 Configuration Management 4. Status CI’s bewaken
12
Fontys Centrum ITITIL F12 Actueel houden CMDB door inventarisatie jaarlijks? halfjaarlijks? na elke grote wijziging? willekeurig tijdstip? Bij geconstateerd verschil werkelijkheid aanpassen aan registratie of registratie aan werkelijkheid Configuration Management 5. Verifiëren CMDB
13
Fontys Centrum ITITIL F13 CMDB toegankelijk alle andere processen Rapportages op grond van CMDB gegevens bijv. overzichten niet goed functionerende CI’s, per wijziging betrokken CI’s Rapportages tbv IT-management groei IT-infrastructuur resultaten verificatie trends, e.d. Configuration Management 6. Informeren
14
Fontys Centrum ITITIL F14 1.Is een papieren CMDB zinvol ? (ordners, handboeken, netwerkontwerp,...)? 2. Als printerbeheer is uitbesteed, moeten de printers dan worden opgenomen in de CMDB? Configuration Management Vragen *
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.