HOE MOET HET? Het probleem van de beoordeling van de effecten van Community Art.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOE MOET HET? Het probleem van de beoordeling van de effecten van Community Art."— Transcript van de presentatie:

1 HOE MOET HET? Het probleem van de beoordeling van de effecten van Community Art

2 Probleemstelling De wetenschap heeft nog geen methode ontwikkeld om de (maatschappelijke) effecten van Community Art-projecten te meten. Gemeenten en het Rijk missen duidelijke handvatten om cultuurbeleid te beoordelen.

3 Onderzoeksvraag Hoe kunnen de maatschappelijke effecten van twee op het oog zeer verschillende Community Art-projecten gemeten en met elkaar vergeleken worden? Wat is Community Art? Welke maatschappelijke effecten kan Community Art teweegbrengen? Wat zijn de kenmerken van de twee Community Art-projecten en welke doelen stellen zij voor zichzelf?

4 Methode Een literatuurstudie om de deelvragen te beantwoorden. Een publieksonderzoek in de vorm van een enquête om de hoofdvraag te beantwoorden.

5 Kanttekeningen Hoofd- en deelvragen moeten nog beter aangescherpt worden. Methode dient nog beter uitgewerkt te worden. Ik moet nog twee casussen vinden en vervolgens ook contact leggen met de makers.

6 Beknopte literatuurlijst Belfiore, Eleonora. 2002. “Art as a means of alleviating social exclusion: Does it really work? A critique of instrumental cultural policies and social impact studies in the UK”. International Journal of Cultural Policy. Vol. 8. 91-106. Matarasso, François. 1997. Use or Ornament: The social impact of participation in the arts. Comedia. Van den Hoogen, Quirijn. 2012. “De effecten van cultuur in het sociale domein”. Effectief Cultuurbeleid: Leren van evalueren. Amsterdam: Boekmanstichting. Van Erven, Eugene, Margreet Bouwman en Margreet Zwart. 2011. “Speuren naar effecten van community art”. Jaarboek Actieve Cultuurparticipatie 2011. 112-127.


Download ppt "HOE MOET HET? Het probleem van de beoordeling van de effecten van Community Art."

Verwante presentaties


Ads door Google