Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Werkplekleren in lerarenopleiding
Laura Vandermeersch 1BaTP.B3 Academiejaar 2015 – 2016 Ballet, K., Kelchtermans, G., Maes, J., März, V., Peeters, E., Piot, L. & Robben, D. (2008). De effectiviteit van werkplekleren in diverse omstandigheden en met verscheiden doelgroepen. Associatie K.U.Leuven: School of Education.
2
Werkplekleren in lerarenopleiding
Werkplekleren centraal thema Varianten: Stage Leerwerkproject Werkplekopleiding Duale leerroutes … krachtige leeromgeving Bron:
3
Opleiding leerkracht Proces over hele loopbaan
Belangrijke fase in loopbaan Professionele ontwikkeling Bron:
4
Reflectief ervaringsleren
= Menselijk vermogen om expliciet terug te blikken op en na te denken over het eigen handelen als leerkracht Reflecteren ervaringen verbinden met kennis breder, verfijnder effectiever repertoire aan handelingsvaardigheden meer gefundeerde geldige kennisbasis over de professionele situatie en opdrachten
5
Reflectie Breedte Situaties analyseren en verbeteren
Wezenlijke dimensie plaats geven Engagement in relatie van zorg tov leerling
6
Diepte Reiken voorbij niveau van handelen
Doorstoten tot onderliggende opvattingen
7
Leren: twee vormen Single loop learning Double loop learning
Verbeteren handelen Nadruk op leren specifieke handelingsrepertoires Verbeteren werkwijze en resultaten Double loop learning In discussie stellen van handelingsrepertoires Onderliggende opvattingen in vraag stellen tijdens leren
8
Persoonlijk interpretatiekader
Geheel van cognities hoe ze beroepssituatie waarnemen welke betekenis aan geven hoe erin handelen
9
Interpretatiekader: twee domeinen (1)
Professioneel zelfverstaan: Zelfbeeld Zelfwaarde gevoel Beroepsmotivatie Taakopvatting Toekomstperspectief Bron:
10
Interpretatiekader: twee domeinen (2)
Subjectieve onderwijstheorie: Persoonlijk geheel kennis & opvattingen over onderwijzen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.