De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleiding Communicatie Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning 25 september 2015, Brussel Centra Geestelijke Gezondheidszorg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleiding Communicatie Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning 25 september 2015, Brussel Centra Geestelijke Gezondheidszorg."— Transcript van de presentatie:

1 Opleiding Communicatie Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning 25 september 2015, Brussel Centra Geestelijke Gezondheidszorg

2 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Zorgcommunicatie.be 2

3 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Zorgcommunicatie.be Volg ons 3

4 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie 4

5 Spanning tussen identiteit en imago 5

6 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Corporate identity mix 6

7 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Persoonlijkheid 7

8 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Communicatie 8

9 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Gedrag Zeg wat je doet en doe wat je zegt. 9

10 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Corporate identity mix 10

11 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit 1988-1994 1994-2004 2004- … “The Paralympic Movement has transformed from a disability movement to one with sport at its core.” → “In 2004, after a strategic review process, this symbol was replaced by the current one – the three Agitos.” → “ The symbol also emphasises the fact that Paralympic athletes are constantly inspiring and exciting the world with their performances: always moving forward and never giving up.” Symboliek – huisstijl 11

12 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Context ? 12

13 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie 13

14 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Organisatie Doelgroepen - ontvangers 14

15 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago 15 Verschillende factoren vormen het imago 1.Eigen ervaring 2.Informele informatie uit de tweede hand 3.Journalistieke bijdragen 4.Betaalde / eigen communicatie

16 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Eigen ervaring ? 16

17 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Informele informatie – Word of Mouth 17

18 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago “De essentie is dat een doorsnee tevreden patiënt niet over jouw organisatie praat. De tevreden patiënt vertelt zijn vrienden en familie geen verhalen over hoe het was om in jouw organisatie verzorgd te worden. Hoe kunnen we als organisatie dan aan onze reputatie bouwen, als er niet over ons gesproken wordt? Reputatie - daar gaat het voor mij over in zorgmarketing. Zorgmarketing gaat niet over concurrentie of winst maken, wel over patiënten zo’n uitmuntende zorg aan te bieden, dat ze over jou gaan praten. Er zijn maar twee categorieën klanten die verhalen over jouw organisatie de wereld insturen: zij die in hun verwachtingen overtroffen werden en zij die ontgoocheld waren. Het is daarom onze opdracht om patiënten méér en beter te bieden dan ze verwachten. Op die manier worden we als organisaties ook steeds beter.” Fred Lee Uit: Decruynaere, F. (2015). Zorgmarketing. In E. Eeckman & P. Van San (Red.), Communicatie Troef (pp. 128-138). Tielt: Lannoo Campus. Informele informatie – Word of Mouth 18

19 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago 19 Verschillende factoren vormen het imago 1.Eigen ervaring 2.Informele informatie uit de tweede hand 3.Journalistieke bijdragen 4.Betaalde / eigen communicatie

20 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Journalistieke bijdragen 20

21 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Betaalde (eigen) communicatie 21

22 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Identiteit en imago Wie ben ik?Wie wil ik zijn? Huidige identiteitGewenste identiteit Hoe kom ik over?Hoe wil ik overkomen? Huidig imagoGewenst imago Gemiste kansen of luchtbel? ? 22

23 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Koffiepauze 23

24 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Strategische communicatie 24

25 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Strategische communicatie Case 1 De Centra Geestelijke Gezondheidszorg (als groep) willen hun imago versterken. Case 2 CGG ‘De gezonde mens’ wil een nieuwe dienst in de markt zetten: groepstherapie voor jongeren van 15 tot 18 jaar met diverse psychische moeilijkheden. De Gezonde Mens 25

26 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Strategische communicatie 26 Missie, visie en waarden SWOT- analyse Strategische doelen Operationele doelstellingen (SMART) Actieplannen Interne communicatie Externe communicatie Extern communicatieplan (o.a. doelstellingen, doelgroepen, boodschap, timing, media,…) Folders en brochures Website Nieuwsbrief Sociale media Pers en media Organisatieniveau Communicatie

27 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Uit: Zorgcommunicatie.be, 2015, 1(1), p. 11 Objectieve en subjectieve behoeften 27

28 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Campagne tegen cannabis, Vlaamse overheid Acceptatie Ik doe wat ik wil! Ik rook al tien jaar cannabis en ik voel me er zeer goed bij. Als ze mij ook nog dat gaan afpakken… 28

29 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Drempels 29

30 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen “Het zoeken naar hulp door jongeren met een verhoogde mate van psychosegevoeligheid kan verbeterd worden door acties die erop gericht zijn de feitelijke informatie over de psychische aandoening te verbeteren. Passende informatievoorziening dient zich niet uitsluitend te richten op de jonge patiënt, maar juist ook op hun omgeving. Het is van groot belang dat men niet met een bevooroordeelde blik naar psychosegevoelige mensen kijkt. Of intuïtief meteen afstand neemt als gevolg van onwetendheid, onterechte angst of het gevoel van ongemakkelijkheid met de situatie.” Drempels 30

31 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Drempels 31

32 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Drempels digital 32

33 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Effect bekom je zelden in één keer 33

34 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Effect is nooit volledig voorspelbaar ? De Gezonde Mens 34

35 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Vier fases (1) Analyse (2) Planning (3) Uitvoering (4) Evaluatie 35

36 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen 1.Analyse 2.Doelgroepen 3.Doelstellingen 4.Boodschap 5.Strategie 6.Basisconcept 7.Communicatiekanalen 8.Tijdsplanning 9.Budget 10.Evaluatie 36

37 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (2) Doelgroepen ? De Gezonde Mens 37

38 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen Inleving – Zelfreferentialiteit Informatiebehoefte – Informatiedrang Afstemmen en vertrouwen scheppen (2) Doelgroepen 38

39 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (2) Doelgroepen 39

40 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (2) Doelgroepen 40

41 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (3) Doelstellingen ? De Gezonde Mens 41

42 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (3) Doelstellingen Nog nooit aan gedacht… Al aan gedacht. Ik overweeg. Ik ben gestopt. 42

43 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (4) Boodschap 43

44 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (5-6) Strategie en basisconcept 44

45 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (5-6) Strategie en basisconcept 45

46 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (5-6) Strategie en basisconcept Zie sessie 2 46

47 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (7) Communicatiekanalen (8) Tijdsplanning (9) Budget (10) Testen en evalueren Zie sessie 4 47

48 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie 5 vuistregels 1.Communicatie helpt mee om identiteit en imago van organisaties bij te schaven. 2.Communicatie begint bij strategie. 3.Communicatie kent haar beperkingen. 4.Een communicatieplan legt bewuste keuzes vast. 5.Een communicatieplan mag evenwel geen keurslijf zijn. 48

49 Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Volgende sessies 1.Communicatie vandaag Strategie en planning 2.Een boodschap die aanslaat De kansen van storytelling 3.Een actief pers- en mediabeleid 4.De mediamix De juiste middelen voor de juiste doelgroep op het juiste moment 5.Crisiscommunicatie Een voorbereid CGG is er drie waard 49

50 Opleiding Communicatie Centra Geestelijke Gezondheidszorg


Download ppt "Opleiding Communicatie Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning 25 september 2015, Brussel Centra Geestelijke Gezondheidszorg."

Verwante presentaties


Ads door Google