Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoost van der Woude Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek
2
Festivals in Rotterdam * Cijfers vanuit jaarverslag 2014 en publicatie Wat wil het publiek? Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
3
Publieksonderzoeken Bezoekers geven gemiddeld €66,- uit op het festival en in de stad. 61% van de Rotterdamse bezoekers vindt de festivals bepalend of belangrijk voor hun woonplezier (landelijk 54%). * Cijfers op basis van onderzoek bij 17 festivals in 2014, representatief voor alle 50.
4
Publieksonderzoeken Met welke van onderstaande activiteiten combineert u uw bezoek aan het programma op de Rotterdamse pleinen? Terrasje pakken: 49% Winkelen: 48% Uit eten gaan / lunchen: 42% Wandelen / de stad bekijken: 41% * Cijfers op basis van publieksonderzoek citylounge programmering 2014/2015
5
Steden & Streken Merkenonderzoek * Onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, 2015 << Rotterdammers Nederlanders >>
6
Aard van de samenwerkingen Maatwerk: verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit
7
Onderzoek festivals & ondernemers 1.Enquêtes: gevraagd naar beweegredenen, ervaringen, investeringen, opbrengsten, vervolg, etc. 2.Kwalitatief afstudeeronderzoek naar succesfactoren samenwerkingen 3.Evaluaties Local Media
8
Motivaties festivalorganisatoren 1.Bijdragen aan de ontwikkeling, aantrekkelijkheid en het imago van de stad 2.De kwaliteit van het evenement vergroten 3.Zorgen voor extra zichtbaarheid voor het evenement
9
Motivaties ondernemers 1.Bijdragen aan een positief imago van Rotterdam 2.De winkelbeleving vergroten 3.Mijn naamsbekendheid vergroten Opvallend! Laagst scorend is: vergroten van de eigen inkomsten
10
Type acties Festivalorganisatoren Quote: “Moet mijn inziens altijd een combinatie zijn. Etalage aankleding voor de visibility, een thematische actie om mensen de winkels in te lokken en side event/programmering voor de beleving’’. Ondernemers 1.Thematische actie (meer dan de helft) 2.Windowdressing (40%) 3.Organiseren eigen side event/programmering (ong. 25%) Dus? Kans om meer te combineren.
11
Communicatie Festivalorganisatoren -Zetten acties breed uit via eigen kanalen. Zowel website en Facebook, maar ook soms radio en advertenties -> zorgt voor heel groot extra bereik ondernemers. Ondernemers -80% communiceert de acties ook via eigen middelen. -Reden om niet te communiceren: beperkingen hoofdkantoor -Dit gaat nog vooral via Facebook. In veel mindere mate via andere middelen als flyers, Instagram, de eigen website, nieuwsbrief, etc. En dus? Kans om breder te verspreiden
12
Vervolg Investeringen ≥ direct economisch rendement Maar beide partijen willen de samenwerkingen volgend jaar graag voortzetten. Waarom? Festivalorganisatoren: “ik zie het belang ervan en wij zijn op de goede weg” en “positieve ervaring, hierop doorbouwen voor de toekomst”. Ondernemers: “vanuit betrokkenheid” en “omdat we graag willen anticiperen op wat er in de stad gebeurt”. Het wordt gezien als “een win-win situatie”.
13
Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.