Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAntoon van der Horst Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Psychologie van de straat Week 5
2
Masculien Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep Loyaliteit aan eigen groep Afzetten burgercultuur Wij-cultuur( tegen over de ik cultuur van de burgercultuur) Hierarchie,respect, eer,straattaal underdoggevoel Buurt loyaliteit http://www.youtube.com/watch?v=CJsuw6DOC8 0 http://www.youtube.com/watch?v=CJsuw6DOC8 0
3
Opvoeding Sociaal leefmilieu Tussen twee nationaliteiten opgroeien, risico’s? Rapcultuur ??? http://www.youtube.com/watch?v=GwN72Gw YUj4&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=GwN72Gw YUj4&feature=relmfu Internet Media en commercie
4
Wat maakt dat jongeren uit de straatcultuur doen zoals ze doen? Hoe doen ze? Hoe kan een jongere worden geholpen, zonder dat hij denkt zijn belangrijkste bezit te verliezen n.l respect binnen de groep en de eigenwaarde die hij daaraan ontleent
5
Hoofdstuk 3 bespreekt hoe je met de kenmerken van de straatcultuur kunt omgaan. Wat de verschillen zijn met burgercultuur En wat daardoor misverstanden zijn in de communicatie Straatcultuur is geen subcultuur maar een hoofdcultuur Belangrijk is het herkennen van de leider Werken met geleend vertouwen
6
4 levensterreinen van jongeren: thuis, peergroup,school/werk, maatschappij Behoeften piramide van Maslow( P.109) Acceptatie, succes en complimenten zorgen er voor je gewaardeerd te voelen -- > positiefzelfbeeld.
7
Jongeren in de straatcultuur ervaren vaak weinig waardering behalve in hun peergroup. Dus ze doen er alles aan om daar succesvol te zijn. Prestatie en succesvol zijn en daarmee een gevoel van eigenwaarde krijgen deze jongeren hoofdzakelijk in de peergroup van gelijkgezinden
8
Waarom bieden thuis,school en maatschappij geen waardering? Thuis : biedt vaak geen stevige basis door allerlei omstandigheden School: als voorpost van de burgercultuur sluit niet aan bij hun levenssituatie, waardoor ze voortdurend het gevoel hebben te falen Maatschappij: stelt in het algemeen eisen waaraan deze jongeren niet kunnen voldoen
9
Dit wordt verworven op een voor de burgercultuur negatieve manier Voor de jongere is de op deze manier verworven respect en erkenning alles wat hij heeft Neem je hem dit af dan verbreek je het contact met de jongere Dus het is van belang dat je eerst met hen iets opbouwt voordat je het negatieve gedrag afbouwt Dit is het principe van de zgn. Vervangingsmethode
10
Essentiëel is dat het alternatieve gedrag al wordt ingezet, voordat het negatieve gedrag is gestopt Het alternatief moet positief zijn voor zowel de jongere als voor de omgeving en voor de burgercultuur Alternatieven moeten dan ook gevonden worden in de interesses en de talenten van de jongeren Veel jongeren hebben verborgen talenten die door hun leefomstandigheden vaak niet erkent zijn
11
1. Contact leggen 2. Ontdekken van postief alternatief gedrag 3. Implementatie van nieuw gedrag 4. Uitdoven van oud gedrag
12
Voorwaarden. - Oprechte interesse - Nieuw gedrag moet aantrekkelijk zijn voor de jongere - De jongere moet ontdekken dat zijn nieuwe gedrag respect oplevert. Dat kost tijd - Laat jongeren zelf het initiatief nemen om het oude gedrag te laten uitdoven
13
Direct inzetten op gedragsverandering Het nieuwe gedrag baseren op je eigen ideeën over wat goed is voor de jongere De neiging om oud en nieuw gedrag voor elkaar te willen omruilen Te snel door willen gaan Normatief afkappen van het oude gedrag
14
Groepsdynamica Intrinsieke en cosmetische straat cultuur Vorm en inhoud. Soms is de vorm niet negatief, maar maakt de plek, de inhoud het negatief Repressief optreden. Repressief optreden moet ook worden gevolgd door vervanging. Anders heeft het geen effect
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.