Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
p.van.schajik@hro.nl
2
http://www.youtube.com/watch?v=gZLvSnr6s 50
3
Beleid=doelen die een organisatie wil halen Strategie=de weg die men wil gaan volgen Wat willen we bereiken en hoe? Beleidsplannen=doel bedrijf, missie,strategie Beleid=zekerheid
4
Situatieanalyse Strategievorming Planning en implementatie
5
Visie en missie Visie is het van de uitgangspunten en de toekomst De visie van de organisatie geeft een kort en helder antwoord op de vraag: hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen? Over enkele jaren heeft elke werknemer een computer op zijn bureau Een man op de maan zetten in de jaren zestig een missie is waarvoor we staan, een visie is waarvoor we gaan. De missie heeft te maken met waarden en identiteit. Wie zijn we, wat zijn onze waarden, hoe willen we met onze klanten en medewerkers omgaan?missie
6
Core bussiness, wat doen we waarin we goed zijn. Benoem van je eigen organisatie... Omgevings analyse Organisatie en omgeving moeten matchen/blz.30
7
Cash cow: hoog marktaandeel in een stabiele, volwassen markt. Deze opbrengsten dienen gebruikt te worden om in andere producten te investeren. Star: een hoog marktaandeel in een groeimarkt. Met gerichte investeringen dient men de voorsprong te behouden tot de markt volwassen wordt en dit een cash cow wordt. Question mark (ook wel Problem child of Wild cat): een klein marktaandeel in een groeimarkt. Het is nog onzeker of dit een star of een dog zal worden. Dog: kleine marktaandeel in een volwassen markt. Indien het bedrijf geen strategisch belang bij dit product heeft, dient zij haar af te stoten.
8
http://www.youtube.com/watch?v=owGykVbf gUE http://www.youtube.com/watch?v=owGykVbf gUE
10
Meetbaar;vast kan stellen of doel bereikt is Acceptabel;medewerkers willen Gecommuniceerd;iedereen kent het doel Inspirerend;relatie tussen werk en doel Engagerend;men wil zich verbinden
11
SWOT analyse
12
Sterkten zijn bijvoorbeeld: Middelen, kennis en vaardigheden die beter zijn dan gemiddeld. Groot marktaandeel. Goed imago of grote naamsbekendheid. Zwakten zijn bijvoorbeeld: Middelen, kennis en vaardigheden die slechter zijn dan gemiddeld. Slecht of beschadigd imago. Te hoge kosten en daardoor een lage marge. Kansen zijn bijvoorbeeld: Nieuwe klanten of nieuwe behoeften bij klanten. Problemen bij de concurrentie. Verplaatsen van productie naar een laag-loonland. Nieuwe markten door internationale verdragen of landen die toetreden tot de EU. Bedreigingen zijn bijvoorbeeld: Nieuwe concurrenten, nieuwe producten van concurrenten, nieuwe substituten. Veroudering van het product door technische, economische of maatschappelijke ontwikkelingen. Economische recessie. Nadelige veranderingen in wet- en regelgeving.
13
Hoe plan je? Rekening houdend met een levende omgeving
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.