Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFranciscus Cools Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Levensbeschouwing Christendom (Ikos)
2
Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs
3
Levensbeschouwing en Ikos Plaats en opzet van de module
4
Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie
5
Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies Module gvo Filosofie
6
Opzet deze module Inleiding 4 (3) lessen Voorbereiding Presentaties Afsluiting in gemengde groepen
7
De lessen Elk hoofdstuk uit het boek wordt voorbereid door een groepje van twee of drie Maak een samenvatting Verzorg een presentatie over een onderwerp uit het hoofdstuk
8
De openbare school Karakter en ontstaan
9
Kenmerken openbaar onderwijs Algemeen toegankelijk Actief – pluriform Meer dan neutraal! Bestuurd door de overheid
10
Openbaar vs. bijzonder onderwijs OpenbaarBijzonder BestuurPubliekrechtelijkPrivaatrechtelijk IdentiteitNeutraal (altijd)Levensbeschou- welijke grondslag (meestal) ToegankelijkheidAlgemeenToelatingseisen mogelijk Moet er zijnKan er zijn
11
Geschiedenis Sinds 1806 is er vanuit de staat gegarandeerd en gecontroleerd onderwijs voor iedereen: Openbaar Onderwijs Dit onderwijs was “gemengd”, d.w.z. algemeen christelijk Met de mogelijkheid van godsdienstonderwijs namens de kerken De inhoud van “algemeen christelijk” kon plaatselijk sterk verschillen Bezwaren tegen het karakter van de Openbare school: Katholieken: te Gereformeerd (protestants) Orthodoxe protestanten: te algemeen
12
Geschiedenis Gevolgen: Oprichting van bijzondere scholen De openbare school werd steeds on-godsdienstiger Katholieken en afgescheiden protestanten wenden zich af van openbaar onderwijs Schoolstrijd - over de bekostiging van het bijzonder onderwijs Eisen aan het onderwijs werden strenger; duurder Volkspetitionnement Pacificatie in 1917 Versterking bijzonder onderwijs door verzuiling
13
Geschiedenis Gevolgen multi-culturele samenleving: Nieuwe richtingen in het bijzonder onderwijs: Islamitische scholen Hindoeistische scholen Verplichte aandacht voor pluriformiteit Zie artikel 29 WBO = art 42 WPO Kennis van geestelijke stromingen (kgs) Intercultureel onderwijs Actieve pluriformiteit
14
GVO - KGS Godsdienstig Vormingsonderwijs Facultatief School niet verantwoordelijk voor de inhoud “Subjectief” Kennis Geestelijke Stromingen Verplicht De school verantwoordelijk “Objectief”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.