Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohanna Beckers Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Coördinatoren: Els Fonville-Kuhlmann: e.fonville- kuhlmann@hr.nle.fonville- kuhlmann@hr.nl Rosa Rodrigues: g.rodrigues@hr.nlg.rodrigues@hr.nl Claudia Scheepers : c.r.scheepers@hr.nl c.r.scheepers@hr.nl Informatie Philadelphia 2014 1 e bijeenkomst
2
Doelstellingen reis 1. Aankomende leerkracht/docent enthousiast te maken voor het lesgeven aan kinderen in achterstandssituaties. 2. Een kritische bewustwording ten opzichte van het beroep en jezelf als professional. 3. Kennismaken met een andere cultuur,samenleving, onderwijsvisie en onderwijssysteem. 4. Persoonlijke groei als individu.
3
Programma 5 maart 2014 Kennismaking Kennismaken met het project Inhoud project (en eindproducten) Organisatorische zaken Pre-questionnaire (opdracht bijeenkomst 2).
4
Kennismaking (motivatiebrief) 1. Wat ga of wil ik halen? 2. Wat ga ik brengen? 3. Wat weet ik over het project/onderwijskansen/werken op onderwijskansenscholen?
5
SpannendLeukVerwachtenVoorkennis Engelse taalAndere studenten ontmoeten Veel opleveren als professional - Didactiek? - Pedagogisch? Stage-ervaringen op een school in de stad Wonen in een andere omgeving Nooit in de VS geweest Kennis opdoen: - Diversiteit - Lesgeven - Urban setting Weinig stage- ervaringen op een school in de stad Werken in de achterstandswijken Stagelopen in het buitenland Verschillen lesgeven hier en daar Engelse taal Zelfstandigheid: kan ik het wel? Leven in de vs als student Van de cultuur daar leren, merk je daar iets van in het lesgeven? In de zorg gewerkt/ peuterspeelzaal Avontuurlijk en leerzaam Interesse in andere culturen Lezen in de VS?Al in de VS gewoond
6
Philadelphia??? Staat Pennsylvania
7
Onderwijskansen en Philadelphia 369.3 km 2 (9 x groter dan Ned) 6 e stad van de VS (1.5 mln inwoners). Arme buurten, arme scholen, minder geld Rassen: 39 % White, 45 % Black, 13 % Hispanic/ Latino, 5% Asian 2 e stad voor Ieren, Italianen, Jamaicanen 4 e stad voor Blacks Stad waar de onafhankelijkheidsverklaring is ondertekend
8
Onderwijskansen en Philadelphia No Child Left Behind wet Amerikaans onderzoek: 70% middenklasse leerlingen in een klas en 30% achterstandsleerlingen 291 openbare scholen 174 Elementary schools, 39 Middle schools, 45 High Schools, 5 Vocational/Technical Schools, 9 Special Schools, 19 Programs [7] [7]
9
Verwachtingen Goede voorbereiding van de studenten op de reis Open houding naar nieuwe ervaringen, mensen, etc. Geen vooroordelen. Kritische houding: vragen stellen. Samenwerken. Zelfstandigheid. Met een andere oog kijken naar het onderwijs op onderwijskansenscholen
10
Programma Philadelphia 18 mei tot 31 mei 2014 Programma doornemen - Startbijeenkomsten in Nederland - Stages? - Colleges? - Intervisie? - Excursies? - Vrije momenten? - Einde programma
11
Stages op po-vo-scholen Een school met verschillende studenten 1 klas (kennismaken met de kinderen) Meehelpen met de mentor Eigen (simpele) activiteiten geven
12
Grote gebouwen
13
High school
19
Colleges op de campus: workshops van praktijkmensen, docenten, beleidsmakers
20
Intervisie: dagboek, ervaringen, reflectievragen, andere vragen
21
Reflectievragen What is the responsibility and role of the teacher? What do the children need? How should you teach? How does this program affect my vision regarding teaching in the city? What will I take back to the Netherlands concerning working in urban schools?
22
Themes that are important for teaching in a multicultural school in an urban setting. respect each other personal awareness education at school high expectations rest and regularity establish an inspiring learning environment.
23
Excursies: de omgeving van de kinderen leren kennen en de stad leren kennen waar je lesgeeft
28
Organisatorische aspecten Datum: 18 mei tot en met 31 mei. Ongeveer 450 dollar: betaling contant in de VS. (Zorg dat je geld bij je hebt, pinnen kan maar is lastig). Startprogramma zondag 18 mei. Toestemming VS https://esta.cbp.dhs.gov (minimaal 72 uur van tevoren).https://esta.cbp.dhs.gov Motivatiebrief? Inschrijfformulier? Bewijs van goed gedrag? Vragen: 1. Datum: wanneer kom je er? Verblijfplaats? 2. Vervoer: hoe kom je er? 3. Na het project? 4. Andere vragen?
29
Organisatorische aspecten Voorkeur klas (vakgebied) Vragenlijst
30
Adresgegevens VS De eerste dag aanwezig zijn op: Philadelphia School District – LaSalle Theater Verblijfplaats voor twee weken: La Salle University 1900 West Olney Avenue Philadelphia, Pennsylvania 19141-1199 USA Telnr: 215-991-2906 of 215-991-3660
31
Praktische tips Kamers. Stekker: 110 volt. Internetkabel meenemen. Kookmogelijkheden. Weersomstandigheden: dikke pyjama Kleding: nette kleding Vragen????
32
Alvast inkomen in het project Programma bekijken: www.med.hro.nl/rodrg/ Vragenlijst invullen (krijg je opgestuurd) In Philadelphia: - logboek - reflectieverslag Inhoudelijke bijeenkomsten
33
Let op Mogelijkheden om 3 EC te krijgen: - Reflectievragen: eindverslag - Projectpunten (Claudia)
34
Afsluiting Volgende bijeenkomst: woensdag 7 mei 17.00-18.30 uur Voorbereiding: - Opzet kennismakingsles - Les over Nederland/Rotterdam/diversiteit - Activiteit met kinderen (spel voor buiten) - Vragenlijst invullen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.