Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerda Mulder Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6
2
Vorige week Invloed en macht Conflicthantering Organisatiecultuur Planning Budgettering Beheersingsproces en control 17/12/2015 drs. S. van der Geest2
3
Deze week Hoofdstuk 9 Vervolg: Operationele planning en controle MBO Six sigma TQM EFQM / INK Benchmarking Kengetallen Kritische succesfactoren Balanced Business Scorecard Hoofdstuk 10 Procesbeheersing 17/12/2015 drs. S. van der Geest3
4
17/12/2015 drs. Sander van der Geest4 Management by objectives (iedereen verantwoordelijk voor eigens stukje planning)
5
17/12/2015 drs. Sander van der Geest5 Voordelen MbO Motivatie tot werken aan kernresultaten Gunstige voorwaarden tot delegeren Accepteert gestelde normen eerder Kan belemmerende factoren ter sprake brengen
6
17/12/2015 drs. Sander van der Geest6 Verkorting wachttijden Capaciteitsverhoging Concentratie van dezelfde soort bewerkingen Regelmatig uitgiftepatroon van werkorders Prioriteitsregels Fifo
7
17/12/2015 drs. Sander van der Geest7 Six sigma Kwaliteitsbeheersing staat centraal Gebaseerd op statistische foutenmaat Klant bepaalt kwaliteit Define Measure Analyse Improve Control
8
17/12/2015 drs. Sander van der Geest8 Vervolg
9
17/12/2015 drs. Sander van der Geest9 Total Quality Management Kwaliteitszorg Goede dingen in 1 keer goed doen Besparing tijd op correcties Procesoriëntatie Mensoriëntatie Normoriëntatie
10
17/12/2015 drs. Sander van der Geest10 Kernelementen voor continue verbetering Evenwicht creëren tussen top-down en vrijheid Uitvoeren van pilotprojecten Adequaat omgaan met ideeën Individueel en organisationeel leren Individuele en team bijdragen
11
17/12/2015 drs. Sander van der Geest11 EFQM en INK Kwaliteit is belangrijke strategische optie voor concurrentievoordeel Stimuleren en ondersteunen van de ontwikkelingen op kwaliteitsgebied Kwaliteitsbeheersing Kwaliteitssturing
12
17/12/2015 drs. Sander van der Geest12 INK
13
17/12/2015 drs. Sander van der Geest13 Doel: continue verbetering check act plan do improvement erratic satisfactory good excellence
14
17/12/2015 drs. Sander van der Geest14 Benchmarking 1. Te vergelijken functies analyseren 2. Bedrijven selecteren met superieure prestaties 3. Gegevens verzamelen en analyseren 4. Prestaties of resultaatdoelen vaststellen 5. Plannen implementeren en resultaten bewaken
15
17/12/2015 drs. Sander van der Geest15 Kengetallen Hulpmiddel bij controle Managementgereedschap bij procesbeheersing Verhoudingscijfers tussen bedrijfseconomische verschijnselen Voorbeelden: Rentabiliteit Omloopsnelheid Efficiency
16
17/12/2015 drs. Sander van der Geest16 Verklaren of voorspellen
17
17/12/2015 drs. Sander van der Geest17 Kritische succesfactoren 3 tot 8 factoren bepalen het succes of falen Geeft informatiebehoefte weer Onderscheiding verschillende KSF’s Structuur van de betreffende bedrijfstak Positie van de organisatie in de branche Sociaal economische verhoudingen Bijzondere omstandigheden
18
17/12/2015 drs. Sander van der Geest18 Balanced Business Scorecard
19
17/12/2015 drs. Sander van der Geest19 Vervolg BBS 1. Hoe zien de klanten ons (klantperspectief) 2. Waarin moeten we uitblinken (interne businessperspectief) 3. Hoe kunnen we doorgaan met het verbeteren en creëren van toegevoegde waarde (innovatieperspectief) 4. Hoe kijken we naar aandeelhouders (financieel perspectief)
20
17/12/2015 drs. Sander van der Geest20 Spinwebmodel
21
17/12/2015 drs. Sander van der Geest21 Vervalt 9.4 9.6.4 9.7.1-3
22
17/12/2015 drs. Sander van der Geest22 Hoofdstuk 10 Procesbeheersing Beslissingen nemen, op basis van de volgende hoofdonderwerpen: Positionering van de organisatie Organisatorische opzet Dagelijkse procesregeling
23
17/12/2015 drs. Sander van der Geest23 Informatie Gegevens / data Informatie Kennis
24
17/12/2015 drs. Sander van der Geest24 Type informatie Formeel / informeel Informatiedriehoek Strategisch Tactisch Operationeel
25
17/12/2015 drs. Sander van der Geest25 Interne controle / voortgangscontrole Tijdige signalering Bij delegeren Meetpunten (norm en werkelijkheid) Directe controle Indirecte controle
26
17/12/2015 drs. Sander van der Geest26 Van controle naar control Controle: opstellen van normen en planning Control: beheersen, onder controle houden, corrigeren van voortgang van planning
27
17/12/2015 drs. Sander van der Geest27 Informatievoorziening Toekomstige activiteiten Huidige activiteiten
28
17/12/2015 drs. Sander van der Geest28 Gegevensbehandeling Verzamelen Transformeren Communiceren Wijzigen Analyseren Organiseren Opbergen Opzoeken
29
17/12/2015 drs. Sander van der Geest29 Doelstelling gegevensbehandeling Tijdsoverbrugging Afstandsoverbrugging Min of meer complexe informatie verschaffen voor geinformeerde conclusies
30
17/12/2015 drs. Sander van der Geest30 Informatievoorzieningseis Tijdigheid Volledigheid Juistheid Continuiteit
31
17/12/2015 drs. Sander van der Geest31 Informatievoorziening Afstemmen op beslissingspunten Probleemgericht Actueel Eenvoudig en niet voor velerlei uitleg vatbaar Makkelijk toegankelijk
32
17/12/2015 drs. Sander van der Geest32 Bestuurlijke informatieverzorging Bepalen van de informatiebehoefte De informatievoorziening
33
17/12/2015 drs. Sander van der Geest33 17/12/2015 drs. S. van der Geest33
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.