Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSilke van der Velde Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Organisatie & Personeel 5 atheneum
2
Hoofdstuk 4 Personeelsbeleid
3
Hoofdstuk 4 Motivatietheorieën: McGregor: X en Y Maslow: behoeftenpiramide Herzberg: satisfiers en dissatisfiers
4
Hoofdstuk 4 McGregor: X en Y X: lui, geen ambitie, hekel aan werken Y: gemotiveerd, vol ambitie, gaat met plezier naar het werk
5
Hoofdstuk 4 Maslow: behoeftenpiramide
6
Hoofdstuk 4 Maslow: behoeftenpiramide pas behoefte aan een hogere trede wanneer de behoefte van de huidige trede bevredigd is
7
Hoofdstuk 4 Herzberg: satisfiers en dissatisfiers satisfiers: motiveren wanneer aanwezig, demotiveren niet wanneer afwezig dissatisfiers: motiveren niet wanneer aanwezig, demotiveren wanneer afwezig
8
Hoofdstuk 4 Werving en selectie: op basis van personeelsbehoefte -> personeelsplan met daarin behoefte aan #fte brieven, gesprekken, assessments
9
Hoofdstuk 4 Een assessment is een beoordelingsprogramma dat sollicitanten moeten doorlopen om voor een bepaalde functie aangenomen te worden of om te bepalen of zij over ontwikkelbare talenten beschikken. Assessments worden vaak uitbesteed aan gespecialiseerde adviesbureaus.
10
Hoofdstuk 4 Arbeidsovereenkomst individueel: tussen één werkgever en één werknemer CAO: Collectieve ArbeidsOvereenkomst bedrijfstak-CAO: tussen werkgevers- organisaties en werknemersorganisaties bedrijfs-CAO: tussen één werkgever en werknemersorganisaties
11
Hoofdstuk 4 Arbeidsvoorwaarden primair: loon en arbeidstijd secundair: alles daarnaast
12
Hoofdstuk 4 Loon (beloning) tijdloon: op basis van aantal uur gewerkt stukloon: op basis van prestaties prestaties dienen meetbaar te zijn! premieloon: stukloon waarbij voordelen van extra prestaties worden verdeeld over werkgever en werknemer (bonus)
13
Hoofdstuk 4 Begeleiding van werknemers (1/2) beoordelingsgesprek: eenzijdige waardering op basis van prestaties in het verleden functioneringsgesprek: tweezijdig karakter; het doel is het optimaliseren van het functioneren van de werknemer POP: Persoonlijk OntwikkelingsPlan
14
Hoofdstuk 4 Begeleiding van werknemers (2/2) trainingsprogramma’s: op peil houden en verbeteren van de huidige prestaties ontwikkelingsprogramma’s: ontwikkelen van vaardigheden voor toekomstige functies
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.