Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJeroen Aerts Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
DISC Leiderschapstraining @live – AIA
Mezelf kort voorstellen 12 september 2015
2
DE KADERS Doelen Waar gaat de DISC wel en waar niet over Uitleg DISC
opdracht Waarom ben je hier? Wat had je willen doen als je hier niet was geweest? Vragen om reacties uit de zaal. Groeperen en noteren op flip-over
3
DOELEN Inzicht krijgen in: wie ben ik zelf, wie is de ander?
Snappen hoe je DISC kan gebruiken (in de context Leiderschap samenwerking
4
Waarom DISC?
5
Psalm 193: 13-15 U was het die mijn nieren vormde, die mij weefde in de buik van mijn moeder. Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan, wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt. Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel. Toen ik in het verborgene gemaakt werd, kunstig geweven in de schoot van de aarde, was mijn wezen voor u geen geheim. DISC is geen test. Geen goed of fout. Jij bent een uniek meesterwerk, gemaakt door een Meestervakman. Het is God bedoeling dat we steeds meer op Christus gaan lijken. Je bent bezig met je eigen ontwikkeling, onze maatschappij is erg gericht op wat we doen, op onze acties en resultaten. Ook als je met evangelisatie bezig bent, kan je veel bezig zijn met resultaten, wat levert het op (voor het koninkrijk?). Hoe wordt jouw innerlijk, jouw karakter gevormd? Als je uitgaat van ps 139 als uitgangspunt, begin je bij de waarheid. Ook als je het niet altijd zo voelt. Geloof dat dit de waarheid is. Dan ga je ook eerder zien wat God voor jou heeft voorbereid om te doen, zodat je daarin kunt wandelen (Ef 2:10). Mijn proces van vergelijken met anderen en met Egbert: ik zou eigenlijk meer ideeen willen hebben, anderen inspireren, op de voorgrond staan, pionieren leuk vinden. Maar geleidelijk aan steeds meer gaan ontdekken en waarderen van mijn eigen krachten en hoe ik die kan inzetten. Toen ik studeerde kwamen studiegenoten (zomaar) naar mij toe met hun sores en ‘comming out’. Ik kan in gesprekken de vragen stellen waar ik anderen mee help. Neiging om dat niet te waarderen, het gaat vanzelf, is toch niet zo bijzonder. Maar anderen doen het niet, dus het is wel bijzonder en nodig. Zo geld het voor ons allemaal hoe we hier zitten. Wat je talenten en je krachten zijn, dat is voor jou gewoon, maar bijzonder voor anderen. Je kunt hen ermee helpen, God er mee dienen door het te waarderen en verder te ontwikkelen!
6
WAT WEL, WAT NIET? DISC beschrijft je gedrag: Hoe? Waar? DISC gaat niet in op je waarden en talenten: Wat? Waarom? Wat= je talenten, bijv: sport. Hoe, hoe pak je het aan, je sterktes. Sportevangelisatie-organisatie, maar hoe? Inspirator of zorgvuldige voorbereider? Waar=omgeving, motiverende omstandigheden. Waarom=ethiek/waarden, waar ligt je hart, waardoor wordt je geraakt? 4 Cirkels tekenen. Dingen als opvoeding, fysieke toestand, ervaringen, geloof staan erbuiten, maar hebben natuurlijk wel invloed. DISC gaat om innerlijke motivatie: hoe gedraag je je van nature en waar ben je op je best? Zo kan je sterke kanten leren kennen. Het gaat dus niet om vaardigheden. Wel kan het zo zijn dat bepaalde talenten vaak gekoppeld zijn aan bepaalde persoonlijkheden. Bijv. empatisch luisteren. Heeft S over het algemeen meer aanleg voor, maar het is ook iets wat je kan aanleren. Andere kant: talenten hoeven niet in overeenstemming met DISC profiel te zijn. Dit kan tweestrijd opleveren. Bijv. talent voor schrijven van boeken, maar profiel hoog I; C gedrag aanleren. Dit kost tijd en energie, maar jij/je omgeving zal er zeker baat bij hebben. Waarschijnlijk heb je vaardigheden ontwikkeld maar heb je ook nog latente vaardigheden; en wie weet ga je die in dit traject ontdekken en ontwikkelen!
7
5 MINUTEN opdracht! Verzamel zoveel mogelijk handtekeningen
Wat hier gedaan: inschatting maken van welk gedrag anderen hebben. De woorden al aangereikt krijgen helpt om gedrag te beschrijven. Niet in een hokje duwen. Wel handig om woorden te hebben om mensen (positieve) feedback te geven. Om te snappen waar je irriaties vandaan kunnen komen en om dat je kunnen bespreken. Hoeveel handtekeningen verzameld? Wie heeft gehad dat iemand een beschrijving gaf, maar zichzelf er niet in herkende? Kan goed, verschillend gedrag in verschillende situaties. Ook: hoe goed je iemand kent.
8
Ontstaan en ontwikkeling van DISC
1928: geen profiel, wel al beschrijving van DISC sterker ongunstig gunstig zwakker Voor degenen onder ons die van feitjes houden: Bedenker: wilde beschrijving hebben van gedrag van gezonde mensen
9
Ontstaan en ontwikkeling van DISC
Sinds 1964 officieel als instrument 80 miljoen keer ingezet Hoge validatie Validiteit:denk aan wereldkaart. Klop niet helemaal met de werkelijkheid, maar het is een goede representatie om er mee te werken.
10
Ontstaan en ontwikkeling van DISC
Taken Mensen Uitleg van assen. Daarna noemen van sterktes van verschillende types.
11
Sterktes DISC Het dominante gedragstype Sterktes langs lopen
12
Sterktes DISC Sterktes dominante gedragstype Groot zelfvertrouwen
Neemt risico’s Besluitvaardig Boekt snel resultaat Zoekt oplossingen voor problemen Zet dingen in gang en brengt ze aan het rollen Houdt van hoog tempo en nieuwe activiteiten Vraag: welke kracht zie je hierin voor een leider? (pionieren, zaken aan het rollen brengen, nieuwe dingen bedenken) Welke valkuil? Over mensen heen walsen; te snel gaan voor t team waar hij mee werkt. Leerpunten: vragen stellen; luisteren. Vraag: wat voor irritaties zou de D type bij de anderen kunnen oproepen?
13
Sterktes DISC Het beïnvloedende gedragstype
14
Sterktes DISC Sterktes (be)ïnvloedende gedragsstijl Gaat relaties aan
Schept een motiverende sfeer Verspreidt optimisme en enthousiasme Drukt zich goed en helder uit Flexibel, gaat snel in op nieuwe ideeën en veranderingen Optimistisch, kan van het leven genieten Vrijgevig in delen van advies, materiaal, succes Vraag: welke kracht zie je hierin voor een leider? (mensen makkelijk meenemen in zijn visie, visie communiceren, charismatisch) Welke valkuil? Toezeggingen niet waarmaken; geen nee zeggen (wil graag geliefd zijn). Leerpunten: doelenstellen en nakomen; luisteren; aandacht voor details Vraag: wat voor irritaties zou het I type bij de anderen kunnen oproepen?
15
Sterktes DISC Het stabiele gedragstype
16
Sterktes DISC Sterktes stabiele gedragsstijl
Concentreert zich op de taken Schept een stabiele, duurzame omgeving Luistert rustig, goed en geduldig Is bereid zich voor anderen in te zetten, loyaal Toont geduld Ontwikkelt harmonieuze relaties Verantwoordelijk Vraag: welke kracht zie je hierin voor een leider? (aandacht voor relaties, verstand van zaken doorzetten) Welke valkuil? Geen nee zeggen (wil graag helpen), blijven twijfelen. Leerpunten: aan zichzelf denken (nadenken: past bij mij, bij mijn prioriteiten, wat kan ik delegeren?); sneller beslissingen nemen; Vraag: wat voor irritaties zou de S type bij de anderen kunnen oproepen?
17
Sterktes DISC De consciëntieuze gedragsstijl
18
Sterktes DISC Sterktes consciëntieuze gedragsstijl
Diplomatiek in omgang met mensen Denkt kritisch en controleert op nauwkeurigheid Gegrond en analytisch in beslissingen Concentreert zich op details Is logisch, precies Hanteert hoge maatstaven, gericht op kwaliteit Geordende aanpak Vraag: welke kracht zie je hierin voor een leider? (doordachte beslissingen nemen- niet over 1 nacht ijs; zoeken naar verbeteringen) Welke valkuil? Weinig flexibel; geheel niet overzien; weinig emotie aanvoelend. Leerpunt: losser leven; genoeg is genoeg en goed is beter dan perfect Vraag: wat voor irritaties zou de C type bij de anderen kunnen oproepen?
19
Mengprofielen De meeste mengen hebben een combinatie van D, I, S of C.
DC DI IS SC DS IC Niet alles is zwart-wit… Kenmerken van leiders in mengprofielen:
20
DISC samengevat Doel Basisbehoefte Angst
21
DISC samengevat: D Doel: De omgeving vormen; weerstanden overwinnen; resultaten boeken. Basisangst: Overwonnen worden Basisbehoefte: Onafhankelijkheid. Angst voor controle verlies. Kan daarom dominerend overkomen. D is allergisch voor waar een S behoefte aan heeft. Dus: S en D kunnen goed samen werken.
22
DISC samengevat - I Doel: De omgeving vormen; mensen samen laten werken om resultaten te boeken. Basisangst: Benadeeld worden. Basisbehoefte: Geaccepteerd worden. Angst/ behoefte: I vindt mensen erg belangrijk, en dat anderen hem leuk vinden. Hij bereikt doelen door anderen te motiveren.
23
DISC samengevat - S Doel: Samen met anderen resultaten bereiken.
Basisangst: Alleen zijn. Basisbehoefte: Zekerheid. Team gevoel is voor S heel belangrijk. Omdat S het lastig vindt om keuzes te maken is zekerheid, weten waar je aan toe bent essentieel. Ook angst voor verandering. Dan namelijk keuzes maken.
24
DISC samengevat - C Doel: Samen met anderen mogelijke consequenties van activiteiten doordenken. Basisangst: Bekritiseerd worden. Basisbehoefte: Alles correct doen. C heeft anderen nodig om alle kanten situatie te kunnen bekijken. Taken zijn belangrijk, dus ook wat mensen van zijn taken vinden. Heeft hoge standaarden voor zichzelf en dus hoge behoefte om alles zeer goed te doen.
25
Grafieken Externe grafiek (zo doe ik) Interne grafiek (dit vind ik)
Geïntegreerde grafiek (zo kom ik over) Geogram uitdelen en laten invullen. Geogram met grote verschillen Kan uitdaging en leerproces zijn Kan stress en ongezond zijn Uitleg coachingsvragen Pas ik met mijn profiel in deze situatie? (verschil van 20% maakt niet veel uit. Probleem is er alleen als die persoon het zo ervaart). Hoe wil ik hier mee om gaan? (wat verder ontwikkelen? Bijv. vaardigheden op ander gebied ontwikkelen, reflecteren op profiel)
26
Motiverende omstandigheden
De C Een nauwkeurige taakomschrijving Genoeg tijd om taken af te maken Vraag naar kwaliteit en detailwerk Het gebruik van bekende en beproefde werkwijzen Voorbereiding op verandering Opdracht: blaadje met MO. Kruis aan aan welke MO jij behoefte hebt. Bevind jij je in zo’n omgeving? Zo nee, wat zou je kunnen doen om toch meer een omgeving te creëren waar jij gemotiveerd wordt? Jij bent tenslotte degene die verantwoordelijk is voor je eigen functioneren. Waar kan je kleine, realistische aanpassingen doen zodat je met energie en plezier je taken blijft doen? En tegelijkertijd: dit is ook een fase om te ontdekken hoe jij je leiderschap vorm kunt geven. Dus experimenteer en groei! Bijv. S: houd van samenwerken, maar veel taken alleen doen. Zoek een maatje om te sparren. Maak vaste afspraken daarvoor. Of: Hoog I en C in profiel. Geniet van projectweken, maar ook tijd nodig om alleen te zijn. Vertel duidelijk dat je dat nodig hebt en neem je tijd (ook al zou je liever niets willen missen). Bespreek dit met je mentor. Ook zingeving is belangrijk of je goed op je plek zit. Waarschijnlijk vind je die in het doel van AiA: Gods koninkrijk bouwen dmv sport(communities). Op welke manier kan jij een bewuste bijdrage leveren aan het succes van dit doel (intern en extern)? Dit is essentieel voor de zingeving die je ervaart. En dit geldt dus ook voor je teamleden.
27
Motiverende omstandigheden
De S Echt serieuze waardering Zo mogelijk geen conflictsituaties Waardering voor gedane arbeid Duidelijk afgebakend taakgebied Onderbouwing voor verandering Gelegenheid om van gedachten te wisselen met anderen
28
Motiverende omstandigheden
De I Vriendelijke, aangename sfeer Geen detailwerk en controle Gelegenheid om voorstellen te doen Openlijke erkenning van bekwaamheid Training en advisering van anderen Gezelligheid en gezamenlijkheid
29
Motiverende omstandigheden
De D Een sterke positie met invloed Nieuwe afwisselende taken Directe antwoorden en weinig discussie Uitdaging en respect Weinig controle en toezicht Gelegenheid voor persoonlijke successen
30
DISC en Communicatie Voorwaarden scheppen Vertrouwen Respect Nut
= Zelfvertrouwen = Kennen Respect = Zelfrespect Nut = Relevant Brug van communicatie: pijlers zijn vertrouwen, respect en nut
31
Oefening Maak poster voor een ander gedrags type. Poster is een affiche om leden te werven voor je projectteam. Daarna mag je je poster presenteren. D maakt voor S S maakt voor I I maakt voor C C maakt voor D
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.