De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE

Verwante presentaties


Presentatie over: "KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE"— Transcript van de presentatie:

1 KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE
BIMKCP01-1 Presentatie titel KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE Week 1 - Introductie Business IT & Management Rotterdam, 00 januari 2007

2 Even voorstellen Peter den Hertog Hogeschooldocent Berlix Achtergrond
Analytische Chemie > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in Software sales > 5 jaar ervaring Websites en Webapplicaties Specialismen Business & ICT Alignment Software Technical Sales / Architect Management ICT Management Open source CMS en Web Applications

3 Bereikbaarheid E-mail p.den.hertog@hr.nl
Profile Fileshare aanwezig op de Hogeschool Rotterdam Maandag, dinsdag en donderdag Bij dringende vragen mail met opgave: Naam Student nr. klas

4 Eisen aan informatie (OM 7.3)
heeft te maken met het probleem is betrouwbaar is tijdig beschikbaar kosten/baten afweging Presentatievorm De antwoorden zijn bepalend voor de kwaliteit van de processen!

5 Bottom-up aanpak met de: Informatieladder
Analyse betrouwbaarheid informatie

6 KSF en KPI Welke info heb je nodig om succes van het bedrijf te meten? (succes=mate waarin je er in slaagt jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken) Opstellen Kritische Succes Factoren (KSF) = kwalitatieve parameter Hoe meet je de KSF? Door opstellen van Kritische Prestatie Indicator (KPI) = kwantitatieve parameter (Key Performance Indicator) Tijdsfactor: vaak trendmatige informatie

7 KSF en KPI (OM 7.6.1)

8 KEY PERFORMANCE INDICATORS
Lange termijn doelstellingen  Middellange termijn doelstelling  Korte termijn doelstelling  SMART Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realiseerbaar, Tijdgebonden Voorbeelden: 5% omzetgroei in Nederland van I-Pads in het eerste kwartaal van 2011 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010 10% minder ziekteverzuim in de vestiging in Rotterdam over geheel 2011 ten opzichte van 2010

9 COMPETITIVE INTELLIGENCE
CI is the action of defining, gathering, analyzing and distributing intelligence about products, customers, competitors and any aspect of the environment needed to support executives and managers in making strategic decisions for an organization.

10 ESSENTIE VAN COMPETITIVE INTELLIGENCE
De nadruk ligt op de bedrijfsomgeving Verzamelen van kennis is niet voldoende; kennis moet geschikt gemaakt worden voor besluitvorming Bepaal vervolgens de KSF en Maak het meetbaar via KPI

11 BEDRIJFSOMGEVING Omgevingsinvloeden (factoren en partijen)
Analyse van: Directe omgeving (Micro): d.m.v. Porter en Kraljic Indirecte omgeving (Macro): d.m.v. DESTEP

12 DIRECTE OMGEVING (omgevingspartijen)
5 krachtenmodel van Porter Concurrenten Potentiële concurrenten Leveranciers Afnemers Substituten en complementen

13 Concurrentiekrachten (Porter)

14 INDIRECTE OMGEVING (omgevingsfactoren)
DESTEP methode: Demografie Economie Sociale en culturele factoren Technologie Ecologie Politiek

15 Omgevingsfactoren en omringende partijen

16 1. Demografische factoren (OM 2.3.3)
Scenario’s bevolkingsgroei Hoe oud worden we Gemiddelde gezinsgrootte Aantal migranten Vergrijzing Steeds meer ouderen blijven werken Maar ook: steeds meer ouderen met een pensioen!

17 2. Economische factoren (OM 2.3.4)
Bepalen in hoge mate succes van onderneming: Groei nationaal inkomen Inkomensverdeling Internationale economische ontwikkelingen: Rente, lonen, relatie dollar-euro etc. Globalisering: lange termijn prognoses Werkgelegenheid

18 3. Maatschappelijke factoren (Sociaal-Cultureel) (OM 2.3.6)
People-Profit-Planet Duurzaamheid Scorecard Er is meer dan winst alleen…… Stakeholderbenadering: creëren van waarde ….in de hele keten!

19 4. Technologische factoren (OM 2.3.2)
Ontwikkeling via fundamenteel onderzoek (TNO, R&D afdelingen grote bedrijven, lucht- en ruimtevaart). Bijvoorbeeld: Biotechnologie Informatietechnologie Verandering werkwijze Integratie van functies Verandering in schaalvoordeel en besluitvorming

20 5. Milieufactoren (Ecologisch) (OM 2.3.1)
Veel beleidsplannen, …maar nu de uitvoering! Internationale aanpak Van minor issue naar strategisch aandachtspunt (‘groene productie’). Fasen: Schoonmaken huidige activiteiten Benutten nieuwe kansen Werken aan duurzame toekomst

21 6. Politieke factoren (1) (OM 2.3.5)
5 vormen van economische integratie Vrijhandelszone Douane-unie Gemeenschappelijke markt Economische unie Volledige politieke en economische unie

22 6. Politieke factoren (2) (OM 2.3.5)
Europese unie: van gemeenschappelijke interne markt naar een economische unie Vrijheid van goederenverkeer Vrijheid van dienstenverkeer Vrijheid van kapitaalverkeer Vrijheid van personenverkeer Open interne markt: belemmeringen Fysiek Technisch Fiscaal

23 Inkoopfunctie (AO 6.1) Middelenverkrijging Taken:
Strategische inkoop; inkoopbeleid Tactische inkoop; mogelijkheden en ontwikkelingen Operationele inkoop; verwerven van goederen

24 Kraljic matrix (Portfolio Analyse)
Karaktariseert Producten Financieel risico / belang (Strategisch belang) Toeleverings risico (Complexiteit Leveranciersmarkt) Routineproducten Hefboomproducten Knelpuntproducten Strategische producten

25 Kraljic – Matrix (Portfolio Analyse)

26 Kraljic - Routineproducten
Inkooptechnisch weinig problemen Geringe waarde per eenheid Veel alternatieven (bijvoorbeeld drukwerk, kantoorartikelen, schoonmaakmiddelen, abonnementen, etc.). Handling vaak duurder dan de waarde van de producten. Efficiency belangrijk. Strategie: vereenvoudiging inkoopproces Reductie van inkoopinspanningen. Tactiek: minder van leveranciers en streven naar zoveel mogelijk concurrentie. Acties: het reduceren van leveranciersbestand; de prijs is belangrijk; het benutten van marktwerking; het creëren van volume door bundeling; het vereenvoudigen van de bestelprocedures, waaronder het inkopen/bestellen via internet (indien mogelijk); het uitbreiden/vergroten van de rol van de leverancier; het reduceren van aantal facturen; een contractduur van 2 tot 4 jaar.

27 Kraljic - Hefboomproducten
Verschillende leveranciers Relatief duur Prijsontwikkeling werkt relatief sterk door in de kostprijs (bijvoorbeeld: kantoormeubilair, computers, leaseauto’s, elektriciteit). Tussen leveranciers bestaat veel concurrentie het toeleveringsrisico is daarom laag. De leverancier levert standaard producten. Strategie: volledige benutting van het commerciële voordeel. Tactiek: concentratie van inkoopomzet, volume bundeling en zo veel mogelijk concurrentie. Acties: het optimaliseren van marktwerking; het creëren van volume door bundeling; het gebruiken van open standaards; het uitvoeren van inkoopmarktonderzoek; een contractduur van 3 tot 5 jaar.

28 Kraljic - Knelpuntproducten
Relatief geringe waarde één of enkele leveranciers (bijvoorbeeld: postbezorging, software). Leverancier is dominante partij. Relatief hoge prijzen, lange levertijden en slechte service. Strategie: verzekeren van levering Tactiek: Reduceren en vermijden van ‘unieke’ leveranciers. Acties: Verruimen van specificaties; Ontwikkelen van en/of aandacht voor alternatieven; Creëren van competitie, marktwerking; Standaardiseren.

29 Kraljic - Strategische producten
Relatief hoge waarde Vaak maatwerk één of enkele leveranciers (bijvoorbeeld: water, gas, bepaalde software, architecten). Toelevering (korte of lange termijn) niet altijd gegarandeerd Hoge waarde vraagt om aandacht voor de prijsontwikkelingen Onderhandelingen wederzijds vertrouwen. Het product is veelal maatwerk en wordt op basis van specificatie van de opdrachtgever gemaakt. De toelevering is op korte of lange termijn niet altijd gegarandeerd. Strategie: samenwerking Tactiek: leveranciers betrekken bij offertefase en uitvoeringsfase Acties : gebruik functionele specificaties; Analyseren marktmogelijkheden; Bestuderen van de activiteiten elders en van de resultaten daarvan; Vergroten betrokkenheid leverancier, samenwerking; Solide en diepgaande afstemming en onderhandeling; Contractduur tot 5 jaar.

30 ORGANISATIE EN WERKWIJZE (1)
Module wordt afgesloten met een assessment n.a.v. een opgeleverd rapport Rapport wordt gemaakt door maximaal 3 studenten per groep Groep kiest een organisatie/bedrijf/onderneming Inleveren rapport in week 8 Assessment vindt plaats in week 9

31 ORGANISATIE EN WERKWIJZE (2)
Groepsvorming en werken aan het rapport vanaf nu Deze les is elke week beschikbaar voor overleg onderling en met de docent Laat tussentijds je vorderingen zien Mail mij wie in welke groep zit en welke organisatie is gekozen (identificatie)

32 HET RAPPORT Inleiding: bedrijfsanalyse, structuur rapport (leeswijzer)
Theorie over KPI en CI De SWOT-analyse m.b.v Kraljic en Destep en Porter Conclusies over de huidige SWOT-status van het bedrijf en aanbevelingen over verbeteringen Let hierbij op: Logische opbouw en goede layout Literatuurlijst en bronvermelding Goede beheersing van de Nederlandse taal

33 BEOORDELING Juiste weergave van de IST-situatie
Juiste analyse van de IST-situatie + aanpak Juiste weergave van de SOLL-situatie Goede weerslag van de bevindingen in het rapport Goede presentatie en layout van het rapport Voldoende diepgang Goede beoordeling van het assessment

34 Aan de slag met...... allereerst het onderzoek naar dit thema Welke onderzoekstrategie? Welke broncategorieën (theorieboeken, vakliteratuur, bedrijfsinfo en fieldresearch) Welke branche-keuze + argumenten

35 Vragen zijn welkom


Download ppt "KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE"

Verwante presentaties


Ads door Google