Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Informatieavond voor ouders
TOUCHING CHILD CARE Onderlinge Kindermassage in de Klas geraakt door het kind
2
Programma informatieavond
Opening en voorstellen Theorie van de fysiologie Pedagogische toepassing in de klas Film Kennismaking met enkele werkvormen. Implementatie traject Vragen Afsluiting 2 2
3
Vragen AUB bewaren tot het einde van de presentatie
? ? ? ? ? ? Vragen AUB bewaren tot het einde van de presentatie ? ? ? ? ?
4
Wie ben ik Rowena Meenderman, Moeder, echtgenote
Gecertificeerd trainerTCC Individuele Kindermassage Lichaamsgericht therapeut Bio release instructor Relaxatiecoach
5
Wie is Touching Childcare
Missie TCC: Het welbevinden van kinderen vergroten zodat zij beter in staat zijn het optimale uit zichzelf te halen. Aanraking is daarbij ons middel.
6
Veel In het nieuws geweest
Verhalen over seksueel misbruik Geweld tegen kinderen ZWAAR GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG
7
Onderlinge kindermassage
Massage waarbij de kinderen leren wat geven en ontvangen is in een prettige, veilige sfeer en waarbij men rekening houdt met elkaars behoeftes, emoties en grenzen.
8
Manieren van contact maken
Een oefening in aanraken en intentioneel aanraken
9
Touching Child Care © mei 2008 Caroline Muller, Willeke Evers
Krantenartikelen Touching Child Care © mei Caroline Muller, Willeke Evers
10
Wetenschappelijke onderbouwing
Problemen Oorzaken Fysiologie hersenen Disbalans Oplossing
11
Problemen Stress bij kinderen Iedereen is druk Onrust in de klas
Pesten - Lichamelijk / geestelijk - MSN - Agressie - Geweld op scholen (klasgenoten / docenten) - Zinloos geweld
12
Huidhonger - Aangeraakt worden is een oer behoefte van de mens - Aanraking ligt aan de basis van verdere emotionele en intellectuele ontwikkeling Drukte (maatschappij, gezinsleven, school, hobby’s) Media en computertijdperk Oorzaken
13
Disbalans Moeilijk contact kunnen maken met andere kinderen
Weinig zelfvertrouwen c.q. eigenwaarde hebben Weinig tot geen respect voor zichzelf en anderen Agressief gedrag vertonen Onrustig gedrag vertonen Slechte concentratie Slecht slapen
14
Hersenen Het limbisch systeem (emotionele brein)
De Neocortex (rationele brein)
15
Oplossing dmv massage / aanraking
Balans hervinden: Afname stresshormonen (testosteron, adrenaline en cortisol) Toename positieve stemmingshormonen (oxytocine en serotonine) Respect Zelfbevestiging Verbondenheid
16
Filmpje
17
Pedagogisch klimaat in de klas
De leerkrachten zorgen voor een emotioneel veilig klimaat voor de kinderen. 17 17
18
Massage als middel tegen pesten
Onderzoek in Denemarken en Nederland heeft aangetoond: Kinderen die elkaar masseren pesten elkaar niet. Pestgedrag op deelnemende scholen gedaald van 12% naar 1% (onderzoek Kiene 2005) 18
19
Wat mag u van de leerkracht verwachten?
De leerkracht maakt problemen bespreekbaar in de groep. De leerkracht maakt leerlingen medeverantwoordelijk voor het klassenklimaat. De leerkracht beloont goed gedrag. 19 19
20
Wat mag u van de leerkracht verwachten?
De leerkracht heeft een luisterend oor voor problemen tussen kinderen. De leerkracht zorgt voor duidelijke regels en afspraken in de klas. 20 20
21
Wat voegt aanraken in de klas toe?
Kinderen leren hun grenzen aan te geven. Kinderen ervaren dat samenwerken met anderen positief kan zijn. Kinderen ervaren de kracht van positieve wederzijdse afhankelijk- heid. Kinderen leren naar elkaar te luisteren. 21 21
22
Dus………. Aanleren van sociale vaardigheden. Leren via de tastzin.
Elkaars grenzen respecteren. Reductie onrust in de klas, speelplein. Reductie pestgedrag. 22 22
23
Kriebelregels Opstellen met de klas: We doen elkaar geen pijn
We respecteren elkaars grenzen We pesten elkaar niet We respecteren weerstand. Je hoeft niet mee te doen …………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………
24
Regels Zorg goed voor jezelf: Zorg goed voor de ander:
Jij bent de baas. Geef aan wat je (niet) fijn vindt. Zorg goed voor de ander: Raak de ander aan zoals je zelf aangeraakt wilt worden. Zorg goed voor de groep: Stoor de groep niet; wees stil of fluister.
25
Weerstand in de klas Drie opmerkingen over weerstand
Niet elk gedrag is weerstand. Veranderingen roepen weerstand op. 3. Weerstand is niet gericht tegen de docent, maar bescherming voor de leerling. 25 25
26
De praktijk in de klas Fase I
Grondings- of ontspanningsoefening Kaarsje aan, Muziek wordt gestart Spel of zelfmassage Werken met materialen uit de kriebelkist
27
De praktijk in de klas Fase I
De kinderen krijgen een kriebelkalender mee naar huis. Daarop zetten ze een kruisje achter de dag bij elke knuffel of kriebel die ze krijgen van mama en/of papa of verzorger. Als alle dagen van de kalender geweest zijn, neemt uw zoon of dochter de kalender mee terug naar school.
28
De Kriebelkist
29
Liedjes, opzegversjes en ritmes
Daar komt een muisje aangelopen…
30
Pictokaarten
31
Kriebel-raad-kaarten
Wat is een kriebel-raad-kaart? Hoe gebruik ik die?
32
Kriebelraadkaart
33
Het weerbericht
34
Stekelbalrollen
35
De praktijk in de klas Fase II Massagewerkvormen
De kinderen werken in duo’s Werken met een maatje met wie ze goed kunnen samenwerken Kinderen vragen toestemming aan elkaar om elkaar te mogen masseren Grondings- of ontspanningsoefening Kaarsje aan, Muziek wordt gestart Massagewerkvorm uit de map of boek De kinderen bedanken elkaar voor de massage: Kijken elkaar aan, geven elkaar een hand en zeggen dank je wel
36
Massage in de klas
37
Massage in de klas
38
Massage in de klas
39
Bronnen Touching Child Care De oxytocinefactor (Kirsten Moberg)
Aanraken een levensbehoefte (Marijke Sluijter) www6.miami.edu/touch-research
40
Kijk ook eens op…. www.kindenmassage.nl www.touchingchildcare.nl
www6.miami.edu/touch-research
41
? ? ? ? ? ? Vragen? ? ? ? ? ? ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.