Download de presentatie
GepubliceerdBrigitta de Veer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
communicatiestijlen & denkpatronen
Ericka Kuyters 7 oktober 2015 ICF België
2
communicatiestijl, wat is dat
communicatiestijl, wat is dat? jouw vanzelfsprekende manier van communiceren
3
ontstaan communicatiestijlen
Onderzoek naar de eigenschappen van goede leidinggevenden / managers door Merrill en Read in de jaren ‘70
4
ontstaan communicatiestijlen
Uitkomst: Er zijn geen eigenschappen vast te stellen; leidinggeven kan op vele manieren Bijproduct: Er zijn 4 verschillende stijlen in communicatie / sociaal gedrag te onderscheiden
5
meer lezen?
6
verdere uitwerking Het werk van Merril en Reid is verder uitgewerkt in de praktijk door vragen te stellen Hoe word je het liefste aangesproken? Hoe kan je het beste luisteren? Wat vind jij normaal in communicatie?
7
komen in dezelfde verhouding terug
4 stijlen komen in dezelfde verhouding terug In alle culturen en talen Bij alle leeftijden Onafhankelijk van geslacht en zijn Onafhankelijk van functie
8
Communicatiestijlen zeggen NIETS over WAT iemand kan maar over HOE hij/zij communiceert
9
communicatiestijlen zijn
een automatische voorkeur voor je manier van communiceren taalgebruik stemvolume en –melodie lichaamshouding gezichtsuitdrukking ordening van gesprek / gedachten
10
communicatiestijlen zijn een taal
talen kan je leren!
11
uitgangspunt goede communicatie
herken begrijp spreek de taal van de ander wanneer je de beste samenwerking wil
12
Vier stijlen
14
Promotorstijl – Erica Terpstra
15
Controler stijl – Severn Suzuki
16
Supporterstijl – Kofi Anan
ww.youtube.com/watch?v=9DgivC6G-HM
17
Analyzeerstijl - Eckhart Tolle
18
denkpatronen De manier waarop je het gesprek naar buiten ordent, is de ordening in het gesprek met jezelf Promotorstijl: associatief, enthousiast Controlerstijl: logisch geordend op hoofdlijnen Supporterstijl: hoe voelt het voor mij/mijn omgeving? Analyserstijl: Logisch geordend in feitelijke details
19
Welke gedacht komt het eerst naar boven?
20
Wat ziet de stijl voor zich? Wat vraagt de stijl zich als eerste af?
21
Wat kan een coach met communicatiestijlen ?
Afstemmen op de stijl van haar coachee Met de coachee onderzoeken hoe zij communicatie /samenwerking kan verbeteren Met de coachee onderzoeken van welke vanzelfsprekendheden zij uitgaat in denken en gedrag De “gebruiksaanwijzing” van haar stijl en die van een ander onderzoeken De sterke punten en valkuilen van de stijl van de coachee De coachee laten zien hoe verantwoordelijkheid te nemen voor communicatie en samenwerking ……………..
22
en natuurlijk: op verzoek in Belgie
Veel plezier! Mogelijkheid voor een dag training communicatiestijlen in de komende tijd: 5 -11-‘15 The Coaching Square NL, Spijk info via ’15 in Diemen Info via RINO Amsterdam Info en natuurlijk: op verzoek in Belgie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.