Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfred de Coninck Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Emotionele problemen en psychische gezondheid bij studenten Prof. Ronny Bruffaerts Universitair Psychiatrisch Centrum – KU Leuven Dank aan Philippe Mortier en Glenn Kiekens
2
Hoger onderwijs is een duurzame investering voor individu en maatschappij
3
Opportuniteiten Veranderingen/uitdaging (persoonlijk, sociaal, intellectueel) Verdere ontwikkeling en consolidering van jongvolwassenheid ° psychologische patronen om stap te zetten in de volwassenheid Negatieve aspecten Suïciderisico ↗ Psychische stoornissen ↗ Centers for Disease Control, 2011
4
Voorkomen van psychische stoornissen in de Belgische algemene bevolking 12 mlifetime lifetime prevalentie risico Minstens één stoornis 11%28% 37% Depressie 8%15%23% Angststoornis 6%13% 16% Alcoholgerelateerde stoornis 2%8% 11% Impulscontrolestoornis 2%5% 5% Comorbiditeit7%13% 18% Baruffol & Thilmany, 1993; Ansseau et al., 1999; Demyttenaere et al., 2004; Kittel et al., 1997; Bietlot et al., 2000; Bonnewyn et al., 2007; Bruffaerts et al., 2004; 2008; 2014
5
‘Kritische leeftijdsperiode’ Stoornis Gemiddelde 75% ontwikkelt aanvangsleeftijd tussen Impulscontrolestoornissen 9 jaar7-15 jaar Angststoornissen 14 jaar 7-34 jaar Middelgebonden stoornissen 23 jaar20-31 jaar Depressie 38 jaar26-49 jaar ¾ psychische stoornissen ontstaat vóór de leeftijd van 24 jaar Bruffaerts et al., 2008; Bonnewyn et al., 2007
6
En aan de universiteit (en de hogeschool)?
7
Risico op psychische stoornissen bij studenten (12 maanden) Angststoornis 8-9% Depressieve stoornis 10-21% Zelfbeschadigingsstoornis ~1% Eetstoornis11-13% ADHD 1-8% Alcoholstoornis 3-30% 75% neemt ook andere middelen Alonso et al., 2004; Jackson, 2009; Bailer et al., 2008; Slutske, 2005; McCabe et al., 2007; Blanco et al., 2008; Rosiers et al., 2011; Mortier et al., 2015; Kiekens et al., in revision; Wilcox et al., 2012; Eisenberg et al., 2011 ~1/7, méér dan gemiddelde in de algemene populatie
8
60/100 geen emotionele problemen 25/100 weinig-milde problemen 10/100 mild-matige problemen 5/100 ernstige problemen ~24,000 studenten ~10,000 studenten ~4,000 studenten ~2,000 studenten En de KU Leuven ? Angst en depressie komen aan de KUL even vaak voor als in internationale onderzoeken; middelgebonden stoornissen (16%) en suïcidaliteit minder vaak (0.2-5%).
9
Suïcidaliteit bij eerstejaarsstudenten: frequent … Doodswens IdeatiePlanPoging Mortier et al., in revision ooit 12m
10
… en persistent 1ste jaar Niet suïcidaal 2de jaar3 de jaar suïcidaal Niet suïcidaal 96%95% suïcidaal 79% 75% Mortier et al., in revision
11
Suïcidaliteit Psychische stoornis x 5 Risicogroepen voor suïcidaliteit Nock et al., 2012; 2008
12
Parentale psychopathologie Vroegkinderlijk trauma Sociodemografische profielen Stressoren laatste jaar Suïcidaliteit Psychische stoornis x3 ? x4 x3 x4 x8 x 5 Somatische pathologie x1.4 Risicogroepen voor psychische stoornissen en suïcidaliteit Wang et al., 2015; Bruffaerts et al., 2014
13
Studentspecifieke risicofactoren voor suïcidaliteit Model gaat ook op voor de student Specifieke factoren >18 in eerste jaar; moeilijke financiële situatie van de ouders; niet- heteroseksuele geaardheid Connectedness met medestudenten, school/universiteit en thuis
14
12 maanden hulpzoekgedrag bij studenten Alonso et al., 2004; Jackson, 2009; Bailer et al., 2008; Slutske, 2005; McCabe et al., 2007; Blanco et al., 2008; Rosiers et al., 2011; Mortier et al., 2015; in preparation Algemene bevolking Algemeen ~1/5 zoekt hulp
15
Attitudes ten aanzien van suïcidaliteit (en hulpverlening) Geen probleem ! 1/5 vindt dat er geen probleem is na een suïcidepoging, 1/3 na suïcideplannen, ½ vindt dat er geen probleem is bij suïcide-ideatie of zelfverwondend gedrag Specifieke cognities “Geen probleem”, “het gaat wel over” persistentie ernstige emotionele problemen Subjectieve beleving niet in lijn met wat de data ons vertellen
16
Dus … Het slechte nieuws ‘Treatment gap’ bestaat ook / is nog sterker in hoger onderwijs “Geen probleem” belangrijkste reden om geen hulp te zoeken Het minder slechte nieuws: kans op behandeling stijgt bij Ernstiger emotionele problemen Studenten die verder in de loopbaan zitten (1 ste ma > 2 de bach > 1 ste bach) Jongere cohorten (2014-2015 > 2013-2014 > 2012-2013)
17
Que faire ? Behandeling & preventie & promotie Behandeling voor diegenen die het nodig hebben Niet iedereen met een emotioneel probleem moet in behandeling... Preventie voor diegenen die het nodig hebben Preventieve campagnes op zich werken niét Promotie voor diegenen die het nodig hebben Versterken van datgene dat al goed loopt
18
Kritisch ten aanzien van suïcidepreventie
19
Vanuit preventief oogpunt… Suicide kan niét worden voorspeld Geen correlatie tussen suïcide-ideatie en suïcide … (R²~9%) Weinig hard facts dat preventie werkt Veelheid aan initiatieven staan niet in verhouding tot daling van suïcidaliteit Probleem van beperkte gezondheidswinst Hoeveel % van doodswens, ideatie, plannen en pogingen zijn toe te schrijven aan risicodomeinen? Lukaschek et al., 2015; Bruffaerts et al., 2015 Maximale gezondheidswinst = Gemiddeld 37%
20
“...a large number of people at small risk may give rise to more cases of disease than a small number who are at high risk” (Rose, 1993) Behandel suïcidaliteit in een breder perspectief Behandel waar nodig Algemeen welzijn van een populatie Reduceer kwetsbaarheid op populatieniveau Persoonswording & sterktes Connectedness & coping Geen strikt onderscheid tussen pathologie en normaliteit Siu Fai Yip et al., 2014 Wat werkt dan wel in preventie ?
21
Educational campaigns for everyone Curriculum-based programs for those at risk Gatekeeping for those with symptoms Treatment for those with disorders Attitude change Leadership Lead by example Kellam & Langevin, 2003; Knox et al., 2012; 2014 En hoe dan ? Sustainable
22
Suïcidepreventie is een package-deal Australië Finland Zweden Noorwegen VS Upanne, 1999; Mitchell, 2000; Taylor, 1997; United Nation, 2012; Knox et al., 2014
23
Emotionele problemen zijn frequent en persistent Er wordt vaak geen hulp gezocht omdat “het geen probleem” is of “omdat het al over is” (terwijl het dit wellicht niet is) Het inzetten op een duurzame daling kán, mits respect voor de voorwaarden van de interventie : Informatie, scholen & universiteiten, gatekeeping, behandeling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.