Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCasper Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 1 Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen 3. Succesvolle en duurzame projectaanpak
2
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 2 Stand van zaken Zie rapport voor recente rendementsgegeven en verbetervoorstellen. Actuele trends in de rendementsontwikkeling: verdere forse vermindering van 5 jaarrendementen t.o.v. vorig jaar rendement mbo’ers nu gelijk aan havisten: 45% (gemiddeld over de 7 sectoren); per sector verschillend; zie bijlage 3: ook HAO, HGZO en HSAO mbo-rendement dalend; KUO constant. mbo’ers scoren in HSAO, HTNO en KUO beter dan havist; in andere sectoren gelijk of iets minder. meer aandacht dan 2 jaar geleden voor rendementen en onderliggende oorzaken (politiek en in de scholen). Zie
3
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 3 Stand van zaken Meeropbrengsten DvdB 2014 v.w.b. ‘langlopender’ oorzaken, en de te verwachte nieuwe oorzaken: Struikelvak Engels. Vergroting diversiteit mbo-instroom, met en zonder Doorstroom Keuzedeel (KVH). Streaming (mbo-routes) kan wringen met hbo-eindniveau. Complexere thuissituaties studenten. De ‘scheve’ doorstroom moet worden meegenomen in aanpak van doorstroom mbo-hbo. Aanpassing mbo-programma’s op rekenen/wiskunde en taaleisen.
4
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 4 Stand van zaken Meeropbrengsten DvdB 2014 v.w.b. aanpak van het probleem Flexibelere omgang BSA voor doorstromers van B naar Ad. Ontwerp voor mbo’ers eigen eerstejaarsroutes (accepteer de eigenheid van mbo’ers, bouw die langzaam om). Aanpak op alle niveaus in de ROC’s en HS’en (en ouders) Leg duidelijk vast wat bij de aanpak “de regio” is. Meer samenspraak/uitwisseling op landelijk niveau (werd: landelijke werkgroep BK16/20)
5
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 5 Verbeteractiviteiten? Wat rest nog na 20 jaar aansluit- en doorstroomonderzoek en dito activiteiten om de aansluiting, doorstroom en studiesucces te verbeteren? Dalende rendementen ondanks alle inspanningen! Het momentum (?): diplomarendement wordt nu alom als een probleem ervaren en er is een strategische agenda die de problematieken (h)erkent en deze wil wegnemen.
6
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 6 Dwingende randvoorwaarden (1) Voor duurzame, effectieve verbeteringen Neem de beroepskolom serieus, als deel van het onderwijsstelsel en benoem de verantwoordelijkheden landelijk (politiek en branches) voor afstemming van vernieuwingen en beleid. Doe dat ook regionaal op instellingsniveau en neem gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een samenhangende leerroute vmbo-mbo-hbo. Flexibiliseer in ieder geval het hbo-deel gericht op talentontwikkeling, aanleg en belangstelling van studenten en op de diversiteit van het beroepenveld.
7
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 7 Dwingende randvoorwaarden (2) Erken dat er in deze problematiek geen panacees zijn: aanpak is vaak in te kleuren per koppels van mbo-hbo- opleidingen per leerling/student-type, per leerjaar en zelfs per regio. Breng de doorstroomactiviteiten onder in het kwaliteits- zorgprogramma van de betrokken instellingen; stel criteria op. Werk niet aan noodverbandjes en ad-hoc aanpak. Stel vast wat je onder hbo-niveau(‘s) verstaat. Zorg dat de aansluiting (programmatisch, didactisch en qua veranderende leeromgeving) op orde is.
8
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 8 Succesvolle en duurzame projectaanpak (1) Ga niet voor meer studenten die doorstromen, maar voor meer geschikte studenten (geschikt voor een hbo- uitstroomprofiel). Bedenk arrangementen die studenten gemotiveerd houden om voldoende studietijd in te zetten, ook in hogere leerjaren. Zet mbo- en hbo-docenten aan gezamenlijk onderwijs- uitvoering: dat rendeert en blijkt duurzaam. Ontwikkel echt doorlopende loopbaanbegeleiding in de beroepskolom en stel: ‘LOB is van iedereen' en maak (alle) KVH’s er onderdeel van.
9
Versterking doorstroom BK DvdB 2015 9 Succesvolle en duurzame projectaanpak (2) Ga uit van een erkende, integrale (regionale) probleem- analyse van de doorstroom mbo-hbo en richt de project- doelen daarop in. Stel vooraf vast wanneer het project geslaagd mag heten; evalueer de projecten en stuur bij. Zorg dat de voorwaarden (geld, tijd, kwaliteit, menskracht) duurzaam beschikbaar zijn; ook na het project. Voer ook regionale projecten uit die de lijn vmbo-mbo-hbo versterken; maak de lijn vmbo-mbo-hbo succesvoller en aantrekkelijker dan de route vmbo-havo-hbo. Het versterkt de beroepskolomgedachte en het imago va het vmbo.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.