Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEvelien Cools Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT
2
ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000 Belgen
3
PERCEPTIE DUURZAAMHEID Te vaag DuurzaamheidsmoeErgernis aan het woord Containerbegrip
4
1/2 de blijft erg geïnteresseerd in duurzaamheid maar wil: -Meer concrete invulling (75%) -Acties dichter bij de burger (50%) -Meer transparantie en duidelijkheid over motieven en doelstellingen (50%) MOE ≠ BEU Initiatief moet vooral van derden komen: 71% verwacht meer inspanningen van bedrijven 54% wil actievere rol overheid
5
Hoge duurzaamheidsverwachtingen van bedrijven en overheid, maar lage bereidheid bij burgers om eigen gedrag te veranderen: -‘slechts’ 1 op 3 vindt zichzelf duurzame burger -bijna 1 op 2 zal eerder kiezen voor comfort of prijs dan voor duurzaamheid -40% zou duurzamer willen leven -1 op 3 geeft toe dat dit in de praktijk niet lukt DUURZAAMHEIDSPARADOX
6
Top prioriteit duurzaamheidacties: -klimaat opwarming, milieuvervuiling en waterschaarste Prioritaire sectoren om actie te ondernemen: -energie – landbouw – voeding => sterkste link met klimaat en milieu PRIORITEITEN VOLGENS DE BELG
7
Privé: -Energiezuinig wonen -Aanpassen eetgewoonten -Recycleren afval Professioneel: - Vrijwilligerswerk in duurzaamheidsprojecten tijdens werkuren (67%) 1 op 5 werkgevers maakt dit mogelijk AANDACHTSPUNTEN VOOR BURGERS
8
AANDACHTSPUNTEN VOOR BEDRIJVEN Sterke band tussen bedrijven en duurzaamheid voor: -Duurzaam produceren -Klimaat -Milieu Zwakke relatie met: -Onderwijs -Gezondheidszorg -Armoedebestrijding
9
AANDACHTSPUNTEN VOOR NGO’s Sterke band tussen NGO’s en duurzaamheid voor: -Armoedebestrijding -Klimaatverandering -Anti-discriminatie Zwakke relatie met: -Onderwijs -Werkloosheid -Gezondheid
10
PIJNPUNTEN EN OPPORTUNITEITEN -Duurzaamheidsinspanningen van bedrijven worden volgens Belgen vooral gedaan om commerciële redenen (70%) -Belgen zijn sceptisch over hoe bedrijven communiceren over duurzaamheid (47%) -Er is ruimte voor meer investeringen in duurzaamheid: 1/3 de stelde vast dat werkgever door crisis eerder minder investeerde in duurzaamheid -1 op 3 gelooft sterk in impact samenwerking tussen NGO’s en bedrijven 1 op 5 ziet NGO’s en VZW’s als voortrekker in duurzaamheidsverhaal
11
CONCLUSIE Duurzaamheidsmoeheid is reële bedreiging Interesse en awareness bij burgers blijft hoog Nood aan vernieuwende invulling en dynamiek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.