Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
OGW op de Firtel
2
Doel Kinderen worden full-partner van het eigen leerproces.
Ieder kind mag zijn hoe hij/zij is. Kinderen voelen zich veilig, geborgen en gehoord op school.
3
Basisregels OGW Als het niet werkt STOP en doe iets anders
Als het werkt doe er dan meer van Als het werkt, leer het aan anderen.
4
Probleem gestuurd vs oplossingsgericht
Probleemgestuurd Oplossingsgericht Hoe ziet je probleem wanneer is je Eruit? probleem minder? Waar komt het door? Wat doe je al dat (een beetje) werkt
5
Wat helpt om oplossingsgericht te denken en te werken?
Oplossingsgerichte taal Er op vertrouwen dat de ander zijn oplossingen vindt. Er zijn voor de ander: begripvol, respectvol, hoopvol etc.
6
Hoe liever niet: Oplossingsgericht simplisme
Nog al te vaak wordt OGW gereduceerd tot de volgende technieken: Hoe meer complimenten hoe beter. In elk gesprek schaalvragen en de mirakelvraag (wondervraag).
7
“Van houding……. ……… naar handelen
8
Veranderen is enorm moeilijk? Waarom?
Bewust, gepland gedrag 5% Onbewust, automatisch gedrag 95%
9
Denk nu even niet aan…… Maar denk nu even aan:
10
Belonen en/of straffen
Enkele effecten van straffen: Vaak direct effect (korte termijn) Preventieve werking Valkuil hierbij: vaak korte termijn en geen langdurig effect. Manieren van straffen: Sociaal Fysiek (geen optie) Activiteitonthouding 80% van je energie gaat vaak zitten in 20% van de leerlingen!
11
Belonen versus straffen
3x belonen x 1x straffen = 0 Belonen: gewenst gedrag, direct na de handeling toepassen = krachtig. Positieve invloed op de relatie. Straffen: focus op ongewenst gedrag, directe gedragsverandering, korte termijn en minder effectief / moeizaam voor de relatie.
12
2 verschillende manieren van een probleem benaderen.
1 2 Je kunt zien dat het buiten stormt, ze zijn zo onrustig! Vandaag heb ik de gyminstructie niet goed uitgelegd!
13
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.