OGW op de Firtel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OGW op de Firtel."— Transcript van de presentatie:

1 OGW op de Firtel

2 Doel Kinderen worden full-partner van het eigen leerproces.
Ieder kind mag zijn hoe hij/zij is. Kinderen voelen zich veilig, geborgen en gehoord op school.

3 Basisregels OGW Als het niet werkt STOP en doe iets anders
Als het werkt doe er dan meer van Als het werkt, leer het aan anderen.

4 Probleem gestuurd vs oplossingsgericht
Probleemgestuurd Oplossingsgericht Hoe ziet je probleem wanneer is je Eruit? probleem minder? Waar komt het door? Wat doe je al dat (een beetje) werkt

5 Wat helpt om oplossingsgericht te denken en te werken?
Oplossingsgerichte taal Er op vertrouwen dat de ander zijn oplossingen vindt. Er zijn voor de ander: begripvol, respectvol, hoopvol etc.

6 Hoe liever niet: Oplossingsgericht simplisme
Nog al te vaak wordt OGW gereduceerd tot de volgende technieken: Hoe meer complimenten hoe beter. In elk gesprek schaalvragen en de mirakelvraag (wondervraag).

7 “Van houding……. ……… naar handelen

8 Veranderen is enorm moeilijk? Waarom?
Bewust, gepland gedrag 5% Onbewust, automatisch gedrag 95%

9 Denk nu even niet aan…… Maar denk nu even aan:

10 Belonen en/of straffen
Enkele effecten van straffen: Vaak direct effect (korte termijn) Preventieve werking Valkuil hierbij: vaak korte termijn en geen langdurig effect. Manieren van straffen: Sociaal Fysiek (geen optie) Activiteitonthouding 80% van je energie gaat vaak zitten in 20% van de leerlingen!

11 Belonen versus straffen
3x belonen x 1x straffen = 0 Belonen: gewenst gedrag, direct na de handeling toepassen = krachtig. Positieve invloed op de relatie. Straffen: focus op ongewenst gedrag, directe gedragsverandering, korte termijn en minder effectief / moeizaam voor de relatie.

12 2 verschillende manieren van een probleem benaderen.
1 2 Je kunt zien dat het buiten stormt, ze zijn zo onrustig! Vandaag heb ik de gyminstructie niet goed uitgelegd!

13 Vragen


Download ppt "OGW op de Firtel."
Ads door Google