Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNele van der Meer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Goed voorbereid naar de Pabo!
Studiemateriaal: - Basiskennis geschiedenis
2
Goed voorbereid naar de Pabo!
Studiemateriaal: - Studiopabo Studiewijzer lestvpabo
3
Waarom is geschiedenis belangrijk?
“Those who fail to learn from history are doomed to repeat it.” Geschiedenis is belangrijk voor het verklaren van hedendaagse fenomenen Geschiedenis draagt inzichten aan die ook voor nu van belang zijn Geschiedenis maakt alert op de rol van traditie van in de maatschappij (dogma’s doorbreken) Geschiedenis maakt alert ten aanzien van te snelle hypotheses en generalisaties Geschiedenis kan inzicht in het hedendaagse bestaan van de mens verdiepen Geschiedenis bevat belangrijke onderdelen van de mens in zijn totaliteit. Geschiedenis kan begrip leren opbrengen voor ideeën en normen van andere generaties
4
Periodisering (tijdvakken)
5
Periodisering
6
Tijd van Jagers en Boeren
Leerdoelen: B.1.1 De aspirant-student kan uitleggen waarom jagers-verzamelaars nomaden waren. B.1.2 De aspirant-student kan veranderingen toelichten die het gevolg waren van de agrarische revolutie.
7
Kenmerkende aspecten T1
1. de levenswijze van jager-verzamelaars 2. het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
8
Tijd indelen Welk jaar was er voor het jaar 1?
In welke eeuw ligt het jaar 654 Hoe is men gekomen tot de christelijke jaartelling? Wanneer is de prehistorie afgelopen?
9
Invalshoeken Sociaal economisch Politiek sociaal Cultureel-religieus
Hoe gaan mensen met elkaar om? Wat doen mensen binnen de samenleving? Politiek sociaal Hoe is de samenleving ingedeeld op bestuurlijk niveau? (macht, belangenbehartiging) Cultureel-religieus Wat zijn de tradities, waar geloven de mensen in? (kunst, gebouwen) Bronnen van een tijdvak Hoe komen wij aan de informatie? Hoe betrouwbaar is deze informatie?
10
Opdracht Groepjes 4 personen Groep A Sociaal economisch Groep B
Politiek-bestuurlijk Groep C Cultuur / religieus Groep D Bronnen van een tijdvak 1. Jagers / verzamelaars & 2. boeren - Kenmerken / Overeenkomsten / verschillen
11
Invalshoeken Sociaal economisch Politiek bestuurlijk
Hoe gaan mensen met elkaar om? Wat doen mensen binnen de samenleving? Politiek bestuurlijk Hoe is de samenleving ingedeeld op bestuurlijk niveau? (macht, belangenbehartiging) Cultureel-religieus Wat zijn de tradities, waar geloven de mensen in? (kunst, gebouwen) Bronnen van een tijdvak Hoe komen wij aan de informatie? Hoe betrouwbaar is deze informatie?
12
Jagers Nederland 12000 tot 8000 v. C
13
Belangrijkste gebeurtenis
Neolithische revolutie De overgang van jagen-verzamelen naar akkerbouw en veeteelt deed zich het eerst voor omstreeks 7000 v.C
14
Boeren Landbouwrevolutie zorgt voor verandering Voedsel verbouwen
Genoeg voedsel Specialisering in andere beroepen
15
Jagers / boeren Jagers / verzamelaars boeren Sociaal / economisch
Zoeken voedsel, vissen, jagen (nomaden) Verbouwen voedsel (agrarisch) Politiek / bestuurlijk egalitair hiërarchisch Cultureel religieus Natuur godsdiensten (polytheïstisch) Bronnen van het tijdvak (weinig bronnen) Grotschilderingen, archeologische vondsten (speren enz) Archeologische vondsten (huizen, gereedschap, hunebedden) Volken worden vaak naar hun aardewerk genoemd.
16
Jagers en verzamelaars
17
Boeren filmpje boeren
18
Einde prehistorie 3000 v Chr. (schrift op kleitabletten)
19
In welke tijd behoort de hunebed? (jagers, verzamelaars of boeren?)
20
Vragen tijdvak Waarvan kunnen jagers en verzamelaars bestaan?
Begrippen: nomaden, jacht, visserij, verzamelen, werktuigen 2. Hoe komen wij aan informatie? Begrippen: Grotschilderingen, culturele antropologie, beeldjes 3. Welke veranderingen bracht de neolithische revolutie? Begrippen: boeren, persoonlijk bezit, bandkeramiekers, trechterbekervolk 4. Wanneer eindigde de prehistorie? Begrippen: kleitabletten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.