Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLien van den Berg Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
dr. Albert Benschop Universiteit van Amsterdam
Vertrouwen in Beeld – Verbeelding van vertrouwen / wantrouwen – dr. Albert Benschop Universiteit van Amsterdam Amsterdam Homo Anonymous
2
Zou je hen vertrouwen?
3
Effe Movies doen Trailer – Anonimity Trailor van een project over anonimiteit voor het Digital Ethnography (Kansas State University). Anonymity, Morality, and Identity Tweede trailor voor een onderzoeksproject voor Digital Ethnography, Muziek : Roger Subirana, “Point of no return”. “Ego is een intersubjectief verschijnsel, en geen individueel gegeven.” [Dr. Michael Wesch]
4
Op het internet weet niemand dat je een hufter bent
Cartoon van Peter Steiner, in The New Yorker, 5 juli 1993
5
Carnavaleske Maskerade
Verschillende vormen van digitale communicatie bepalen (mede) hoe we onszelf presenteren en hoe we ons zelf ervaren.
6
Pedofielen cirkelen boven virtuele schoolpleinen op jacht naar prooi.
Hallo. Je klinkt erg aardig!! Hoe oud ben je en wat doe je na school? Ik ben 14 en een echte fitness fanaat, na schooltijd ga ik vaak power liften. Pedofielen cirkelen boven virtuele schoolpleinen op jacht naar prooi.
7
“Bedankt voor het bezoeken van mijn site
“Bedankt voor het bezoeken van mijn site. Als je nieuwe, onbekende grotten wilt bezoeken, kom dan langs. Rij via de B21 en sla rechtsaf bij de oude eik. Dan rechtdoor totdat je een groot gat in de grond ziet. Vrije toegang en vrij buffet. En vergeet niet dat kinderen altijd welkom zijn”. Beren zijn niet dom
8
Identiteit achter sluier of schuilnaam
Burka versus Bikini Internet is het ideale rekruteringsveld voor terroristen en de grootste bron van zelfradicalisering onder jongeren. Als geen ander medium helpt het inspirerende leiders hun boodschap wijd te verspreiden. Internet is briljant "Het is briljant," zegt Ahmed Jabril, woordvoerder van de militante Hezbollah groep in Londen. "Nu is het mogelijk om een vers uit de Koran, een oproep voor liefdadigheid en zelfs een oproep voor de jihad te doen in de wetenschap dat dit niet gezien wordt door iemand die vijandig staat tegenover ons geloof, zoals de Amerikanen" [bron: USA Today]. Uit het schoolboekje In de trainingshandleiding voor Al-Qa'ida leden worden er geen doekjes gewonden om de boodschap. "The confrontation that Islam calls for with these godless and apostate regimes, does not know Socratic debates, Platonic ideals nor Aristotelian diplomacy. But it knows the dialogue of bullets, the ideals of assassination, bombing, and destruction, and the diplomacy of the cannon and machine-gun [Al Quaeda Training Manual]. Alles is erop gericht "terreur te zaaien in (de harten van) de vijanden van Allah en jouw vijanden, en anderen die je misschien niet kent, maar die Allah wel kent". Identiteit achter sluier of schuilnaam
10
Achter de in cyberspace ontketende razernij schuilt het ressentiment: de ingekankerde, en dus niet uitgeleefde wraakgevoelens van de onmachtigen tegen de machtigen. Alles wat in vele nachten van dronken opwinding aan ziekelijke, smerige haatfantasieën was uitgedacht, werd op klaarlichte dag in volle razernij naar buiten gebracht” [Stefan Zweig]. Vroeger had je de ‘zwijgende meerderheid’, maar dankzij het internet heeft zij een podium voor zichzelf gevonden. “Met dit zwijgen is het voorgoed afgelopen. Nu ontdekken we via het web dat zich een nieuw, welvarend lompenproletariaat heeft ontwikkeld, een massa die zich permanent en tot in de ziel miskend en bedrogen voelt en dit zo luid mogelijk laat weten. Door de digitale cultuur heeft deze massa een stem gekregen” [H.J.A. Hofland, NCR, ]. Ontketende Razernij
11
Vrienden voor het leven….
12
Blind vertrouwen
17
Kinderlijk vertrouwen
Gerijpt vertrouwen
18
Globaal vertrouwen
19
Beestachtig vertrouwen
22
Onredelijk wantrouwen
In de jaren 60 werd de leuze: “Don’t trust anyone over 30” populair onder de Amerikaanse jeugd. Het was een uitdrukking van hun extensieve onthouding van vrouwen van de dominante volwassenencultuur.
23
Redelijk wantrouwen
24
Gebroken vertrouwen
25
Imaginair vertrouwen Vertrouw op de HEER met heel je hart,
steun niet op eigen inzicht [Spreuken 3: 5] Onredelijk vertrouwen Imaginair vertrouwen
26
Kinderlijk vertrouwen
“Trust should be like the feeling of a one year old baby when you throw him in the air, he laughs ... because he knows you will catch him.”
27
Menselijk vertrouwen
28
Virtueel vertrouwen Vertrouw op de HEER met heel je hart,
steun niet op eigen inzicht [Spreuken 3: 5]
29
Zwevend vertrouwen Vertrouw op de HEER met heel je hart,
steun niet op eigen inzicht [Spreuken 3: 5] Zwevend vertrouwen
30
Gecontroleerd vertrouwen
Een oud Russisch gezegde: “doveryai, no proveryai” Gecontroleerd vertrouwen
31
Vertrouwen op technologie
32
Wantrouwen van technologie
33
wijvertrouwenstemcomputersniet.nl
34
“Ik heb weer vertrouwen in de banken…
35
Wisselend vertrouwen
36
Uitdijend wantrouwen
37
Tot zo ver gaat alles uitstekend…
Nederlandse opinieleiders hebben meer vertrouwen in het bedrijfsleven en in de overheid dan een jaar geleden.
38
Kun je vertrouwen kopen?
39
Vluchtigheid van vertrouwen
Vertrouwen wordt verdiend met vele daden en kan met één daad verloren gaan [Socrates]. Vertrouwen is goed, controleren is beter [Socrates] Vluchtigheid van vertrouwen
40
Prudentie in vertrouwen
Vertrouwen wordt verdiend met vele daden en kan met één daad verloren gaan [Socrates]. Vertrouwen is goed, controleren is beter [Socrates]
41
Zelfvertrouwen Vertrouwen wordt verdiend met vele daden en kan met één daad verloren gaan [Socrates]. Vertrouwen is goed, controleren is beter [Socrates]
43
Teveel zelfvertrouwen?
Vertrouwen wordt verdiend met vele daden en kan met één daad verloren gaan [Socrates]. Vertrouwen is goed, controleren is beter [Socrates] Teveel zelfvertrouwen?
44
Vertrouw me….
45
Bluffen met vertrouwen
Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht [Spreuken 3: 5]
46
Een wijze raad van de opa van Loesje
47
Loesje begrijpt hoe het werkt in onze samenleving
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.