Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMerel de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs GLO en SLO Symposium 11 mei 2015
2
Aanleiding
3
Toename van de druk op het georganiseerd krijgen van stages Decreet Lerarenopleiding 2006 Verhoogde norm (vooral in SLO) voor pre-service opleiding (in ontwerp van decreet: praktijkcomponent integraal in scholen op te nemen!) Flexibilisering trajecten in het hoger onderwijs Stijgende studentenaantallen Meerdere scholengemeenschappen ontwikkelen eigen software voor het verwerken van de stageaanvragen uit de lerarenopleidingen
4
Nood aan meer eenvormigheid Vanaf 2010-11 gebruiken alle katholieke secundaire scholen in Oost- en West-Vlaanderen het digitale aanvraagsysteem stageaanvraag.be van SG Sint- Nicolaas Wie betaalt voor het onderhoud van dit systeem: scholen, lerarenopleidingen, de overheid? In 2013-14 onderzoeken hogeschool KHBO/VIVES Noord en het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen AUGent/ Arteveldehogeschool samen het verloop van alle stageaanvragen van alle lerarenopleidingen die tijdens 2012-13 zijn gepost, en polsen de gebruikers naar knelpunten en verwachtingen in functie van het optimaliseren van het systeem.
5
Manieren van dataverzameling Alle data uit het systeem: aantallen aanvragen, weigeringen, annulaties, … Gespreksgroepen met vertegenwoordigers uit alle (katholieke) scholengemeenschappen in Oost- en West-Vlaanderen Gesprekken met vertegenwoordigers uit alle lerarenopleidingen in beide provincies Online bevraging van studenten/cursisten Gespreksgroep met vertegenwoordigers uit het gemeenschapsonderwijs Feedback uit beleids- en resonantiegroep
6
Kwantitatieve Data
7
Algemene gegevens uit het systeem 7/10 aanvaard waarvan 1/10 via de scholengemeenschap 2/10 geweigerd door school of scholengemeenschap 1/10 niet (tijdig) behandeld (en/of geannuleerd) ongeveer 21,4% van alle stagiairs SO in Vlaanderen
8
Waar komen de stagiairs terecht? 38,2% 5,7% 7,1% 18,2% 19,1% 1,7% 1,0%
10
Kwalitatieve Data
11
Aanpak en resultaten Vanuit drie invalshoeken: Werkwijze & procedure Systeem Positieve aspecten Aandachtspunten Naar een upgrade van het systeem Hoe verder?
12
Werkwijze & procedure Flow aanvragen door het jaar 70% 25% 5%
13
Werkwijze & procedure Behandeltijd in school Meest voorkomende antwoord: 1 week Maar afhankelijk van: ‘Hoe’ men achter de knoppen zit Tijdstip van de aanvraag De aangevraagde vakken Behandeltijd in scholengemeenschap Afhankelijk van werking codi/stafmedewerker
14
Werkwijze & procedure Tijdstip aanvragen
16
Werkwijze & procedure Aanpak codi of stafmedewerker
17
Systeem: positieve aspecten Centraal Gebruiksvriendelijk Overzichtelijk Meer objectiviteit Meer gelijkmatige verdeling
18
Systeem: aandachtspunten Vraag naar… … een performant werksysteem … met terugkoppelingsmogelijkheden … via geïntegreerde mail- of chatapplicatie … en oproepscherm voor het bewerken van de aanvragen … zodat er veel korter op de bal kan worden gespeeld … alle spelers ook gekend en bereikbaar zijn … en ook maximaal zijn geïnformeerd Een systeem dat… … alle spelers comfort biedt … de afstemmings- en overlegprocessen faciliteert … blijft vertrekken vanuit de vraag naar stageplaatsen voor studenten en cursisten leraar SO en het antwoord daarop vanuit scholen
19
vooraf-module i.f.v. genereren automatische feedback 16/08 Jaarpad 16/06 module bepalen volume stage i.f.v. klaarzetten stageaanvragen goedkeuren weigeren van STAGEAANVRAGEN Naar een upgrade van het systeem verfijnen
20
Verkenningen in functie van upgrade stageaanvraag.be
21
Hoe verder? Mesotaken worden vaak gezien als ‘struikelblok’ Bij scholen vraag naar wat meer dienstverlening vanuit de lerarenopleidingen (o.a. nascholing, innovatie, …) Vraag naar meer overleg Vervolgproject: “Samen sleutelen aan het zinvol invullen van meso- en onderzoekstaken”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.