Download de presentatie
2
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Een kennismaking
3
PAV is 1 vak en vormt: Taalkundige vaardigheden
Wiskundige vaardigheden Maatschappelijke vaardigheden
4
In het deel mavo hebben we ook aandacht voor:
Geschiedenis Aardrijkskunde Actuele gebeurtenissen die leerlingen van deze leeftijdsgroep boeien of bij hen om enige verduidelijking vragen.
5
We vertrekken van een maatschappelijk thema of probleem:
Dat de jongeren van die leeftijd aanspreekt Dat vormingskansen biedt om later volwaardig zelfstandig door het leven te kunnen gaan als een verantwoordelijk persoon
6
De taal-, rekenkundige en aardrijkskundige vaardigheden die nodig zijn om het thema te begrijpen of het probleem op te lossen worden aangeleerd of veelvuldig herhaald. We gaan ook regelmatig in op de geschiedkundige achtergrond.
7
De les (leren) is een actief gebeuren
8
Opzoeken in de bibliotheek
9
Op de juiste manier aardrijkskundige kaarten gebruiken
10
We gaan op interview
11
Groepswerk waar elke leerling zijn bijdrage moet in leveren
12
Opzoeken of verwerken met de computer
13
Individueel klaswerk:. Om notities op te nemen
Individueel klaswerk: . Om notities op te nemen . Oefeningen te maken (rekenen, taal…) . Te leren leren . Een toets in de klas voor te bereiden . Individueel opdrachten uitvoeren
14
De leerlingen presenteren hun werk voor de klas
15
In PAV Benaderen we de wereld vanuit een christelijk perspectief
Werken we met duidelijke doelstellingen (die we ook gebruiken voor leren leren, zelfevaluatie…) Vertrekken we vanuit een maatschappelijk probleem maar zullen we regelmatig reeksen oefeningen maken voor taal, wiskunde… Hebben we vooral aandacht voor vaardigheden zoals: gericht opzoekingswerk in boeken, op cd-roms, op internet… Een interview opstellen, afnemen en verwerken Brieven, uitnodigingen opstellen en daadwerkelijk versturen Verslagen maken Veel voorkomende rekentechnieken Wegenkaarten gebruiken Land- en wereldkaarten gebruiken Spreekvaardigheid voor een groep Kritisch bevragen Geargumenteerde meningen vormen en standpunten bepalen Notities en documentatie efficiënt leren ordenen Benaderen we de wereld vanuit een christelijk perspectief
16
Enkele voorbeelden
17
In het thema “gezond leven” formuleren we tips voor een gezonde voeding. Deze tips beginnen met een werkwoord in de gebiedende wijze. We herhalen daar dan deze werkwoordvorm. Bij “Kopen met het koppie” vergelijken we de prijs van 2 gelijkwaardige producten met een verschillend gewicht. We moeten dus de regel van drieën toepassen om het goedkoopste te kennen. Waar liggen de voornaamste handelscentra op de kaart van de stad? De historische groei van de handelssteden. In het thema “sport” onderzoeken we welke sportterreinen er op onze speelplaats kunnen. We moeten dus werken met omtrek, oppervlakte en tekenen het uit op schaal. Wat kost het om onze kamer te schilderen en behangen? We moeten met omtrek en oppervlakte werken. We berekenen het nodige aantal rollen behangpapier en potten verf. Wat zal het uiteindelijk kosten? Misschien hebben we dan ook wat meer zorg voor onze kamer, onze klas…
18
6. We volgen actueel de evolutie in Irak. Waar ligt het op de kaart
6 We volgen actueel de evolutie in Irak. Waar ligt het op de kaart? Welke zijn de buurlanden? Welk klimaat? Welke economie? Welke historische plaatsen? Wie zijn de echte slachtoffers van een oorlog? Wat is juridisch de betekenis van “meerderjarigheid op 18 jaar”: rechten en plichten. We interviewen een advocaat. We besteden dus extra-aandacht aan de eenduidige formulering van de vraag en de juiste weergave van het antwoord in een verslag. We maken hierover een artikel voor ons schooltijdschrift. 8 In een tv-debat zegt iemand: “Als ik drugs gebruik is dat mijn zaak; ik doe toch met mijn lichaam wat ik wil?” We leren met meerdere argumenten te reageren op dergelijke uitspraken, die leerlingen ook wel eens van hun vrienden horen. Welk moreel standpunt dienen we hiertegenover in te nemen? Wat is hier de visie van een katholieke school?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.