Download de presentatie
GepubliceerdTheophiel Dekker Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Samenhangend leren bij Natuurkunde en Techniek Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
2
Welke relatie heeft techniek met natuurwetenschappen?
Samenhang? Welke relatie heeft techniek met natuurwetenschappen?
3
Relatie is complex Natuurwetenschap
Relatie is complex Natuurwetenschap Wereld Theorie dingen beschrijving Techniek
4
Verschil in werkwijzen
Verschil in werkwijzen Natuurwetenschappers onderzoek Technici (ingenieurs) ontwerp
5
Werkwijze bij technisch ontwerpen
Ontwerpprobleem analyseren en beschrijven Programma van eisen opstellen Product / ontwerp evalueren Ontwerpcyclus Uitwerkingen bedenken Ontwerp realiseren en testen Ontwerpvoorstel formuleren
6
Samenhangend leren door ontwerpen?
Samenhangend leren door ontwerpen? Roth: Science leren via technische activiteiten Geschikte contexten kiezen bruggen, projectielen (catapult, waterraket), overbrengingen, elektrische apparaten, energie (fischer technik, lego, muisenvalauto).. Activiteiten Ontwerpen Testen/ onderzoeken Discussie
7
Ontwerpend leren Bevindingen van Roth (60 % ontwerpen, 15 % onderzoek, 25 % discussie) Motivatie Belang van open probleemstellingen Leereffecten door communicatie, aanwijsbaarheid, gebaren Constructivistisch leren door denken met (en praten in de aanwezigheid van) concrete dingen
8
Condities voor authentiek leren
Condities voor authentiek leren Problemen moeten ruimte bieden voor eigen invulling Starten bij kennisniveau leerlingen, Leerlingen moeten zich een deel van een team voelen Kennis moet sociaal geconstrueerd worden Leerlingen moeten gebruik kunnen maken van de expertise van derden Het organiseren van motiverende ontwerpactiviteiten bij Natuurkunde, Biologie en Scheikunde.
9
Materiaalontwikkeling voor leergebied Natuurkunde en Techniek
Materiaalontwikkeling voor leergebied Natuurkunde en Techniek Experimenteel lesmateriaal * Voorbeelden uit T&S project Integratie van natuurkunde in ontwerpopdrachten Fischer Technik Eco Power Actief leren met constructiebouwdozen
10
Ontwerponderwijs van klas 1 t/m klas 6 project Technologie&Samenleving
AMSTEL Instituut (UvA), ELAN (UT), TULO (TUD), SLO + scholen Ontwerponderwijs in vakken en samenhang Context: maatschappelijke problemen oplossen Bètabreed: Tn, BiNaSk, ANW Schoollang: klas 1 t/m 6
11
Voorbeeld uit de T&S keuken
Voorbeeld uit de T&S keuken Techniek Natuurkunde Klas 2/3 Daglicht onder de grond
12
Speeltuinen voor actief leren FISCHER TECHNIK ECOPOWER
Hoe open? Hoe gesloten? Hoeveel vak en hoeveel samen?
13
Kijken vanuit de vakbril
TECHNIEK <> Context Ontwerpopdracht Bouwen Testen Verbeteren NATUURKUNDE Context Onderzoeksvraag Gebruik Onderzoek Beantwoorden onderzoeksvraag
14
VAKBRIL TECHNIEK Herontwerp de hijskraan (voorbeeld)
Ontwerpopdracht Pas het ontwerp van de hijskraan zo aan dat de nieuwe hijskraan een zwaardere last kan hijsen dan de hijskraan uit het boekje.
15
VAKBRIL NATUURKUNDE: Onderzoek de hijskraan (voorbeeld)
Onderzoeksvragen Welke spanning leveren de zonnecellen onder verschillende omstandigheden? N&T…. Hoe kunnen we de spanning op de motor zo groot mogelijk maken?
16
VERVOLGONDERZOEK NATUURKUNDE
Onderzoeksvraag Hoe verschillen stroom en spanning van elkaar bij het omhoog en omlaag hijsen van een zware last?
17
Meetresultaten vervolgonderzoek hijskraan
18
Zelf uitproberen T&S: Ogen in je rugzak Veilige fietsverlichting
Laptop beveiliging FISCHER Demonteren en weer in elkaar zetten Techniekopdrachten zonder PC Natuurkundeopdrachten met voltmeter en eventueel PC Vervolgopdrachten met PC
19
Overwegingen bij het kiezen van Fischer Technik practica
Minder geschikt Techniek: windmolen Techniek: auto Coachlab meetset Nodig bij alle drie de vervolgopdrachten Handig bij natuurkundeopdracht windmolen en hijskraan
20
Geïntegreerd en meer open?
21
Literatuur Designing communities Wolff-Michael Roth
Literatuur Designing communities Wolff-Michael Roth Science&Technology Education Library Kluwer Academic Publishers (1998) ISBN: en ook ….. CD Techniek 15+ Het organiseren van motiverende ontwerpactiviteiten bij Natuurkunde, Biologie en Scheikunde. Biotechnologie/Bierbrouwen/Hogeschool van Wageningen Natuurkunde/Inform Scheilkimnde Docenten en leerlingen instrumenten in handen geven om dat ook uit te kunen voeren in beschikbare tijd en met beschikbare middelen. Uitgewerkte opdrachten, Logboek voor leerlingen Draaiboek voor docenten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.