Download de presentatie
GepubliceerdTobias Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap Scalda College voor Techniek en Design Vlissingen Scheldemond College Vlissingen SSG Nehalennia Middelburg CVI conferentie Domburg 2011
2
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Ontwikkeling beroepsonderwijs Beroepsonderwijs 1.0 Beroepsonderwijs 2.0 Beroepsonderwijs 3.0 CVI conferentie Domburg 2011
3
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Meester – gezel (BO 1.0) Leren op de werkplek Leren van een vakman Leren in een kleine gemeenschap CVI conferentie Domburg 2011
4
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Schools leren (BO 2.0) Leren geïsoleerd van de werkplek Onderwijsorganisatie een dominante rolrol CVI conferentie Domburg 2011
5
Leren in een netwerk (BO 3.0)
VAKMAN-schap is MEESTER-schap Leren in een netwerk (BO 3.0) Externe oriëntatie Leren in een netwerk De organisatie wordt diffuus Co-creatie en co-makership CVI conferentie Domburg 2011
6
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Motivatie VIM Nieuw onderwijs vraagt om docententeams met meer innovatievermogen kennis van leermodellen onderlinge samenwerking in ketens delen van kennis klantgerichte instelling. CVI conferentie Domburg 2011
7
ViM en het primair proces
VAKMAN-schap is MEESTER-schap ViM en het primair proces Man/vrouw voor de klas bepaalt 85% kwaliteit (Marzano) CVI conferentie Domburg 2011
8
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
ViM voor professionele ontwikkeling CVI conferentie Domburg 2011
9
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Het project ViM Iedere 3 weken 4 uur met elkaar en bedrijven en instellingen werken aan je professionalisering Kost (bijna) niets Investeren in zowel vakmanschap als meesterschap Ramen en deuren open, iedereen kijkt en helpt mee Leren als integraal onderdeel van werken CVI conferentie Domburg 2011
10
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
ViM als broedplaats CVI conferentie Domburg 2011
11
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Het project ViM Meer dan 90 docenten deden mee In totaal meer dan 400 beroepsexperts van 275 verschillende bedrijven geweest Co-creatie van onze opleidingen Beroepsonderwijs als gemeenschappelijk belang en activiteit CVI conferentie Domburg 2011
12
ViM en reproduceerbaarheid
VAKMAN-schap is MEESTER-schap ViM en reproduceerbaarheid Opzet ViM is zo te transformeren naar iedere school voor beroepsonderwijs waar dan ook in Nederland Wij zijn verrast door betrokkenheid: veel mensen blijken meer dan gemiddeld geïnteresseerd te zijn in onderwijs Er is een wederzijds belang! CVI conferentie Domburg 2011
13
ViM: Winnaar Nationale Innovatie Prijs 2010 !
14
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Vervolg: SLiM 3.0 VOC: Verbindende Onderwijs Community Groep bedrijven die zich ontfermen over opleiding/team Langdurige relatie en grotere mate van betrokkenheid CVI conferentie Domburg 2011
15
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Vervolg: SLiM 3.0 Vim Slim 3.0 Gericht op persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers Gericht op Co creatie binnen en buiten teams Gericht op vakmanschap en meesterschap Gericht op innovatie en co-makership Gericht op een “traditionele” curriculum opbouw Gericht op een 3.0 curriculum opbouw Gericht op een “ traditionele “ organisatie Gericht op een hybride organisatie CVI conferentie Domburg 2011
16
Theoretisch kader SLIM
Het ontwikkelen van en systematische samenwerkingsmethodiek (co creatie) tussen onderwijs en bedrijfsleven met een duurzaam karakter Op zoek naar innovatieve oplossingen Ontwikkeling van medewerkers Ontwikkelen van teams Het verkleinen van de discrepantie tussen aanbod van beroepsonderwijs en specifieke actuele vraag vanuit het bedrijfsleven. Een VOC is een groep mensen die een gezamenlijk belang of passie deelt en die door het vrij uitwisselen van kennis, inzichten en ervaringen samen leert en innoveert. State of the art curriculum Theoretisch kader SLIM
17
Dank voor uw belangstelling!
VAKMAN-schap is MEESTER-schap Dank voor uw belangstelling! CVI conferentie Domburg 2011
18
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Leereffect van school en leraar (Bij modale leerling, percentielscore 50, scores tussen ) School & leraar: Percentielscore na 2 jaar: Gemiddelde school & gemiddelde leraar 50 Zwakke school & zwakke leraar 3 Sterke school & zwakke leraar Zwakke school & sterke leraar Sterke school & gemiddelde leraar 78 Sterke school & sterke leraar 96 Retour CVI conferentie Domburg 2011
19
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Vraag 3 Hoeveel geld heeft het ROC betaald voor uw professionalisering het afgelopen jaar? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011
20
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Vraag 4 Waarom kan dit bij jullie team (niet)? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011
21
VAKMAN-schap is MEESTER-schap
Vraag 5 Wat ga je morgen doen? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.