Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania Jonker Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com
2
Commerciele economie/ marketing
college 26 april 2002 Introductie voor I&M
3
Even kennismaken Docent Commerciële Economie: Peter van der Meer
4
Wat is marketing? Afkomstig van ‘to market’ = naar de markt brengen
definitie: marketing omvat alle activiteiten om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.
5
Marketing binnen organisaties
Product- en productiegeoriënteerd Verkoopgeoriënteerd Marketinggeoriënteerd
6
Marketingmanagementproces
Vijf stappen stap 1: positie- en competentieanalyse stap 2: SWOT-analyse stap 3: strategisch marketingplan stap 4: uitvoering stap 5: controle en bijsturing
7
De positie- en competentieanalyse
Gewenste situatie resultaat gap Toekomstige situatie Toekomstige situatie Huidige situatie tijd
8
De positie- en competentieanalyse
Macro omgeving Interne omgeving Concurrentie omgeving
9
De positie- en competentieanalyse
Interne omgeving zoeken naar de competenties samenstel van kennis, kundigheden en technologieën, geworteld in de organisatie.
10
De positie- en competentieanalyse
Er worden een drietal kritische competenties onderscheiden: 1. markt-gerelateerde competenties; 2. integriteit-gerelateerde competenties; 3. functionaliteit-gerelateerde competenties; competenties die toegang tot markten verschaffen of verbeteren. competenties die de integriteit van de organisatie vestigen en bevestigen.
11
De positie- en competentieanalyse
macro-omgeving technologische demografische economische politieke maatschappelijke milieu concurrentie omgeving generieke concurrentiestrategieën concurrentievormen concurrentiestructuur concurrentiegedrag
12
Concurrentie-analyse
Generieke concurrentiestrategieën : a. concurreren op laagste kosten b. concurreren op gedifferentieerd product costleadership product differentiation focus
13
Concurrentie-analyse
Concurrentievormen: Behoefteconcurrentie Generieke concurrentie Productconcurrentie Merkconcurrentie
14
Concurrentie-analyse
Concurrentiestructuur toetreders interne bedrijfs-tak afnemers leveranciers substituten
15
Concurrentie-analyse
Concurrentiegedrag en -strategie: klein segm. Concurrent hoofdsegment klein segm.
16
Concurrentie-analyse
Concurrentiegedrag en -strategie: Frontale aanval Guerrilla aanval Flankaanval Passeeraanval
17
SWOT-i matrix SWOT-i matrix: kans bedreiging Uitbuiten, groei
Verdedigen sterkte Verbeteren, ombuigen Vermijden, terugtrekken, samenwerken zwakte
18
Commerciele economie/ marketing
De onderneming als drager van een verhaal
19
Waar wordt straks verdiend?
De geschiedenis in een notendop: de tijdperk van de jager/ verzamelaar de landbouwtijdperk de industriële tijdperk de informatie tijdperk ….
20
De verhalen Hier was eerst een foto van nokia
21
De verhalen Hier was eerst een foto van nokia
22
De verhalen Hier was eerst een foto van pink roccade
23
Waar wordt straks verdiend?
“We hebben behoefte aan een goed verhaal en we willen ervoor betalen” Rolf Jensen Mobiele telefonie/ alleen functionaliteiten Mobiele telefonie/ lifestyle De koeien van pink roccade
24
foto van MontBlanc horloges
De verhalen Hier was eerst een foto van MontBlanc horloges
25
De verhalen Hier was eerst een video van dommelsch
26
De verhalen Hier was eerst een foto van michellin
27
De verhalen Hier was eerst een video van amstel bier
28
De verhalen samengevat:
Avonturen te koop Saamhorigheid, vriendschap en liefde Zorg (geven en ontvangen) Wie-ben-ik? Gemoedsrust Overtuigingen
29
Citaat: “Marketing is wetenschap en marketeers moeten afgerekend worden op een ding: het resultaat in termen van verkoop. En niks anders.” Sergio Zyman voormalig Chief Marketing Officer Coca-Cola, in Tijdschrift voor Marketing (december 2000)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.