Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDavid Michiels Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Professional Development Schools - Rijnmond
Opleiden vanuit de kracht van de school 2006/2009
2
De docent als onderzoeker
Professional growth involves teachers’ investigations of their practice and construction of their own theories of teaching (Bell & Gilbert, 1994) Collaborative research increases teachers’ professionalism and as such contributes to the quality of education within the school (Cochran-Smith & Lytle, 1999) Teachers as agents of their own learning (Jurasaite-Harbison & Rex, 2005)
3
Academische scholen: Het idee
School Universiteit/ HBO Partners Onderzoek en innovatie in de praktijk
4
‘Scholen zijn ingericht op het leren van leerlingen en niet per se op het leren van docenten’
5
Mogelijke dilemma’s Inhoud: docentconcerns - schoolconcerns
Zeggenschap: top-down, individueel, gemeenschappelijk Focus: kennistekort - aanscherping bestaande kennis Expertise: intern - extern Facilitering: tijd, ruimte, middelen Doel: individuele - collectieve professionele ontwikkeling
6
Begeleiden van onderzoek
Samenwerking tussen docenten en scholen Maatwerk of workshops Begeleiden op inhoud of proces Praktijkonderzoek of wetenschappelijk onderzoek Spanning tussen resultaten onderzoek en schoolbeleid
7
Ervaringen en opbrengsten
Maaike Govers (Wolfert van Borselen Scholengroep) Elke les een taalles? Hanna van Erpecum & Jan de Schipper (Comenius College) Pilot leerarrangementen en implementatie in de school
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.