Download de presentatie
GepubliceerdTania van Wijk Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Kisp volwassenenonderwijs Cvo De Vlaamse Ardennen Cvo Panta Rhei Cvo IVO Brugge PCVO Het Perspectief
2
Achtergrond project Doelstellingen project Fasering project
3
Achtergrond project Project vanuit expertisenetwerk AUGent
Penvoerende instelling: volwassenonderwijs Kisp Partnerinstellingen: cvo De Vlaamse Ardennen Cvo Panta Rhei Cvo IVO Brugge PCVO Het Perspectief Projectteam: onderwijspedagoog + leerkracht/vakdidacticus
4
Achtergrond project Waarom dit project en vakgebied?
Weinig vakdidactisch materiaal voor praktijkvakken beschikbaar Versterking van het pedagogisch en didactisch handelen van de lerarenopleiders + vakleerkrachten Looptijd? 1 jaar
5
Doelstellingen van het project
Het opstellen van een didactisch raamwerk: Handvatten voor de didactische aanpak van projectmatig werken Didactische instructiefiches voor (praktijkgerichte) werkvormen Kijkwijzers voor evaluatie-instrumenten Didactische handleiding(en) voor het ontwikkelen van leerlijnen Good practices Bijzondere aandacht voor rol ICT Databank met ontwikkelde vakspecifieke materialen en ervaringen
6
Fasering van het project
WP 4: implementatie platform WP 3: didactisch raamwerk aftoetsen met praktijk WP 2: opstellen didactisch raamwerk WP 1: verkenning en analyse van het werkveld
7
Fasering van het project
WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Bekijken leerplannen + doorlichtingsverslagen Kwalitatieve bevraging van aantal actoren (vakleerkrachten, pedagogisch begeleiders, inspecteurs)vanuit de verschillende onderwijsnetten Focus bevraging: Zicht krijgen op manier van werken: evalueren, methodieken, gebruik bronnenmateriaal, …. Noden/uitdagingen werkveld
8
Fasering van het project
WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Aantal resultaten bevraging: Integratie TV/PV? Nut is duidelijk MAAR praktisch soms moeilijk haalbaar aparte leerkrachten TV/PV Onderscheid op rapport Werkvormen/methodieken? Blijft vrij traditioneel, weinig evoluties doorheen de jaren Onderwijsgesprek, doceren, demonstreren Media/bronnenmateriaal? Vooral eigen cursussen (projectmatig werken) Kwaliteit sterk afhankelijk van leerkracht/school materiaal sectorfonds kwaliteitsvol
9
Fasering van het project
WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Aantal resultaten bevraging: Evalueren? Permanent, proces, product, zelfevaluatie Moeilijkheden: Begripsverwarring Verhouding proces/product Formuleren criteria in functie van doelstellingen (en evaluatie) Professionalisering? Ja, afhankelijk van de school, maar vooral vakinhoudelijk (niet didactisch – pedagogisch)
10
Fasering van het project
WP 2: opstellen didactisch raamwerk Gerrit Rietveld - rood – blauwe stoel -2de graad – hout (BSO) Waarom dit project? Leerlingen laten kennismaken met design/hedendaagse ontwerpen Motivatie Haalbaarheid in functie van randvoorwaarden Gebruik van zowel plaatmateriaal als vol hout Gebruik van verschillende technieken + machines
11
Fasering van het project
WP 2: opstellen didactisch raamwerk Zal bevatten: 2 mogelijke lesaanpakken met aandacht voor lesstart (introductie projectdossier), differentiatie, variatie in werkvormen, ICT, … Projectdossier met doelstellingen (leerplan), criteria, werktekeningen, oefeningen voor de leerlingen, … Evaluatie-instrumenten Filmmateriaal en fotomateriaal …. Uitwerken generieke documenten die meteen in de praktijk kunnen gebruikt worden
12
Fasering van het project
WP 2: opstellen didactisch raamwerk Maar ook afstemming concept platform (WP 4) Initieel website, maar in functie van uitdoofscenario ENW’s geopteerd voor een publicatie (+ cd-rom)
13
Fasering van het project
WP 3: didactisch raamwerk aftoetsen praktijk Toepassen Raamwerk verfijnen en aanpassen op basis van onderzoeksresultaten Resultaten finaliseren ifv WP 4 WP 4: implementatie platform
14
Fasering van het project
WP 4: implementatie platform + disseminatie publicatie (met CD-rom) ipv website ifv continuïteit materiaal wel ter beschikking via website ENW AUGent + Novelle Organiseren van een workshop en/of studiedag Bekendmaken van de projectresultaten op nationale en internationale fora
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.