Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrancisca Vos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
A.D.H.D. Attention Deficit Hyperactivity Disorder Aandachtstekort-Stoornis met Hyperactiviteit.
2
Ik had / heb ADHD Albert Einstein Jim Carry Bill Clinton Napoleon Bonaparte Salvadot Dali Walt Disney Henri Ford Paul de Leeuw Pablo Picasso
3
ADHD: Wat? Neuro- biologische aandoening Probleem met het verwerken van informatie in de hersenen. Geen probleem van slechte opvoeding.
4
ADHD: Wat? Filmpje draadstaal –Snackbar ADHD
5
ADHD: kenmerken? Moeilijk stilzitten Snel afgeleid Veel praten/luidruchtig Moeilijk op beurt kunnen wachten Niet luisteren naar anderen Niet rustig kunnen spelen spullen kwijtraken Moeite met tijdsbeleving Moeite met veranderingen
6
ADHD: 3 typen Type 1: Alleen aandachtsprobleem ( zonder hyperactiviteit)= ADD Type 2: Alleen hyperactiviteit en impulsiviteit Type 3: Beide
7
ADHD: Probleemgebieden?
*Aandachtsproblemen of concentratieproblemen *Impulsiviteit *Hyperactiviteit Bijkomend: Stemmingswisselingen Woedebuien Aandachtsproblemen
9
ADHD: Disfunctioneren
Leerproblemen Onderpresteren Op sociaal gebied In relaties Op financieel gebied Alcohol- en drugsgebruik (verslaving)
10
ADHD 8% van kinderen 5x zo vaak bij jongens dan meisjes
ADHD verdwijnt nooit maar wordt vaak ADD MEDICATIE: Ritalin Concerta
11
ADHD: Omgang? Voldoende prikkelen Taken in overzichtelijke stukjes
Consequenties van gedrag duidelijk Regelmaat en structuur Afspraken consequent nakomen Duidelijke instructies
12
ADHD Maar, we moeten ook kijken naar de krachten van een kind met kenmerken of een diagnose AD(H)D open en spontaan creatief met vele originele ideeën ontzettend groot doorzettingsvermogen recht door zee willen onrecht het liefst uit de wereld verhelpen bovengemiddeld empatisch groot gevoel voor humor kunnen snel schijnheilige mensen doorzien en proberen hen het liefst dan ook te mijden.
13
ADHD Mensen met ADHD hebben vaak volgende kwaliteiten…
Snel denkende geest Alertheid Gedrevenheid en enthousiasme Spontaneïteit en openhartigheid Zich “volledig op iets storten” dankzij hyperfocus Durf Resultaatgerichtheid “Er echt voor gaan” Overtuigingskracht en enthousiasme Daadkracht Crisismanagment Entertainer kwaliteiten Humoristisch - relativerend Creatief Gevoelsmens Vlot praten Vernieuwend Spreken met hun hele lichaam Initiatiefrijk Vlotte manier van contact maken De boel op gang trekken Niet verlegen Ambiance maken Durven in een nieuwe situatie anderen aan te spreken Enz…. Veel energie en uithoudingsvermogen Het inzetten van deze kwaliteiten kan helpen om ADHD de baas te blijven Veel fysieke kracht Niet snel moe bij sport en spel Hoog tempo Snel werktempo
14
ADHD
15
ADHD: Praktische aanpak
Zorg voor duidelijke structuur, zoals een duidelijk dagindeling en duidelijke regels. Een kind met ADHD heeft deze structuur van buitenaf nodig. Geef u kind duidelijke en haalbare opdrachten, waarbij u rekening houdt met de beperkingen. Zorg er voor dat u altijd maar één opdracht tegelijk geeft. Wees alert op goed gedrag en beloon dit door het geven van complimenten en aandacht. Geef het kind interessante en prikkelende taken, anders dwaalt de aandacht van het kind te snel af.
16
ADHD: Praktische aanpak
Zorg er voor dat er ook ruimte is voor het kind om zijn energie kwijt te kunnen en zich lekker uit te leven. Geef duidelijk aan wanneer dit wel kan en wanneer niet. Zorg er voor dat het kind niet te veel bepaald wat er gebeurt, houd zelf de touwtjes in handen. De andere kinderen hebben ook aandacht nodig. Zorg altijd voor een snelle reactie op zowel ongewenst gedrag als gewenst gedrag. Let bij medicijn gebruik goed op of uw kind op de juiste manier zijn medicijnen gebruikt.
17
ADHD: Praktische aanpak
Laat je niet tot een discussie verleiden. Stel vriendelijk en kort vast wat een kind moet doen. Laat het kind met ADHD naast een rustig kind lopen die het gedrag van het kind met ADHD goed kan verdragen. Voordat het spel begint moet alles al klaar zijn en staan. Geef het kind bij groepsuitleg een vaste plek naast twee rustige kinderen en tegenover jou zodat u het kind goed in de gaten kunt houden.
18
ADHD: Praktische aanpak
Zet het kind altijd bij u in de buurt zodat u hem/haar in de gaten kunt houden bij het geven van instructies/uitleg tussen de activiteiten door. Maak eenvoudige, duidelijke regels vanuit een positieve benadering. Vermijd zoveel mogelijk het woord ‘niet’. Voorbeeld: ‘Ik wil dat je van de materialen afblijft’ in plaats van ‘je mag niet aan de materialen komen’. Een ADHD kind zal namelijk het laatste onthouden en juist aan de materialen komen. Geef duidelijke, concrete en korte instructies.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.