Download de presentatie
GepubliceerdAnja Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
Een analyse van de werking van onderwijsstandaarden Carlijne Ceulemans – VELOV congres – 26 februari 2015
3
Twee onderzoeksvragen
Hoe werkt het beroepsprofiel? d.w.z. wat doen zulke lijsten en op welke manier(en) zetten ze ons aan het werk? Hoe krijgt het autoriteit? d.w.z. hoe worden ze tot vanzelfsprekende ‘feitelijke’ dingen die ons handelen kunnen (bij)sturen?
4
In het spoor van de lijst
Veldwerk in 3 settings: die van de totstandkoming van het beroepsprofiel van de leraar (1993-heden) die van het opstellen van een zelfevaluatierapport binnen een specifieke lerarenopleiding ( ) die van de onderwijsvisitatie van de specifieke lerarenopleidingen (2012)
5
De (net)werking in kaart
6
De mechanismen van circulering en objectivering
7
Tot slot: de vraag naar de goede leraar
Het BP als een zelfwerkzaam apparaat: werken met de lijsten wordt een automatisme ‘goed’ onderwijs en de ‘goede’ leerkracht als zaken die voor velen van belang zijn en waarover dissensus bestaat belang van publieke discussie: d.w.z. niet alleen tussen overheid en experten, maar ook met/tussen lerarenopleiders, studenten, leraren, ouders, leerlingen, journalisten, …
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.