Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdWouter Brander Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Bruggen tussen onderwijs en archief Wat is er mogelijk in de geschiedenisklas? Wat verwachten leerkrachten geschiedenis? Steven Debaere
2
Focus op secundair onderwijs - geschiedenis (1 e en 2 e graad) Focus op lerarenopleiding (bachelor secundair onderwijs - geschiedenis) Opmerking vooraf
3
Belang van historische bronnen in leerplannen: -stapsgewijs opbouwen -historisch onderzoek in de klas (vooral in 2 e en 3 e graad) -regionale dimensie? Onderwijsvisie van VIVES: -de student als ‘cultuurparticipant’ -de student als ‘onderzoeker’ 1. Belang van historische vaardigheden
4
Een blik op een ‘standaardles’ geschiedenis 3 ASO 2. Bronnen in de geschiedenisklas Historia 3
5
Gevallenstudies Een beeld van het dagelijkse leven ca. 1415 (P. Van Damme) Welke informatie? Hoe werkelijkheidsgetrouw? Antwoordenfiche per maand
6
contrareformatie in West-Vlaanderen een voorbeeld van plaatselijke geschiedenis (B. Vandenbussche) http://users.telenet.be/frankie.schram/plaatselijk10009.htm Unieke bronnen met vragen Historische duiding Algemeen Nederlands
7
3. Archief en onze lerarenopleiding Bachelorproeven Bezoeken aan Stadsarchief Onderzoek poortersboeken Onderzoek oorlogsaffiches
8
Welk didactisch materiaal gebruikt u nog: videomateriaal: 93 % transparanten: 87 % wandkaarten: 75 % geschiedenisboeken: 67 % computer met beamer: 41 % 4. Een bevraging tien jaar geleden… Stubbe, J. (2004), Geschiedenis beleven, p. 5.
9
1.Meer beeldmateriaal -afbeeldingen gemakkelijker kopiëren? -vertalingen in Algemeen Nederlands? 5. Plannen of dromen
10
1. Meer beeldmateriaal 5. Plannen of dromen Full access!
11
2. Meer koffers met bronnen naar de klas
12
3. Meer experten in de klas 4. Meer wetenschappelijk onderzoek (enquêtes) 5. Een oplossing voor schoolarchieven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.