Download de presentatie
1
Historische bronnen in de les
Kinderen leren werken met bronnen Historische bronnen in de les
2
Beelden Geschiedenis: beeld van wat er gebeurd is in het verleden.
Beeld is meestal opgesteld (ver) na de gebeurtenis zelf Tijd- en plaatsgebonden: -Specifieke subcultuur (bijv. Europa) -Eigen normen en waarden -Visie op verleden
3
Beelden over het verleden
Hoe komen beelden over het verleden tot stand? werk van de historicus of: de leerling als historicus Interpreteren van bronnen
4
Primaire en secundaire bronnen
Primaire bronnen: -Bodemvondsten -Gebruiksvoorwerpen -Verkleuringen van grondlagen -Afbeeldingen op grotwanden -Trouw-, doop- en begraafakten -Notariële archieven -Ooggetuigenverslagen
5
Secundaire bronnen -Literatuur over primaire bronnen of over andere literatuur -Foto’s -Films -Geluidsopnames
6
Zelf beoordelen van secundaire bronnen(als student)
-Bestudeer de volgende secundaire bronnen uit het Nationaal Archief Groep 1: Unie van Utrecht (1579) Groep 2: Plakkaat van Verlatinge (1581) Groep 3: Vrede van Munster (1648) Groep 4: Staatsregeling van het Bataafse Volk (1798) Groep 5: Algemene Grondwetsherziening (1983)
7
Werkwijze Werk in tweetallen Bestudeer de bron
Pas bronnenkritiek toe door middel van de 6 vragen voor bronnenkritiek Begin met het eigenlijke onderzoek: Construeer een beeld van het verleden n.a.v. wat je onderzocht hebt. Waar gaat dit document over? Schrijf het verhaal over het beeld dat je geconstrueerd hebt en presenteer dit (5 min) Vergelijk jullie interpretatie met die van het andere tweetal uit je groepje. Wat valt op?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.