Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHenriette Boender Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
2
Action Learning (1) Kennis opdoen is onvoldoende (L = P + Q + I + R) Al doende leert men (individu én organisatie) Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset
3
Action Learning (2) Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie voor leermogelijkheden Verantwoordelijkheid eigen en gezamenlijke leerproces Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action
4
Leerstadia
5
Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces /EML Wat wil je leren, doelstellingen Wat heb je geleerd Heb je geleerd wat je wilde leren Hoe was dat proces ( hobbels ) Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen Vorm staat vrij Studiebegeleider kan ernaar vragen
6
Studiebegeleiding Decaan Studiebegeleider(s)
7
Rol van de decaan fblum@bsn.eu Regels, procedures en opleidingsbeleid > informatie: opleidingsgids en studentensite > vragen en problemen rond je studieplanning (bijeenkomsten, opdrachten) > klachten VAL/VLC moderator Docentencorps > evaluaties zijn belangrijke informatiebron
8
Rol van de studiebegeleider hbakker@bsn.eu Begeleiding leerproces individu en studiegroep intervisie 2 e en 3 e Fase Adviseur proposal Dissertation en EML Beoordelaar Evaluatie Management Leerervaringen (EML) Adviseur / coördinator internal en external examiner Voorzitter Viva Voce (mondeling afstudeerexamen) Primaire studieverantwoordelijkheid ligt bij student!
9
Opbouw studiemateriaal VisieHet bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp InstrumentenBepaalde methoden, instrumenten of werkwijzenaanreiken. IntegratieOnderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen
10
Action Learning Projecten / Leerarrangementen OM:(concept Alp + definitief Alp) MM:ALP HRM:Leerarrangement ( VAL/VLC ) IM:ALP FM:Leerarrangement ( VAL/VLC ) SM:Groepsopdracht in subsets Int. Management: Groepsopdracht tijdens studiereis Tsjechië Major (optioneel): afsluiten met Leerarrangement
11
ALP-voorstel (aandachtspunten) op 5 juli meer Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! ) Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen/ buiten eigen gezichtsveld ) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden voorstel wordt wel / niet goedgekeurd door docent en is bijlage in de ALP. voorstel is huiswerk 3e CC Definitief plan van aanpak wordt een hoofdstuk in een ALP
12
ALP aan-/inleveren en beoordeling Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen van docent ALP (concept en definitief ) Beoordeling door RFC
13
Subsets Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed……… Groepjes van 4, 5, of 6 personen, criteria branche, profit / nonprofit, functie, geografie. Bedoeling: hechte studie-eenheid in voorbereiding op studiedagen en op te leveren werkstukken, uitwisseling kennis en vaardigheden, ondersteuning, plezier én lol.
14
Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig ) Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken Vertaalslag eigen organisaties maken Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden, studiebegeleider, decaan Zelf plannen op de eerste na ( minimaal 9x )!
15
Verdieping Master Class volgen met paper: Major Opdracht schrijven Major en Dissertation in relatie: aantekening op Bul MVO Leiderschap Veranderkunde Financiële Dienstverlening Efficiency in de Zorg Sales en Accountmanagement Majors - Masterclass (zie ook BSN site)
16
Studiedag Fase 3 Na 4 opdrachten en de studiereis: uitnodiging voor deze dag Intervisiegroepjes
17
Leerproducties/oprachten Fase 3 Organisatieanalyse Foto van de Structuur, Cultuur, HRM gerelateerd aan de strategie Dissertation bestaat uit: Literatuuronderzoek en Master’s project Evaluatie Management Leerervaringen ( EML ): Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA- tijd ( logboek bijhouden )
18
Virtual Action Learning (VAL) Variatie in de opdrachtstructuur (HRM en Financieel Management) Toegevoegde waarde van leren via een Virtual Learning Community (VLC): > versterkt het leren van en met elkaar > vergroot planningsvaardigheden en bevordert studietempo > verbetert doelgerichte communicatie onderling (ook met BSN) > verzamelplek voor informatie VAL kent een variatie in leerproducties/breed kennis opdoen Leerdoelen formuleren, 3 (beperkte) opdrachten én een afsluitende opdracht op 5 juli instructie VLC/VAL
19
Diversen MWM2 Onderzoeksbureau. Doet online onderzoek en verwerking is prima Opgeven via Business School Misschien iets voor dissertation Management Updates (zie BSN-site) De Vraagbaak Aanmelding doorBSN Vraagbaak schrijft student aan, verstrekt login Artikelen zijn niet gratis Snellezen aanmelding via BSN
20
Leerstijlen ActivistOpdoen van nieuwe ervaringen ObservatorNader beschouwen van die ervaringen TheoreticusOnderzoek en conclusies PragmatistGeleerde in de praktijk brengen De 4 leerstijlen vormen samen de leercyclus van Kolb: Ervaren, evalueren, concluderen, plannen Voor begrip van jezelf en van anderen.
21
Huiswerk overzicht Opleidingsgids doornemen Artikelen over Action Learning lezen: – What is IMC’s philosophy: zie BSN (studenten)site – AL, een moderne visie op Management Development: zie (studenten)site Huisactiviteiten OM Visie Subsetbijeenkomst 27 april (zie subsetactiviteiten) Subsetverslag mailen naar docent, studiebegeleider, set én decaan
22
Evaluatie Core Courses Elke plenaire bijeenkomst wordt (verplicht) elektronisch geëvalueerd
23
Een inspirerende studie gewenst!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.