De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid."— Transcript van de presentatie:

1 « Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid

2 Doelstellingen van de werkgroep  1° Uitwisseling van ideeën: Hoe de ongevallen van het weekend verminderen?  2° Opstelling van een actieplan ter attentie van de politiediensten

3 Discussie punten  Cijfers van de weekend ongevallen : Gegevens INS  Factoren van de weekend ongevallen  Initiatieven om het aantal weekend ongevallen te verminderen

4 I. De cijfers van de weekend ongevallen  Verdeling van het aantal ongevallen, slachtoffers, dag-nacht, voor iedere dag van de week. Alle gebruikers - 2002 Dag = van 06.00 u tot 21.59 u Nacht = van 22.00 u tot 05.59 u Gegevens INS

5  Verdeling van het aantal doden 30 dagen, dag-nacht, voor iedere dag van de week. Alle gebruikers - 2002 127 130 111 137 138 143 187 29 31 34 99 102 49 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag Dag : 06.00 u - 21.59 u.nacht : 22.00 u. - 05.59 u. Gegevens INS

6  Verdeling van het aantal ongevallen, slachtoffers, dag-nacht, voor iedere dag van de week. Alle gebruikers - 2001 Dag = van 06.00 u tot 21.59 u Nacht = van 22.00 u tot 05.59 u Gegevens INS

7  Bestuurders personeauto’s betrokken in een ongeval met minstens een dode of ernstig gewonde weggebruiker volgens leeftijd, geslacht en tijdstip - 2002 Gegevens INS

8  Bestuurders personeauto’s betrokken in een ongeval met minstens een dode of ernstig gewonde weggebruiker, volgens leeftijd en tijdstip. Evolutie 1991-2002 3 weekendnachtenTotaal (3 x 8u. = 24 u.) (7 x 24u. = 168 u.) 199119992000200120022002/20012002/1991199119992000200120022002/20012002/1991 18-241,040493464439379-14%-64%4,3712,3252,2692,0311,837-10%-58% 25-34832474499392371-5%-55%4,6622,8332,7302,4142,082-14%-55% 35-64622414435436388-11%-38%5,9734,1804,0863,8073,583-6%-40% Totaal2,6711,4721,4841,3551,209-11%-55%16,75410,64310,2049,3918,416-10%-50% Gegevens INS

9 De weekend ongevallen. Een Europese problematiek...  De Europese Unie: Aantal personen van 18 tot 25 jaar gedood in de verkeersongevallen, per uur en per dag - december 2002- jaarlijks gemiddelde van de vijf laatste beschikbare jaren.

10 II. De factoren van de weekend ongevallen  leeftijdsgebonden factoren : drang naar risico’s, gevoel van onoverwinnelijkheid,  Gebrek aan ervaring  Rijden onder invloed  alcohol  illegale drugs  Andere factoren: vermoeidheid, meteorologische voorwaarden,snelheid,…

11 Rijden onder invloed van alcohol  Aantal ongevallen met alcoholgebruik- 2002 Alle ongevallen % Ongevallen met doden of ernstig gewonden % Zonder alcoholgebruik 43225 90,87214 89,1 Met alcoholgebruik 4394 9,2 883 10,9 Totaal aantal ongevallen 47619100%8097100% Gegevens INS

12  Percentage ongevallen (doden of ernstig gewonden) volgens de periode van de week - 2002

13  Bestuurders personeauto's, betrokken in een ongeval met minstens een dode of ernstig gewonde wegegebruiker, onder invloed van alcoholgebruik, volgens leeftijd - 2002 Leeftijd Aantal betrokken bestuurders Aantal betrokken bestuurders onder invloed van alcoholgebruik % 18-241839156 8,5 25-291098112 10,2 30-391863176 9,4 40-491484163 11,0 50-5992571 7,7 60-6949519 3,8 70 +4928 1,6 Totaal8417714 8,5 gegevens INS

14  Belgian Toxicology and Trauma Study, 1995-1996  28% van de bestuurders = onder invloed van alcohol  50% = onder invloed van alcohol tijdens de weekendnachten  Resultaten van de gedragsmeting van het BIVV, 2003  12891 gecontroleerde bestuurders tussen oktober en november 2003 → mannen tussen 40 en 54 jaar → alcoholgehalte van meer dan 0.35 mg/l (0.8‰) → weekendnachten

15 Rijden onder invloed van drugs/alcohol  SWOV studie, Nederland  drugs = 25X meer kans om gewond te worden bij een ongeval  drugs + alcohol = 35X meer kans  Studie « Drugs en dodelijke verkeersongevallen», Frankrijk  drugs (cannabis) + alcohol= verhoging van het risico om verantwoordelijk te zijn voor een dodelijk verkeersongeval  Belgian Toxicology and Trauma Study, 1995-1996  10% van de bestuurders = onder invloed van illegale drugs

16 III. Initiatieven  A) OPLEIDING  Beperkingen (rijden tijdens de nacht, weekends,…) tijdens de periode van de leervergunning in België  Voorlopig rijbewijs voor beginnende bestuurders = beperkingen gekoppeld aan de geldigheid van het rijbewijs in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk,… 1.Verlaging van het alcoholgehalte: 0.2‰ vb.: Duitsland en Nederland vanaf 1 januari 2006 vb. Oostenrijk ↓ 17% zware ongevallen 2.Beperking van het aantal passagiers 3.Verbod om te rijden tijdens de nacht of weekendnachten 4.Evaluatie van de geschiktheid om te rijden en sensibilisatiecursus na het begaan van een overtreding (vb.:Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer in Nederland) 5.Repressiever optreden van de gerechtelijke of administratieve overheden (vb.: rijbewijs met punten in Frankrijk, Duitsland) bij overtredingen vb. Duitsland: ↓ 5% zware ongevallen

17  B) SENSIBILISATIE  Positief effect van de sensibilisatiecampagnes Vb.: Bob campagne 2004-2005: 153651 controles→ 6457 positief = 4.2% Bob campagnes 2003-2004: 88987 controles→ 4839 positief = 5.4%  traffic informers vb: Nederland  Brede sensibilisatie: familie, schoolgemeenschappen, horeca sector, verzekeringssector (vb.: AXA)

18  C) REPRESSIE  Actoren in de handhaving  Politie - Controles VOOR : ↑ objectieve pakkans cfr ETSC: minimum = 1 bestuurder op 10 / jaar Bob campagne 2004-2005: 153651 alcohol controles Bob campagne 2003-2004: 88987 ↑ subjectieve pakkans Gedragsmeting BIVV 2003: ALCOHOL -2.5% van de bevraagde personen: de pakkans is zeer hoog -76% : werd nooit gecontroleerd! DRUGS -70.5% van de bevraagde personen: de pakkans is zeer gering -2%: werd gecontroleerd! -- Community policing

19  Justitie Parket Politierechtbank  Efficiëntie van de straf: → snel → zeker → aangepast Vb.: - ontzeggen van het recht tot sturen tijdens de weekends of feestdagen - cursus driver improvement  +/- 1300 personen elk jaar waarvan bijna 50%= jonger dan 25 jaar  Positief effect: - 7% minder recidive - « Zelfverantwoordelijheid » na de cursus

20 IV. Discussie Hoe het aantal weekendongevallen doen afnemen door preventieve en repressieve acties?  REPRESSIE Controles De subjectieve en objectieve pakkans doen toenemen  Alcoholtest en drugtest voor de jongeren tijdens het weekend, zelf als de alcoholtest positief is?  Samenwerking tussen de zones om meer effectieven te kunnen inzetten?  Andere controles: snelheid, gordel,…?  PREVENTIE  Community policing: sensibilisatie discotheken?  Ongevallencijfers van het vorige weekend communiceren?  Campagnes van het BIVV, CD-Rom,… ANDERE SUGGESTIES…


Download ppt "« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid."

Verwante presentaties


Ads door Google