Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoanna Goossens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Coöperatief leren in multiculturele groepen
CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen
2
WAT IS CLIM?
3
Wat? CLIM= Afhankelijkheid heterogene groepen
wisselende status deelname aan interactie betekenisvol leren
4
HOE TE WERK?
5
Hoe? Hoe? Themaboekjes Inleidende les 5 rotatielessen syntheseles
6
Materiaal Bronnenkaarten met informatieve info
Activiteitenkaart (A= verkennend, B= verdiepende opdracht) Antwoordkaart Themaboekjes CLIM-wijzer voor leerkracht = handleiding
7
ROL VAN DE LEERKRACHT?
8
Leerkracht = Mediator observeren en gerichte feedback geven
open vragen
9
THEORETISCHE ACHTERGROND
10
Theorie CLIM: 1995 Steunpunt Intercultureel Onderwijs, Ugent
Oorsprong: ‘Complex Instruction’, Cohen en Lotan Belang van heterogene groepen Medeleerlingen hun kennis en vaardigheden als bron gebruiken Rol leerkracht: leerlingen activeren zodat iedereen bijdraagt aan de groepsinteractie Meervoudige intelligenties waarderen (Gardner)
11
OPDRACHT
12
Opdracht CLIM adhv CLIM! Samenwerken: 1 aspect van CLIM/groep
Samenvatting Kort op wordpress Rol in groep Normaal: bron, organisator, materiaalmeester, planner, bemiddelaar, verslaggever Hier: organisator, planner, bemiddelaar,verslaggever Normaal elke sessie andere rol en rol aansluiten op persoonlijkheid gaat niet in deze groep/situatie
13
Opdracht-materiaal Rolverdelingen: wat verwachten we van wie?
Bronkaart : ≠ deel dus elkaar nodig Activiteitkaart: uitleg opdracht Wordpress bij wijze van forum
14
Verdeling Groep 1: rol van de leerkracht Groep 2: klasklimaat
Groep3: werken met wisselende status Groep 4: coöperatief leren VOORBEELDGROEP: Groep 5: organisatie (wij)
17
GEBRUIKERSNAAM + WACHTWOORD OP ACTIVITEITENKAART
21
Nog vragen?
22
Aan het werk!
23
Nabespreking
24
Voordelen Innemen rol MOET samenwerken
iedereen aan bod => afhankelijk Lk niet traditionele rol
25
Nadelen Pushen in rol, MOETEN => gevaar!
Niet actieve lk => valt het in het water Veel werk & moeilijk realiseerbaar indien ander thema Veel tijd in beslag, veel voorbereiding voor lk
26
Onderzoek kleinschalig onderzoek Groepswerk adhv CLIM
Camera’s in klas=>observeren 2groepen Analyse interactie lln: Inhoud Opdracht Organisatie orde
27
Onderzoek Groep 1 minder bekend met groepswerk
Invulblad Info opzoeken 21min inleiding, 17min opdracht Groep 2: bekend met CLIM 5min inleiding, 50min opdracht
28
Resultaten groep 1 1 lln relevante mededelingen
Vooral organisatie aan bod Ruzie!
29
Resultaten groep 2 Inbreng verdeeld 1lln minder aan bod
Vooral organisatie aan bod Inhoud ook
30
Sleutelelementen coöperatief leren
Positieve onderlinge afhankelijkheidssfeer Interactie Lln individueel verantwoordelijk Aanspraak op sociale vaardigheden Aandacht voor het groepsproces
31
Praktijkvoorbeeld
33
Wij danken voor jullie aandacht!
34
Bibliografie Blaton, L. (sd). Nieuwsbrief SDL. Kwaliteit van groepswerk: Resultaten van onderzoek en tips voor de praktijk. Opgehaald van Steunpunt Diversiteit en Leren. Opgehaald van Steunpunt Diversiteit en Leren: De Boeck. (2006). CLIM: Informatiebundel Antwerpen: De Boeck. Deredactie (Regisseur). (2014). Coöperatief leren" in Sint-Gummaruscollege in Lier [Film]. Kris Van den Branden, K. V. (sd). Centrum voor Taal en Migratie. Opgehaald van Co-operative Learning In Multicultural groups: how co-operative is it? : Paelman, F. (2001). CLIM-Wijzer. Antwerpen: De Boeck. Stanford University. (sd). Complex Instruction. Opgehaald van Stanford Education: Steunpunt ICO - Universiteit Gent. (2005). Leren werken met CLIM: De kracht van de leerkracht. Antwerpen: De Boeck. Steunpunt Diversiteit en leren. (2009). Nieuwsbrief. Opgehaald van steunpunt diversiteit en leren:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.