Download de presentatie
1
De adolescentie als reorganisatie
Een integratie van neurobiologische, psychoanalytische en ontwikkelingspsychopathologische perspectieven Frans Stortelder & Marian Ploegmaker-Burg
2
Inhoudsopgave Inleiding
De adolescentie vanuit biopsychosociaal perspectief Neurobiologische ontwikkelingsmodellen van de adolescentie Ontwikkeling van genexpressie Ontwikkelingen van de hersenen Neurochemische ontwikkeling Psychosociale ontwikkelingsmodellen van de adolescentie Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling
3
Inleiding Adolescentie
grote verandering in biopsychosociale ontwikkeling kwetsbare periode verschillende interpretaties
4
De adolescentie vanuit biopsychosociaal perspectief
Periode kindertijd-volwassenheid Juridisch: jaar Ontwikkelingpsychologie: jaar Hersenontwikkeling en psychische ontwikkeling = identiek Reorganisatie in psychische ontwikkeling
5
Philosophy of Mind: Mens = verlangens, gedachten en gevoelens
bepaalt gedrag Psychopathologie: Verstoorde ontwikkeling tussen neurobiologische aanleg en ervaringen uit de omgeving
6
Neurobiologische ontwikkelingsmodellen van de adolescentie
Ontwikkeling van de genexpressie Ontwikkelingen van de hersenen Psychische stoornissen 90% erfelijkeheid In adolescentie tot uiting komen psychiatrische stoornissen van de volwassenheid Omgeving kan beinvloeden in negatieve of positieve zin Eerste 5 jaar belangrijkste Herhalingen maken patroon Adolescentie nieuwe patronen
7
Neurochemische ontwikkeling
Neurohormonen + neurotransmitters Psychaitrisce stoornissen Vroege adolescentie geslachtshormonen ervaring + gevoeligheid stress groter 18 jaar Grotere stijging Beinvloeding hersenrijping Gehechtigheid belangrijk
8
Psychosociale ontwikkelingsmodellen van de adolescentie
Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikeling Zelfconcept + zelfsturing Psychoanalytische + ontwikkelingspsychologische inzichten
9
Emotionele ontwikkeling
Eerste 3-5 levensjaren Prototypishe emoties, positieve en negatieve emoties Primaire basale emoties Secundaire zelfevaluatieve emoties Adolescentie Emotionele onstabiliteit Innerlijke onrust Experimenteren risicovol gedrag verschil in emotieregulering rustige solidaire toestand en intense collectieve druk
10
Emotionele en cognitieve rijping toenemend gaan dissynchroon lopen
Verlengde adolescentie Emotionele rijping + intense emoties in begin Cognitieve rijping + emotieregulatie aan het eind van de adolescentie
11
Cognitieve ontwikkeling
Eerste levensjaren Aandachts-, geheugen- en executieve functies Mentalisatie Adolescentie Zelfstandig integreren Informatieverwerking stijgt Abstract denken Argumenteren Rechtlijnig en egicentrisch denkend Kwetsbaar Zoekt privacy
12
Besluit Sterke ontwikkeling Grote verandering emoties
Zelfstandig worden Onwennigheid Verschillende modellen theorie
13
Bronvermelding https://www.google.be/search?q=adolescentie&source
14
Nathalie-Joy Vanparijs
Einde Nathalie-Joy Vanparijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.