Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip Goossens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Bestuurlijk gedonder Midzomernachtdiner 2012 Naar een bestuurlijke buienradar? 18 juni 2012
3
Onderwerp
4
Vraagstelling Wat is de verklaring voor de aanhoudende crisissituaties en daarmee het gedwongen vertrek van burgemeesters, wethouders en/of hele colleges in bestuurlijke probleem- gemeenten in Nederland in de periode maart 1998 – maart 2010?
5
Welke gemeenten zijn het? Wat is de beste aanpak?
6
Kwantitatief onderzoek 431 gemeenten Honderden e-mails Ranglijst met scoretabel Eerste inzicht in optredende problematiek in gemeenten Selectie
7
Resultaat 699 wethouders en burgemeesters 227 colleges van B&W
8
Typen gemeenten Bestuurlijk stabiele gemeenten Gemeenten met gemiddeld vertrek Gemeenten met een onrustig jaar Gemeenten met zo nu en dan een vertrek: structureel incidentalisme Bestuurlijke probleemgemeenten
9
Top van de ranglijst, meeste vertrekken Geschoond voor bestuurlijke rampjaren Minimaal twee perioden achter elkaar vertrek van bestuurder(s) Twee keer collegecrisis: andere coalitie Waarvan één keer ernstig: iedereen weg
11
Casestudies
12
Aanpak Vier manieren om bestuurlijke probleemgemeenten te bekijken: 1.Bestuurskrachtmeting 2.Good Governance 3.Literatuur over sterke colleges 4.Factorenanalyse
13
Microfactoren Het geheel aan oorzaken en omstandigheden die te maken hebben met de persoon van de bestuurders zelf en inwerk(t)en op de val Burgemeester Wethouder
14
Mesofactoren Alle invloedsfactoren die inwerken op de val van de burgemeester en/of de wethouders en te maken hebben met collectiviteiten (arena’s), verhoudingen en interacties Binnen het college Tussen college en ambtelijke organisatie Tussen college en gemeenteraad Binnen coalitiefracties
15
Macrofactoren Factoren die betrekking hebben op de politieke structuur en cultuur in een gemeente en de achterliggende sociale, fysieke, economische en demografische structuur en de cultuur van de samenleving Bestuurscultuur Bestuursstructuur Invloed van de media
16
Casestudies
17
Conclusies Het komt niet door één factor, maar het gaat om meer factoren die negatief op elkaar inwerken Macrofactoren zijn overal aanwezig en zorgen voor een onrustig bestuurlijk klimaat Microfactoren spelen rol bij conflicten Het zit in de mesofactoren, in de relaties Belangrijk: de mate van binding tussen coalitiepartijen
18
Reflectie Bestuurlijke probleemgemeenten moeten het zelf doen: zelfreinigend vermogen Soms is ingrijpen noodzakelijk: waarnemer Soms moet de tijd het werk doen Het blijft mensenwerk
19
Bestuurlijke barometer stijgt Halverwege de periode: partijen willen zich profileren en.. … er komen bezuinigingen aan Gemeenten met lastige macrofactoren: opgelet! Halverwege de periode neemt het aantal gedwongen vertrekken toe
20
Donder, bliksem en tempering Burgemeester kan dempende rol spelen In college: Help elkaar met lastige dossiers Hou lijnen in coalitie kort door overleg Geen verrassingen, minder ongelukken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.